Osiem nowych tramwajów z PESY wyjedzie w miasto do końca roku
MPK ogłosiło kolejny przetarg na zakup 6 tramwajów z opcją rozszerzenia zamówienia w kolejnych latach o dodatkowe 16 sztuk.
W tym roku MPK pozyska z bydgoskiej PESA w sumie osiem nowych tramwajów, w tym sześć na przełomie maja i czerwca, a dwa do końca roku.
Tramwaje Twist 2010NW z bydgoskiej PESY są trójczłonowe, całkowicie niskopodłogowe. Wyposażone są w cztery w pełni obrotowe wózki, co zmniejsza naciski na szyny i umożliwia optymalną współpracę z torowiskiem. W efekcie pozwala to na dłuższą eksploatację infrastruktury i znaczne oszczędności. Wnętrze pojazdów łączy funkcjonalność, przestrzeń i komfort dla pasażerów. Twisty charakteryzują się wysoką wytrzymałością konstrukcji na ściskanie oraz odpornością zderzeniową. Konstrukcja czoła pojazdu jest wyposażona w absorbery pochłaniające energię zderzeń z przeszkodami oraz innymi pojazdami, co zapewnia bezpieczeństwo pasażerów oraz motorniczego i jednocześnie znacząco wpływa na obniżenie kosztów i czasu ewentualnych napraw. Nowoczesny układ napędowy umożliwia odzyskiwanie energii podczas hamowania i jej zwrot do sieci. Wykorzystanie energii zgromadzonej w bateriach pozwala na pokonanie fragmentów trasy bez zasilania z sieci trakcyjnej. Dzięki skuteczności tych układów tramwaje Twist osiągają optymalne dla komfortu jazdy przyspieszenia, a zastosowany system antypoślizgowy pozwala skrócić drogę hamowania.
Wrocławski projekt to od początku wyścig z czasem. Gdy okazało się, że środków z UE na transport miejski pojawi się w Polsce więcej środków, niż początkowo przewidywano, było wiadomo, że wszystkie projekty trzeba będzie zrealizować i rozliczyć do końca 2015 roku
Miasto postanowiło zawalczyć o unijną dotację i pozyskać fundusze na wrocławskie inwestycje transportowe. Częścią tego projektu był zakup nowego taboru tramwajowego. MPK, odpowiedzialne za to zamówienie, wyłoniło w przetargu firmę PESA Bydgoszcz jako wykonawcę 6 pojazdów z opcją zwiększenia zamówienia do 25 sztuk tramwajów.
W czerwcu 2014 roku. projekt ten spadł jednak z listy projektów przeznaczonych do unijnego dofinansowania. Miasto zdecydowało wtedy, że bez względu na losy unijnej dotacji, sfinansuje zakup co najmniej 6 sztuk pojazdów i MPK podpisało umowę z wykonawcą tramwajów.
W lutym 2015 roku wrocławski projekt został z powrotem wciągnięty na listę projektów objętych wsparciem unijnym. Niestety w międzyczasie upłyną termin, w którym PESA była zobowiązana zapewnić dostawę dodatkowych nawet 19 pojazdów.
Obecnie PESA, zajęta innymi realizowanymi przez siebie kontraktami, mogła zobowiązać się do dostarczenia MPK dodatkowo jedynie dwóch pojazdów.
A więc w sumie wyprodukuje dla Wrocławia 8 sztuk tramwajów.
- Chcemy wykorzystać szansę na zakup jak największej liczby tramwajów i dlatego ogłosiliśmy nowy przetarg na ich dostawę - wyjaśnia Jolanta Szczepańska, prezes MPK. - Z myślą o kolejnym rozdaniu unijnych środków w umowie z nowym wykonawcą zastrzegliśmy sobie dostawę 6 tramwajów z możliwością rozszerzenia zamówienia, tzn, że jeśli zaoferowane tramwaje nam się spodobają, będziemy mogli kupić ich o 16 więcej . Dzięki temu bez dodatkowych proce dur przetargowych będziemy mogli sięgnąć po środki z nowego rozdania na lata 2014-2020. Tym razem nie będzie takiej presji czasu na decyzje w tej sprawie, bo termin na dostawę tramwajów jest dłuższy tj. do końca 2017 roku.
Nowy przetarg ma być kontynuacją realizowanego już zamówienia i zawierał będzie analogiczne do poprzedniegowarunki.m.in o wyborze producenta zdecyduje nie tylko cena, ale też powierzchni udział niskiej podłogi w ogólnej powierzchni pojazdu.
Dodaj komentarz
Komentarze (0)