Pierwsza Skoda 16T po remoncie już we Wrocławiu. Co się w niej zmieniło?

wtorek, 30.3.2021 13:38 878 0

Na ulice wyjdzie łącznie 17 odświeżonych tramwajów tego typu. Remonty sprawią, że wszystkie zyskają klimatyzację, nowy design, staną się bardziej energooszczędne i bezpieczniejsze. Wrocławianie pierwszą odnowioną Skodę 16T na torach zobaczą już niebawem – gdy tylko przejdzie wymagane odbiory.

– Inwestycje w komunikację miejską to nie tylko 80 milionów rocznie na remonty torowisk, 200 nowych autobusów, 40 nowych tramwajów i umowa na kolejne 46 sztuk. To także remonty tych wagonów, którymi już jeżdżą pasażerowie MPK – mówi prezydent Wrocławia Jacek Sutryk. ­– W lipcu zeszłego roku podpisaliśmy umowę na remont generalny 42 tramwajów – 17 Skód 16T i 25 Protramów 205 WrAs. Już teraz po torach jeździ 9 zmodernizowanych, w ramach tego kontraktu, wagonów 205. Dziś natomiast MPK zaprezentowało pierwszy wyremontowany pojazd czeskiego producenta.

Remont Skód 16T wykonuje polska firma SAATZ. W ramach prac wagony otrzymują:

  •          zmodernizowany układ napędowy – mniejsza awaryjność układu i łatwiejszy dostęp do części,
  •          remont kapitalny układu hamulcowego – większa niezawodność podczas hamowania,
  •          klimatyzację przedziału pasażerskiego – lepszy komfort podróżowania w gorące dni,
  •          odświeżenie i konserwację wózków napędowych oraz wózka tocznego – mniejsza awaryjność,
  •          oszczędne LED-owe oświetlenie (wewnątrz i na zewnątrz tramwaju),
  •          odświeżenie wnętrza (m.in. wymiana wykładzin),
  •          lepszą informację pasażerską dla osób z niepełnosprawnościami (tablice kierunkowe lepiej widoczne dla osób z dysfunkcją wzroku, lampki przy poręczach pomagające osobom niedowidzącym w dostaniu się do drzwi, miejsca na podłodze dedykowane osobom na wózkach),
  •          logo MPK Wrocław na przodzie tramwaju.

– Tramwaje oprócz bogatego wnętrza dostają też odświeżone „opakowanie” – mówi prezes MPK Wrocław, Krzysztof Balawejder. – Niebieski kolor, nowoczesny design i klimatyzacja. Te 3 cechy sprawią ze wrocławianie zakochają się w tych tramwajach.

Remont Skód 16T pozwoli na ich funkcjonowanie przez następnych kilkanaście lat. Wartość umowy z SAATZ wynosi 66 milionów złotych brutto. Koszt remontu jednej Skody 16T to ponad 3,8 mln zł.

– Mam ogromną satysfakcję, żeby ten tramwaj przedstawić, mimo tych warunków pandemicznych. Prezentujemy go do oceny dwa miesiące przed terminem – mówił podczas prezentacji tramwaju prezes firmy SAATZ Jarosław Lazurko. – To jest nasz ogromny wspólny sukces.

Średnio co dwa miesiące do Wrocławia trafiać będą  dwa wyremontowane tramwaje. Wszystkie Skody 16T „spłyną” najpóźniej końca maja 2022 roku.

Dodaj komentarz

Komentarze (0)