Nowy system URBANCARD we Wrocławiu

środa, 7.3.2018 09:00 4005 1

Nowy system dystrybucji biletów, który zacznie funkcjonować już 8 marca 2018 roku, to przede wszystkim uproszczenie procesu zakupu biletów komunikacji miejskiej. Co istotne, wraz z jego wdrożeniem, rozszerzeniu ulegnie gama form zakupu biletów, uprawniających do przejazdu.

- Pasażerowie komunikacji miejskiej będą mogli skorzystać z większej liczby biletomatów na przystankach, nowych elektronicznych kasowników z możliwością dokonania opłaty za przejazd, więcej biur obsługi klienta, także tych dla studentów. Będzie dużo nowych form płatności za podróż (również telefonem) i opcji na samej karcie elektronicznej - mówi Lech Filipiak, dyrektor Departamentu Nieruchomości i Eksploatacji Urzędu Miejskiego we Wrocławiu.

Zakup biletów za pośrednictwem elektronicznego kasownika (przy użyciu karty płatniczej lub EP) będzie możliwy 24 h/dobę. W przypadku biletu czasowego podróżny może wielokrotnie korzystać z różnych środków transportu, bez potrzeby zakupu nowego biletu – oczywiście w czasie trwania jego ważności. Pasażerom zostaną zaproponowane najpowszechniejsze typy biletów.

- Pasażerowie otrzymają możliwość kupienia biletu jednorazowego lub czasowego bezpośrednio w kasowniku, w modelu „bilet na karcie”. System URBANCARD będzie automatycznie przypisywać taki bilet do numeru karty płatniczej, którą był dokonany zakup. Dzięki temu papierowy bilet w ogóle przestanie być potrzebny, a jego rolę z powodzeniem przejmie karta zbliżeniowa. Dzięki temu szybkie, wygodne i bezpieczne płatności zbliżeniowe, które wrocławianie dobrze znają ze sklepów, zyskają nowy wymiar w komunikacji miejskiej – mówi Kamila Kaliszyk, dyrektor ds. rozwoju rynku w polskim oddziale Mastercard Europe.

Okazanie kontrolerowi zbliżeniowej karty płatniczej, którą uprzednio zakupiono bilet, jest całkowicie bezpieczne. Bilet jest rejestrowany w Systemie Centralnym, a dane karty są automatycznie szyfrowane i zapisane w bezpiecznej formie. Kontroler otrzymuje z Systemu Centralnego wyłącznie informacje dotyczące biletu i nie ma dostępu do żadnych innych danych.

Natomiast, dla wszystkich, którzy nie chcą lub nie mogą używać kart płatniczych, stworzono możliwość kupowania biletów jednorazowych i czasowych w kasownikach oraz biletomatach za pomocą karty URBANCARD EP. Elektroniczna Portmonetka to rozwiązanie pozwalające na przechowywanie środków finansowych, zapisywanych na URBANCARD EP, pod postacią punktów. W dalszym ciągu pozostanie ona nośnikiem biletów okresowych i będzie ją można doładować w stacjonarnych Automatach Biletowych, Punktach Sprzedaży i na stronie www.

Ogromnym udogodnieniem związanym z Nowym Systemem jest wzrost liczby urządzeń, przy pomocy których możemy nabyć lub skasować bilet. Na pokładach pojazdów komunikacji miejskiej, w miejsce 820 mobilnych biletomatów pojawi się 3300 nowych elektronicznych kasowników, po kilka na środek transportu.

Dotychczasowe 125 automatów biletowych zostanie zastąpione przez 170 nowoczesnych biletomatów, umożliwiających nabycie biletów i doładowanie Elektronicznej Portmonetki. Nowe maszyny, oprócz tradycyjnych metod płatności, będą akceptować transakcje zbliżeniowe kartami płatniczymi oraz przy pomocy BLIK i Android Pay. Wzrośnie również liczba kiosków z terminalami, pozwalającymi na doładowania URBANCARD. Rozszerzone zostaną także funkcjonalności aplikacji mobilnej oraz portalu podróżnika.

