Południowe dzielnice Wrocławia przyjazne pieszym? Niekoniecznie!

sobota, 7.5.2016 11:00 4185 0

Trója - taką ocenę dzielnicy Borek wystawiła Akcja Miasto, badając możliwości poruszania się po ulicach tj. Powstańców Śląskich, Gajowicka, Jaworowa czy Jastrzębia. Aktywiści skupili się na bezpieczeństwie oraz wygodzie pieszych i stworzyli raport dla pięciu dzielnic Wrocławia (POBIERZ RAPORT), w którym zawarli zbiór zaleceń mających na celu poprawę sytuacji pieszych.

Ulica Powstańców Śląskich

Autorzy raportu zwracają uwagę, iż ulica niekoniecznie jest przyjazna pieszym. Powód? Duże natężenie ruchu samochodowego. - Na ulicy Powstańców Śląskich, w obrębie osiedla, znajduje się 6 przejść dla pieszych. Wkrótce wszystkie będą przejściami z sygnalizacją, bo ostatnie, na skrzyżowaniu z ul. Sokolą, właśnie jest w remoncie (stan na marzec 2016). Przy dominacji samochodów, kolejne światła to bariera dla ruchu pieszych, bo pokonanie ulicy Powstańców Śląskich może trwać w skrajnym przypadku nawet kilka minut. Pieszym nie sprzyja też szerokość pasów - nawet 4.5 m, która zachęca do brawurowej jazdy, a w konsekwencji sprawia, że jest głośniej i bardziej niebezpiecznie - czytamy.

Rekomendacje dla ulicy Powstańców Śląskich:

- uspokojenie ruchu. - Jezdnia dla aut jest po prostu za szeroka, co powoduje masę problemów. Samochody jeżdżą za szybko, powodując więcej hałasu i zanieczyszczeń, drastycznie obniża to bezpieczeństwo. Sytuację dobrze obrazuje kwestia przejścia dla pieszych przy ul. Sokolej, gdzie powstaje sygnalizacja świetlna - zdaniem urzędników jedyny sposób na gwarancję bezpieczeństwa dla pieszych. Przy tak szerokiej drodze (nawet 9 m!) możliwe jest wprowadzenie np. esowania toru jazdy - twierdzi Akcja Miasto;

- uporządkowanie parkowania po wschodniej stronie między Jaworową a Wiśniową;

- zmiana ustawień sygnalizacji świetlnych na co najmniej taką, która umożliwi pieszym swobodne pokonanie przejść podczas ciągłego sygnału zielonego.

Ulica Gajowicka

Gajowicka jest starą, poniemiecką, wypukłą drogą o szerokości ok. 9 metrów. Zdaniem autorów raportu ulica jest zagrożona ze względu na nieprzystosowanie jej do tak dużego natężenia ruchu. - Stanie się to po otwarciu mostu przez Ślęzę na przedłu- żeniu ul. Racławickiej, który połączy Borek z Oporowem i stworzy nową drogę wlotową do miasta dla mieszkańców Smolca i okolic. Stanie się tak mimo analiz ekspertów, którzy przekonywali, że most powinien być pieszo-tramwajowy. Wówczas tramwaj dojeżdżałby z Racławickiej do Hallera właśnie ul. Gajowicką, co jeszcze bardziej podniosłoby prestiż Borku. Aktywiści także zwracają uwagę na problem nieuporządowanego parkowania na chodnikach.  

Rekomendacje dla Gajowickiej:

- uporządkowanie parkowania na odcinku Racławicka-Sokola;

- wysłupkowanie chodnika po wschodniej stronie;

- poprawa nawierzchni chodników po wschodniej stronie ze szczególnym uwzględnieniem równości nawierzchni i odwodnienia;

- uspokojenie ruchu na ulicy (węższe pasy, naprzemienne parkowanie lub pasy rowerowe), by po otwarciu mostu na Racławickiej nie wzrósł poziom negatywnego oddziaływania ruchu aut (hałas, spaliny, bezpieczeństwo),

- korekta ustawienia sygnalizacji świetlnej - wydłużenie zielonego dla pieszych na skrzyżowaniu z Hallera.

Aleja Jaworowa/ulica Jastrzębia

Zdaniem Akcji Miasto największy problem Jaworowej/Jastrzębiej to na chaos parkingowy. 

Rekomendacje dla al. Jaworowej i ulicy Jastrzębiej:

- uporządkowanie parkowania na całej długości: wymalowanie miejsc do parkowania równoległego po obu stronach jezdni, w miejscach, gdzie nie jest wymagana duża liczba miejsc parkingowych i wprowadzenie parkowania naprzemiennego po jednej stronie - to wyeliminuje brawurowych kierowców;

- obniżenie krawężników na wszystkich skrzyżowaniach.

Południowe rejony Wrocławia borykają się głównie z chaosem parkingowym. - Najbardziej tracą piesi, bo bardzo duża część chodników na osiedlu jest zastawiona autami. W konsekwencji mieszkańcy często muszą przemieszczać się środkiem jezdni - wyjaśniają autorzy raportu.

Kolejny problem to bardzo wyraźna dominacja aut na drogach głównych, a co za tym idzie - dokuczliwy hałas. Trzecim problemem są zbyt szerokie drogi, które zachęcają do szybkiej jazdy.

Zdaniem Akcji Miasto badane południowe rejony Wrocławia potrzebują fizycznego uspokojenia ruchu, szczególnie wobec nadchodzącego wzrostu ruchu po otwarciu mostu na Racławickiej.

- Dlatego wyraźnie rekomendujemy przeprowadzenie procesu konsultacji społecznych, by uwzględniając głos mieszkańców, zadbać o komfort i bezpieczeństwo pieszych.

Plan uspokojenia ruchu wraz z uporządkowaniem parkowania powinien zostać wdrożony równolegle z otwarciem mostu na Racławickiej.

Oprac. na podstawie raportu Akcji Miasto

Dodaj komentarz

Komentarze (0)