Polacy ocenili komunikację w swoich miastach – jak uplasował się Wrocław?

czwartek, 13.4.2017 12:11 611 0

Czy Polacy są zadowoleni z tego, jak im się dojeżdża do pracy, szkoły czy na zakupy? W ogólnopolskim badaniu przeprowadzonym przez serwis Otodom i instytut PBS mieszkańcy polskich miast, miasteczek i wsi ocenili komunikację w swojej okolicy. Poznajmy opinię wrocławian. 

W badaniu #siężyje swoje miasta oceniło ponad 140 tys. osób. – Postanowiliśmy zapytać Polaków o ich odczucia i poziom zadowolenia m.in. z dojazdów do pracy, szkoły czy na zakupy – mówi Monika Rudnicka z serwisu Otodom, który przeprowadził badanie. Wyniki podzielone zostały na kategorie, w zależności od wielkości miasta: metropolie (powyżej 300 tysięcy), duże miasta (od 50 do 300 tysięcy), małe (poniżej 50 tysięcy) oraz wsie. – Nie można zakładać, że ocena komunikacji miejskiej w Warszawie będzie podobna, jak w przypadku Sopotu czy Bytomia – dodaje Agnieszka Puchalska z PBS, sprawującego nadzór merytoryczny nad raportem. – Miasta, w zależności od ilości mieszkańców, stają przecież przed różnymi wyzwaniami – tłumaczy. 

Jak wypadł Wrocław?
Według badania #siężyje w kategorii “z łatwym dojazdem” Wrocław zajmuje ostatnie miejsce wśród dziesięciu największych miast w Polsce, z oceną 5,64 punktów na 7 możliwych. Pocieszający jest jednak fakt, że to sporo powyżej średniej krajowej (5,20), a do lidera zestawienia, czyli Katowic, traci zaledwie 0,36 pkt.

Miasto obsługiwane jest przez wiele środków transportu zbiorowego. System tramwajów elektrycznych we Wrocławiu należy do najstarszych w Polsce i zastąpił konny, który funkcjonował w latach 1877-1906. Obejmuje on około 190 km pojedynczego toru, po którym kursują 22 linie, obsługując jednocześnie ponad 400 przystanków.

Władze miasta nie są obojętne na potrzeby osób niepełnosprawnych – w 2016 roku MPK zakupiło sześć kolejnych tramwajów, które są dostosowane do ich potrzeb. Pod koniec bieżącego roku zostanie oddany do użytku nowy dworzec PKS, który będzie mieścił się w galerii Wroclavia. Znajdą się w nim poczekalnie dla podróżnych, 11 stanowisk odjazdowych oraz 3 przyjazdowe. Kierowcy niedługo również odczują ulgę. Ważnym szlakiem komunikacyjnym, który zostanie otwarty w najbliższym czasie jest 19-kilometrowy odcinek drogi S5. Skróci on podróżującym dojazd do Poznania, ale też poprawi płynność ruchu tranzytowego. 

Rower nie zmoknie na parkingu
Miasto ułatwia także życie rowerzystom. W ostatnim kwartale 2016 roku długość tras rowerowych wyniosła około 255 km. Nowe ścieżki powstały m.in. na ulicy Ślężnej, Powstańców Śląskich, Grodzkiej czy Racławickiej. W mieście istnieje ponad 7000 miejsc parkingowych dla rowerów, z czego 760 jest zadaszonych. We Wrocławiu można poruszać się nawet rowerem bez dobrych amortyzatorów – aby zapewnić komfort jazdy wymieniono włazy w studzienkach telekomunikacyjnych oraz przesunięto latarnie. W planach miasta na kolejne lata są inwestycje dla rowerzystów i pieszych oraz pasażerów MPK. Ze względu na wiele skarg mieszkańców, władze postanowiły ograniczyć ruch samochodowy w centrum. – Dane pokazują, że w ostatnich pięciu latach co roku o 16 procent wzrasta liczba samochodów na tysiąc mieszkańców, obecnie wynosi około 600 – mówi Monika Kozłowska-Święconek z Biura Rozwoju Wrocławia. Celem włodarzy jest więc przekonanie kierowców do korzystania z komunikacji zbiorowej. 

W badaniu #siężyje wrocławianie oceniali również swoją najbliższą okolicę. Które dzielnice wypadły najlepiej? 

