Podsumowanie badania ruchu we Wrocławiu

czwartek, 5.3.2020 16:44 973 0

Najwięcej podróży po mieście rozpoczyna się między godziną 6 a 7 rano i 15 a 16 po południu. Średni czas podróżowania pieszo to 15 minut, hulajnogą 20 a samochodem 26 minut. Najczęściej respondenci przemieszczają się na trasie dom-praca, a środkiem transportu, z którego codziennie korzysta najwięcej badanych jest tramwaj.

Własne samochody posiada więcej osób niż rowery. Stan zdrowia 14% badanych wpływa na ich decyzje komunikacyjne. 28% osób ma kogoś pod opieką, a 21% przemieszcza się ze zwierzętami. 41% pieszych przeszkadzają samochody zastawiające chodniki,  64% respondentów narzeka na brak uregulowań prawnych dla hulajnóg elektrycznych, a ok 80% osób przemieszczających się samochodem dokucza zbyt duże natężenie ruchu. 

Takie są przykładowe dane uzyskane w pilotażowym projekcie Wrocław Bada Ruch, prowadzonym na Gądowie-Popowicach Południowych, który podsumowaliśmy na dzisiejszej konferencji prasowej z udziałem przedstawicieli Miasta i firmy Smart Citizen, realizującej badania w porozumieniu z urzędem. 

Od 28 października 2019 do 28 listopada 2019 na osiedlu Gądów-Popowice Południowe odbywało się pilotażowe badanie ruchu, którego celem było przetestowanie nowej technologii przeprowadzania tego typu badań, a także zapoznanie się z pierwszymi wrażeniami i uwagami wrocławian, którzy wzięli udział w badaniu. Dzięki temu możliwe było sprawdzenie nowej metody, która w dalszej perspektywie mogłyby zostać rozszerzone na całe miasto.

Badanie pilotażowe skierowane było głównie do mieszkańców Gądowa-Popowic Płd., ale mógł w nim uczestniczyć każdy. W ankiecie udział wzięło 2383 mieszkańców Wrocławia, a 3,9% z nich przekazało również uwagi i wskazówki odnośnie samego badania. Ankiet od mieszkańców Gądowa-Popowic Płd. było 427. Mieszkańcy tych obszarów mogli wziąć udział nie tylko w badaniu online, ale także w towarzystwie ankieterów, którzy czekali na nich w okolicach osiedlowych sklepów i hali targowej. Wypełnienie ankiety zajmowało średnio 18 minut.

Obszar objęty badaniem pilotażowym musiał być wystarczająco duży, a mieszkańcy osiedla powinni mieć do dyspozycji wszystkie środki transportu, które są dostępne w mieście. Gądów-Popowice Południowe spełniały każde z tych wymagań. Wybór Urzędu Miejskiego Wrocławia padł na osiedle Gądów-Popowice Południowe, ponieważ jest to zróżnicowany przestrzennie obszar, który zamieszkuje 26 000 wrocławian.

Osiedle jest także dobrze skomunikowane z pozostałymi częściami miasta, a jego mieszkańcy mają dostęp do tramwajów, autobusów i stacji rowerowych. W pobliżu znajdują się dworce kolejowe Wrocław Kuźniki i Wrocław Mikołajów. Dzięki temu stanowi ono dobre miejsce do pilotażowych badań. 

Badanie było prowadzone po to, by sprawdzić, czy nowa technologia pozwoli Miastu sprawniej pozyskiwać dane o ruchu w mieście. Wyniki są obiecujące. Dane pokrywają się z wynikami Kompleksowego Badania Ruchu, a więc są miarodajne, a jednocześnie znacznie niższy jest koszt pozyskania jednej ankiety - 100 zł wynosi koszt jednostkowy ankiety klasycznej a 40 zł koszt ostatniego badania. 

Raport z badań dostępny jest na stronie https://wroclawbadaruch.pl/ .


Podstawowym celem kompleksowych badań ruchu jest rozpoznanie zachowań transportowych mieszkańców badanego obszaru oraz pozyskanie miar ilościowych i jakościowych mobilności mieszkańców. Takie rozpoznanie umożliwia określenie najważniejszych celów rozwoju infrastruktury transportowej z uwzględnieniem pieszych, rowerzystów, użytkowników komunikacji zbiorowej, użytkowników samochodów osobowych oraz użytkowników systemów współdzielenia i wynajmu pojazdów. 

Wyniki kompleksowych badań ruchu stanowią bazę i są zarazem poziomem odniesienia zachowań komunikacyjnych mieszkańców, ich mobilności oraz umożliwiają zmierzenie czasu, jaki zajmuje mieszkańcom na wykonywanie podróży. Wyniki badań umożliwiają też zidentyfikowanie podstawowych problemów systemu transportowego oraz jego zdolności do zapewnienia możliwości sprawnego przemieszczania się mieszkańców i realizacji ich motywacji podróży.

Mając rozpoznane czasy podróży mieszkańców w poszczególnych porach i środkach transportu odbywanych do konkretnych miejsc, można opracować skuteczne plany rozbudowy systemu transportowego, które będą umożliwiały nie tylko skrócenia czasów podróży ale również wzrost mobilności mieszkańców. Wyniki są sposobem monitorowania wdrażanych polityk i strategii transportowych. W niektórych krajach, np. w USA, wykonywanie kompleksowych badań ruchu jest wymagane przez prawo w przypadku ubiegania się przez samorządy o dotacje budżetowe na realizacje projektów infrastruktury transportowej.

Prawo wymaga, by w wyniku kompleksowych badań ruchu powstawały komputerowe modele ruchu, które umożliwiają przeprowadzanie analiz wariantów rozwoju systemu transportowego miasta i wybranie najbardziej efektywnego rozwiązania. 

Dodaj komentarz

Komentarze (0)