Open space: jak się skupić, gdy dookoła słyszysz rozmowy?

czwartek, 26.8.2021 15:21 766

Podczas pracy na open space mamy do czynienia z dziesiątkami czynników rozpraszających. Jak się skupić w pracy, gdy wokół słyszymy rozmowy współpracowników i wszechobecny szum? Przedstawiamy sprawdzone sposoby, które ułatwią Ci skoncentrowanie się na swoich zadaniach. Czy skupienie i rozmowy współpracowników zawsze się wykluczają?

Jak się skupić na open space? 

Praca na open space, choć coraz popularniejsza, ma pewne minusy, które internauci opisują w sieci, m.in. na forum GoWork. Największym problemem jest mnogość bodźców, które utrudniają co wrażliwszym osobom skupienie się na wykonywanych zadaniach. W komentarzach na forum o pracy pojawiają się różne wskazówki, które mogą pomóc Ci, jeśli masz problemy z koncentracją. 

Jedną z nich jest korzystanie ze słuchawek wyciszających, które ograniczą docierające do Ciebie hałasy. Kolejna propozycja to zajęcie miejsca na uboczu, gdzie mniej słychać codzienną wrzawę, np. przy oknie lub przy ścianie. 

Niektóre firmy decydują się na postawienie tzw. boxów lub ścianek pomiędzy stanowiskami poszczególnych pracowników - w pewnym stopniu wygłuszają one codzienne biurowe rozmowy prowadzone przez kolegów z pracy między sobą lub z klientami. Jeżeli w Twoim biurze nie zastosowano tego rozwiązania, a chcesz się skupić na open space, możesz spróbować pracy w słuchawkach, przy ulubionej muzyce (o ile wykonujesz zadania indywidualne). 

Sposoby na skupienie się w pracy

Problemy z koncentracją można zaobserwować nie tylko u pracowników przebywających na open space. Co zrobić, by poświęcić swoim zadaniom całą uwagę? Jak się skupić w pracy? Prezentujemy uniwersalne porady.

Zwróć uwagę na to, co odwraca Twoją uwagę od wykonywanych zadań. Numerem jeden na tej liście są zazwyczaj media społecznościowe i telefon - powiadomienia o nowych wiadomościach w messengerze, wibracje czy dźwięki dzwonka nie pomagają w koncentracji. Wyłącz zatem dźwięki i wibracje, możesz odłożyć telefon do torby czy plecaka - sięgaj po niego wtedy, gdy chcesz zrobić sobie chwilę przerwy lub załatwić coś ważnego. 

Ustal swoje zadania i cele na dany dzień, zaplanuj ramy czasowe, które możesz przeznaczyć na ich wykonanie, oraz przerwy. Pamiętaj, że do sprawdzonych sposobów na skupienie należą odpowiednio rozplanowane pauzy w pracy - dzięki temu będziesz wykonywać swoje zadania efektywniej i z mniejszym zmęczeniem (pracuj w sesjach/blokach, tzn. rób kilka minut przerwy np. co 30-45 minut pracy). Podczas przerw oczyść myśli, a w czasie pracy nie zastanawiaj się nad tym, co zamierzasz robić wieczorem czy podczas weekendu - nie poświęcaj swojej uwagi niepotrzebnym rozważaniom. Pozwól sobie na to podczas pauz. 

Ponadto dbaj o ogólną higienę pracy, w tym komfortowe warunki (m.in. wygodne biurko i krzesło) i porządek przy stanowisku, a także odpowiednią długość i jakość snu - to sprawi, że będzie Ci łatwiej wykonywać wyznaczone zadania z należytym skupieniem. 

Skupienie a rozmowy współpracowników. Czy da się je ignorować? 

Nie każdy jest stworzony do pracy na open space, jednak wiele osób jest w stanie się do niej przyzwyczaić. Na forum GoWork można spotkać się nawet z głosami mówiącymi, że to właśnie codzienna biurowa wrzawa skutkuje zwiększeniem efektywności niektórych pracowników, a cisza jest dla nich największym rozpraszaczem. 

Jeśli należysz do grupy lubiącej lekki harmider, praca na open space będzie dla Ciebie przyjemnością. W przypadku, gdy wolisz ciszę, musisz przywyknąć do jej braku w biurze. Na szczęście istnieją sposoby mogące sprawić, że rozmowy współpracowników i skupienie nie będą się wykluczać. Jednym z nich jest praca nad swoją koncentracją. Ćwicząc ją, skup się na jednym zadaniu, znajdź odpowiednią metodę pracy dla siebie i wyeliminuj stres oraz niepotrzebne myśli, które zmniejszają Twoją produktywność. 

Jeżeli mimo wykorzystania powyższych porad ciężko jest Ci się skupić, a hałas w biurze uniemożliwia wykonywanie obowiązków zawodowych, możesz porozmawiać o tym z przełożonym, który pomoże Ci w znalezieniu odpowiedniego rozwiązania. W ostateczności, gdy koledzy i koleżanki z pracy są zdecydowanie zbyt głośni, spróbuj grzecznie zwrócić im uwagę i poprosić o ściszenie głosu. Wyjaśnij, że dzięki temu łatwiej będzie Ci się skupić - powinni to zrozumieć.