- Unikatowy system gwarantuje dodatkowo niski koszt utrzymania systemu dystrybucji oraz zabezpieczenie przed oszustwami. Daje on możliwość ewolucji systemu w przyszłości i jego coraz lepsze dostosowanie do dynamicznie zmieniającej się przestrzeni miejskiej. Dla pasażerów wiąże się on z wymiernymi korzyściami w postaci m.in. całodobowego dostępu, możliwości korzystania z komunikacji bez tradycyjnego biletu oraz wyboru dogodnej formy wnoszenia opłaty za przejazd - wylicza zalety nowego rozwiązania Jacek Sieński, dyrektor działu handlowego, Pion Płatności Elektronicznych Mennicy Polskiej S.A.

Dodatkowym udogodnieniem dla pasażerów komunikacji miejskiej będzie zwiększenie liczby BOK-ów. Obecnie funkcjonowały tylko dwa BOK-i i jeden punkt sezonowy. Od 8 marca klienci będą mogli skorzystać z czterech Biur Obsługi Klienta i trzech punktów do  obsługi studentów.

Wprowadzone rozwiązania będą przyjazne dla użytkownika i czytelne nawet dla osób posługujących się nimi po raz pierwszy. Nowe, szybkie metody zakupu biletu odciążą dotychczasowe kanały sprzedaży i pozwolą na ich nabycie w każdym momencie.

Przypominamy również, że 7 marca 2018 r. wygasa umowa pomiędzy Mennicą S.A. a SkyCash, w związku z tym nie będzie można kupić biletów jednorazowych i czasowych poprzez aplikację SkyCash. Od 8 marca będzie dostępna nowa aplikacja dedykowana dla Wrocławia, a przygotowana przez Mennicę Polską S.A. Nowa Aplikacja Mobilna UrbanCard przygotowana przez Mennicę Polską będzie na razie jedyną aplikacją służącą do nabywania biletów wrocławskiej komunikacji miejskiej. Natomiast docelowo do dyspozycji pasażerów ma być do 10 aplikacji mobilnych umożliwiających płatności. 

Aplikacja Mobilna UrbanCard będzie posiadała intuicyjny interfejs wzbogacony o zintegrowany planer podróży. To oznacza, że będzie można w aplikacji mobilnej znaleźć trasę podróży i automatycznie przejść w ramach tej samej aplikacji do zakupu biletu. System podpowie optymalną trasę oraz dostępne środku transportu publicznego a także zaproponuje bilety niezbędne do przebycia trasy. 

Nowością będą także metody płatności, z których będzie można skorzystać przy zakupie biletów poprzez aplikację mobilną. Oprócz przypisanej do konta karty płatniczej oraz szybkiego przelewu internetowego będzie można dokonać płatności BLIKiem i portfelem płatniczym Masterpass. Bezpłatna aplikacja mobilna będzie dostępna dla systemów Android, iOS i Windows Phone. 

Za pomocą aplikacji będzie można zakupić bilety jednorazowe oraz długookresowe. Bilety imienne będą nabywane po wybraniu rodzaju dokumentu tożsamości i przypisane do użytkownika o imieniu i nazwisku zarejestrowanym w aplikacji. 
W przypadku kontroli możliwe będą dwa rozwiązania; przejście do zakładki KONTROLA w aplikacji i wyświetlenie biletu na ekranie telefonu a następnie jego okazanie kontrolerowi bądź użycie funkcji NFC i przyłożenie telefonu bezpośrednio do czytnika kontrolerskiego. 

Przeczytaj komentarze (1)

Komentarze (1)

Ja, nikt inny... poniedziałek, 12.03.2018 10:35
System leży i kwiczy- chciałem dziś przedłużyć bilet na mojej...