  1. Psie Pole z oceną 5,13

Dzielnica położona jest w północnej części Wrocławia. Śródmiejska obwodnica znajdująca się w tej okolicy obiega centralne dzielnice miasta. Jest to droga dwujezdniowa z jednopoziomowymi skrzyżowaniami, która ma służyć rozładowaniu ruchu wewnętrznego pomiędzy osiedlami. W 2016 roku, w rejonie dworca kolejowego Wrocław Psie Pole, zakończono budowę parkingu park&ride (parkuj i jedź). Można tam zostawić swój samochód i kontynuować swoją podróż pociągiem. Powstało tam ponad 30 dodatkowych miejsc postojowych, a koszt inwestycji wyniósł około pół miliona złotych. 

  1. Krzyki z oceną 5,33

Dzielnica ta znajduje się w południowej części Wrocławia. Od zachodu i południa graniczy z Oporowem, Kleciną i Partynicami, a od północy i wschodu z Grabiszynkiem i Borkiem.
Bardzo ważnym dla wrocławian skrzyżowaniem jest Plac Powstańców Śląskich, które prowadzi z centrum miasta na południe i południowy zachód – w kierunku węzła autostradowego A4 w Bielanach Wrocławskich i Świdnicy. Wśród zadań na kolejne lata planuje się także rozbudowę drogi na odcinku od przejazdu linii kolejowej nr 285 relacji Wrocław Główny-Świdnica Przedmieście, do granicy miasta Wrocławia. Powstanie również nowa sygnalizacja świetlna. Prace mają ruszyć w II kwartale 2017 roku, a ich zakończenie planuje się na koniec 2018 roku. 

  1. Fabryczna z oceną 5,42

To największa dzielnica Wrocławia, zlokalizowana w zachodniej i południowo-zachodniej części miasta. Jej nazwa pochodzi od wielu zakładów przemysłowych znajdujących się w tej okolicy. W 2015 roku PKP otworzyło nową stację przy stadionie, która posiada dwie kondygnacje. Na górnej części znajduje się przystanek tramwajowy, a na dolnej terminal kolejowy z dwoma peronami, co umożliwia łatwe przesiadki. Dojazd z Wrocławia Głównego do stacji Wrocław Stadion zajmuje około 20 minut. Z końcem 2016 roku do użytku oddano również most łączący Aleję Piastów z ulicą Racławicką. 

  1. Stare Miasto z oceną 6,03

To najstarsza część Wrocławia, do której z łatwością można dotrzeć autobusem, tramwajem, pociągiem czy rowerem. W ostatnich latach powstało wiele ścieżek rowerowych, które umożliwiają bezpośrednie połączenie m.in. z ulicą Kościuszki, Traugutta czy Ślężnej. Plac Legionów, zlokalizowany na Przedmieściu Świdnickim, stanowi ważny węzeł komunikacyjny Starego Miasta i obejmuje najważniejsze skrzyżowania w jego południowo-zachodniej części. Zbiega się tutaj kilka ulic, m.in. Sądowa, Józefa Piłsudskiego oraz Grabiszyńska. 

  1. Śródmieście z oceną 6,07

Jak wynika z badania, Śródmieście, które jest położone naprzeciw Starego Miasta to najlepiej skomunikowane osiedla Wrocławia. Na Placu Grunwaldzkim, który jest zlokalizowany jest w tej dzielnicy znajduje się nowoczesny węzeł przesiadkowy, który jest wspólny dla tramwajów i autobusów, co stanowi duże ułatwienie dla mieszkańców, jak i turystów, gdyż oba środki transportu odjeżdżają z tego samego miejsca. Mieszkańcy okolicznych miejscowości również są zadowoleni. W miejscu starej stacji PKS powstanie galeria Wroclavia, która będzie zintegrowana z nowym dworcem autobusowym o powierzchni 7 tys. mkw. Ma być on przestronny, jasno oświetlony i łatwo dostępny. Zaplanowano odjazd aż 600 autobusów na dobę, a ulica Sucha przekształci się w bulwar.

 

O badaniu
Badanie zostało zrealizowane na przełomie września i października 2016 roku metodą wywiadów internetowych. Wzięło w nim udział 141 193 respondentów z całej Polski, którzy oceniali 10 najważniejszych aspektów życia.
Drugi już raport, tym razem z kategorii “z łatwym dojazdem”, prezentuje subiektywny stosunek badanych do stwierdzenia: „Z mojego miejsca zamieszkania łatwo dostać się do pracy i szkoły” (skala odpowiedzi 1 = „zupełnie się nie zgadzam”, 7 = „w pełni się zgadzam”. Nadzór merytoryczny nad projektem sprawuje Agencja Badawcza PBS z Sopotu. Więcej informacji o projekcie znajduje się na stronie www.siezyje.otodom.pl.

Dodaj komentarz

Komentarze (0)