Pierwsze na Dolnym Śląsku Gminne Centra Obsługi Inwestora i Eksportera

czwartek, 28.12.2017 12:30 1534 0

Kolejne dolnośląskie gminy przystępują do programu „Gminne Centra Obsługi Inwestora i Eksportera”. To pierwszy w Polsce projekt wsparcia lokalnych samorządów w pozyskiwaniu inwestorów i promocji gospodarczej. Gminy chcą profesjonalizować swoje usługi. Chcą być też wsparciem dla MSP z ich terenów w rozpoczęciu działalności eksportowej. Program realizowany jest przez Dolnośląską Agencję Współpracy Gospodarczej we współpracy z Polską Agencją Handlu i Inwestycji.

„Gminne Centra Obsługi Inwestora i Eksportera” to pilotażowy projekt, który zrodził się na Dolnym Śląsku. Jego inicjator- samorządowa spółka DAWG - od 2015 roku prowadziła szkolenia dla miast i gmin, które mają na celu podniesienie atrakcyjności inwestycyjnej samorządów. W trakcie spotkań przedstawiciele gmin dowiadywaali się jak skutecznie pozyskiwać inwestorów, współpracować z instytucjami otoczenia biznesu, poprawiać jakość obsługi wizyt inwestorskich, dbać o promocję swoich terenów inwestycyjnych, a także z jakich źródeł pozyskać środki na promocję i rozwój infrastruktury. Do tej pory ze szkoleń skorzystało blisko 100 lokalnych samorządów.

- Inwestorzy oczekują obsługi i ofert terenów inwestycyjnych o standardzie światowym. Częścią każdej oferty powinna być informacja gospodarcza o gminie oraz regionie, w tym istotne zagadnienia związane z rynkiem pracy m.in. liczbą bezrobotnych, pracujących wcześniej w danej branży. Niezbędne jest posiadanie pełnej dokumentacji oraz dokładnych, aktualnych planów zagospodarowania przestrzennego, uwarunkowań środowiskowych a także osób, które profesjonalnie, o każdej porze są dostępne dla potencjalnych inwestorów. I tego właśnie uczymy – podkreśla Mariusz Sinior z Dolnośląskiego Centrum Obsługi Inwestora i Eksportera DAWG sp. z o.o.

Od kilku tygodni DAWG rozszerza zakres wsparcia dla gmin - pomaga im stworzyć profesjonalne Gminne Centra Obsługi Inwestora I Eksportera. Na Dolnym Śląsku bardzo aktywnie w proces budowy konkurencyjności inwestycyjnej włączyło się już 10 JST: Żmigród, Radwanice, Złotoryja, Wiązów, Strzegom, Dzierżoniów, Świdnica, Głogów, Wałbrzych i Strzelin. Spółka pomaga gminom m.in. zrewidować ofertę inwestycyjną, wskazać przewagi inwestycyjne, zaplanować promocję na arenie krajowej i międzynarodowej czy przygotować zespół do obsługi inwestora, z uwzględnieniem zasad protokołu dyplomatycznego.

- Uefektywniamy nasze oferty, doskonalimy się w procesie pozyskiwania i obsługi inwestorów, by zdobywać kapitał, tworzyć nowe miejsca pracy i możliwości dla mieszkańców. Z DAWG przygotowujemy się także do realnego wsparcia naszych małych i średnich firm w wejściu na zagraniczne rynki - mówi Dorota Pawnuk, burmistrz Strzelina.

Zdaniem ekspertów DAWG, sukces stabilności i wzrostu gospodarczego naszego regionu wiąże się z bezpośrednimi inwestycjami zagranicznymi, ale także z eksportem. W dobie globalizacji coraz częściej w międzynarodowym obrocie uczestniczą małe i średnie firmy. By być konkurencyjnym trzeba mieć dobrej jakości produkt, wiedzę na temat rynku, na którym chce się sprzedawać towary czy usługi i trzeba należycie się przygotować do tego procesu. Dlatego DAWG uczy samorządy, by mogły wskazywać rodzące się możliwości eksportowe swoim MSP.

- Wiele firm ze Złotoryi nie zdaje sobie sprawy, że może eksportować i że ma światowej jakości konkurencyjne produkty. Działają prężnie na lokalnym rynku, ale chcemy stworzyć mechanizmy, które zachęcą je do wyjścia na Europę czy Azję. To nie jest łatwe, ale nie niemożliwe – mówi Robert Pawłowski, burmistrz Złotoryi, która tworzy Gminne Centrum Obsługi Inwestora i Eksportera.

- Wskazujemy kraje, gdzie szansa na ekspansję jest największa. Podpowiadamy jak się poruszać na danym rynku, gdzie i jak szukać kooperantów, jak sprzedawać czy inwestować, a także jak unikać zagrożeń związanych z eksportem - podkreśla Mariusz Sinior z DAWG sp. z o. o.

DAWG jest oficjalnym partnerem Samorządu Województwa Dolnośląskiego, Ministerstwa Gospodarki, Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu oraz Wydziałów Promocji i Handlu kilkudziesięciu polskich ambasad na całym świecie.

Dodaj komentarz

Komentarze (0)