Pilotaż projektu "Szkolna ulica" zakończony sukcesem

czwartek, 12.11.2020 13:28 692 0

Za nami zakończony sukcesem pilotaż projektu „Szkolna ulica”. Po analizach zdecydowano, że projekt nadal będzie kontynuowany przy Szkole Podstawowej nr 34, zlokalizowanej na ul. Gałczyńskiego, a także w innych placówkach, które zechcą przystąpić do akcji.

W październiku przed dwoma wrocławskimi placówkami - Szkołą Podstawową nr 34 przy ul. Gałczyńskiego oraz Zespołem Szkół nr 9 przy ul. Krajewskiego - realizowany był pilotażowy program „Szkolna Ulica”. Przez cały miesiąc, na pół godziny przed pierwszą lekcją, ulica przed szkołą była zamykana dla ruchu samochodowego, by dzieci w bezpieczny sposób mogły przebyć ostatni odcinek drogi do szkoły samodzielnie. Nad ich bezpieczeństwem czuwali strażnicy miejscy.

Podczas trwania pilotażu Biuro Zrównoważonej Mobilności przeprowadziło obserwacje i badania ruchu oraz ankiety wśród rodziców, a za ich pośrednictwem – także wśród dzieci. O wyrażenie swoich opinii i obserwacji poproszeni zostali dyrektorzy szkół, Straż Miejska oraz rady osiedli.

– Pilotażowy projekt „Szkolna ulica” oceniam bardzo pozytywnie. Ograniczono w godzinach porannych ruch przy samej szkole, dzięki czemu okolice placówki są miejscem zdecydowanie spokojniejszym i sprzyjającym ruchowi pieszemu. Dzieci mogą pokonywać drogę przy szkole bez obawy o swoje bezpieczeństwo. Jest to program, który powinien zachęcić i zmobilizować inne placówki szkolne do jego wprowadzenia. Poszłabym nawet o krok dalej i pomyślała o uspokojeniu przy SP nr 34 także ruchu dodatkowo o godziny kończenia zajęć pierwszej zmiany i rozpoczęcia lekcji drugiej zmiany – ocenia projekt radna miejska Wrocławia i radna osiedla Ołtaszyn Edyta Skuła, a prywatnie mama dwójki dzieci, uczęszczających do tej placówki.

– Bez dwóch zdań projekt przyczynił się do zapewnienia bezpieczeństwa uczniom. Mniejszy ruch na ulicy stworzył swego rodzaju strefę ciszy przed lekcjami. Droga jest bezpieczniejsza i co cieszy, to fakt, że spora liczba dzieci dojeżdża do szkoły rowerami, na hulajnogach czy porusza się pieszo, dzięki czemu dba o swoją aktywność fizyczną. Jeśli inne szkoły zastanawiają się nad dołączeniem do projektu, ze swojej strony serdecznie zachęcam. Myślę, że trzeba spróbować takiego rozwiązania i przekonać się o pozytywnych aspektach tego projektu – mówi z kolei dyrektorka Szkoły Podstawowej nr 34 przy ulicy Gałczyńskiego Halina Godlewska.

Zebrane informacje zostaną poddane szerszej analizie, jednak już wstępne rozpoznanie pozwoliło odpowiedzieć na pytanie: „co dalej?”.

– Zdecydowaliśmy, że projekt będzie kontynuowany przy Szkole Podstawowej nr 34 przy uilcy Gałczyńskiego. Wskutek zmian w organizacji ruchu ograniczono niebezpieczne sytuacje, co potwierdzili strażnicy miejscy, wspierający projekt. Przychylne kontynuacji projektu były także dyrekcja szkoły oraz Rada Osiedla Ołtaszyn. Istotne było dla nas, że większość rodziców z tej szkoły, którzy wypowiedzieli się w ankietach, opowiedziała się za utrzymaniem ograniczenia ruchu przy szkole – mówi oficer piesza Urzędu Miejskiego we Wrocławiu Anna Szmigiel-Franz.

W drugiej lokalizacji, na ul. Krajewskiego, zdecydowano o przywróceniu poprzedniej organizacji ruchu.

– Nadal będziemy dążyć do zwiększenia bezpieczeństwa dzieci przed tą szkołą, dlatego do końca tego roku przedstawimy propozycję zmiany organizacji ruchu w obrębie placówki. Zebrane wyniki badań oraz opinie użytkowników są dla nas istotnym wkładem. Projekt będziemy konsultować z dyrekcją szkoły oraz radą osiedla, licząc na to, że wypracujemy najkorzystniejsze dla najmłodszych użytkowników rozwiązanie – dodaje Anna Szmigiel-Franz.

„Szkolna ulica” z założenia będzie realizowana także wokół innych, wrocławskich placówek, które już mogą zgłaszać akces do przystąpienia do projektu.

– Szczególnie czekamy na zgłoszenia takich szkół, które w okolicy placówki widzą problemy ze zbyt dużym, porannym natężeniem samochodów. Najlepiej, gdyby były to szkoły znajdujące się na osiedlowych ulicach, których zamknięcie o poranku nie będzie stanowiło dużego utrudnienia dla mieszkańców. Wszelkie zgłoszenia będziemy analizować na bieżąco i tam, gdzie będzie to uzasadnione, zaproponujemy wdrożenie projektu szkolnej ulicy – kończy oficer piesza.

Warto także podkreślić, że Wrocław szczególnie dba o bezpieczeństwo uczniów. Przed rozpoczęciem roku szkolnego miasto ruszyło z akcją odmalowywania przejść dla pieszych przed placówkami edukacyjnymi. W ramach corocznej akcji „Szkoła” zlecono odmalowanie oznakowania 500 przejść dla pieszych. Co więcej, również wrocławska straż miejska tradycyjnie dba o porządek i bezpieczeństwo uczniów przy placówkach, w ramach akcji „Bezpieczna droga do szkoły”. Strażnicy miejscy cyklicznie odwiedzają także uczniów, realizując z nimi zajęcia na temat bezpieczeństwa na drodze, pierwszej pomocy czy ekologii.

Dodaj komentarz

Komentarze (0)