Pomoc drogowa – wyciągnie Twój samochód z każdej zimowej opresji

piątek, 3.12.2021 08:51 240

Sezon zimowy to okres szczególnie trudny dla Twojego samochodu. Zimą awarie pojawiają się znacznie częściej niż w innych porach roku. Warto mieć numer Hol-Max na szybkim wybieraniu nie tylko zimą, ale przez cały rok.

 

Co najczęściej psuje się zimą w samochodzie?

Niskie temperatury panujące na zewnątrz w okresie zimowym nie sprzyjają samochodom. Szczególnie narażeni na różne nieprzyjemności są właściciele pojazdów, które są parkowane na zewnątrz. Wystawienie na nieustanne działanie mroźnego powietrza sprawia, że auta mogą ulec wielu zupełnie nieprzewidywalnym i nieplanowanym awariom. Zwykle są związane z nieprawidłowym lub nawet całkowitym brakiem funkcjonowania różnych podzespołów. Warto pamiętać, że pomoc drogowa uratuje z każdej nieprzyjemnej sytuacji. Wcześniej jednak dobrze zadbać o samochód podczas codziennej eksploatacji w okresie zimowym.

Problem z uruchomieniem silnika

Zimą najczęściej pojawia się problem z uruchomieniem silnika. Przyczyny bezowocnego podejmowania prób uruchomienia samochodu mogą być różne. Przede wszystkim należy ustalić, czy akumulator jest w pełni sprawny. Jeżeli tak, warto sprawdzić układ zapłonowy i skontrolować świece zapłonowe oraz przewody wysokiego napięcia w starszych pojazdach, a także cewkę zapłonową jeśli występuje. W starszych autach dobrze jest sprawdzić dodatkowo rozdzielacz obrotowy, a w nowszych bezrozdzielaczowy moduł zapłonowy. Ten ostatni można sprawdzić dzięki przeanalizowaniu rejestru błędów sterowania silnika.

Zimą często pojawia się problem z uruchomieniem silnika.
 

Sprawność świec żarowych

Zima jest szczególnie trudnym czasem dla aut wyposażonych w silniki wysokoprężne. Dotyczy to zwłaszcza silników typu diesel starszej generacji, które mają tzw. komory wstępne. Często odmawiają współpracy w niskich temperaturach. Przyczyną mogą być niesprawne świece żarowe, ale także uszkodzone sterowniki świec.

Samochody wyposażone w silniki wysokoprężne nowszej generacji z wtryskiem bezpośrednim są mniej kłopotliwe. Zwykle nie sprawiają większych problemów podczas uruchamiania ich nawet w niskich temperaturach. Mogą działać nawet w sytuacji nieprawidłowego funkcjonowania świec żarowych, co może mieć fatalne skutki podczas dalszej jazdy. Brak właściwego dogrzewania podczas pierwszej fazy pracy silnika zwykle skutkuje nadmierną twardością biegu, a to może ostatecznie przyczynić się do uszkodzenia układu korbowo-tłokowego. Warto przed sezonem zimowym sprawdzić stan techniczny pojazdu, w tym świec żarowych przy pomocy podłączenia do komputera diagnostycznego.

Kontrola filtrów paliwa i powietrza

Podczas przygotowywania samochodu do sezonu zimowego powinno się sprawdzić filtry paliwa i powietrza. Powinno się to robić regularnie. Niedrożny filtr powietrza skutecznie uniemożliwia uruchomienie silnika samochodu. Zatkany filtr paliwa również może spowodować problem z odpaleniem auta. Nie ma znaczenia czy jest to filtr oleju napędowego czy filtr benzyny. Nawet sprawny i nowy produkt może być przyczyną kłopotów. Dzieje się tak w sytuacji tankowania zimą paliwa, w które znajduje się wysoka zawartość wody. Zawilgocony wodą filtr paliwa pod wpływem niskich temperatur zamarza. Powoduje to nierówną pracę silnika, brak mocy, a niekiedy nie można go uruchomić.

Bardzo ważna jest kontrola i regularna wymiana filtrów w samochodzie.
 

Problematyczny hamulec ręczny

W okresie zimowym nie powinno się zaciągać hamulca ręcznego. Dotyczy to szczególnie samochodów ze starszych roczników. Bardzo często występuje sytuacja, że nie można odblokować hamulca ręcznego, który został zaciągnięty przed mroźną nocą. Zdarza się również tak, że nawet po zwolnieniu dźwigni hamulca on nadal trzyma. Nie powinno się ignorować tego faktu, ponieważ może to doprowadzić do spalenia hamulców tylnej osi, a to w konsekwencji narazi właściciela na znaczne koszty naprawy. Wymiana linki hamulca ręcznego oraz przegrzanych elementów ciernych jest kosztowna.

Kłopotliwe ogrzewanie

Często zdarza się, że w sezonie zimowym ogrzewanie nie funkcjonuje prawidłowo. Powodem głównie jest brak dbałości ze strony użytkownika. Może to być zapchany filtr kabinowy lub zatkany liśćmi kanał podszybia.

Opór podczas zmiany biegów

Niskie temperatury zwiększają lepkość oleju, czyli jego gęstość. Powoduje to większy opór mechanizmy zmiany biegów. Problem odczuwa się najbardziej na początku jazdy, tuż po ruszeniu. Po przejechaniu kolejnych kilometrów praca mechanizmu zwykle ulega poprawie. Warto pamiętać, że na mrozie zmiana biegów jest trudniejsza niż, gdy na zewnątrz panują dodatnie temperatury.

W okresie zimowym mechanizm zmiany biegów pracuje odczuwalnie ciężej.
 

Słabsze działanie wyświetlaczy

Ciekłokrystaliczne wyświetlacze lepiej działają przy temperaturach dodatnich. Mróz sprawia, że wyświetlacz funkcjonuje ze znacznym opóźnieniem, ma problem z pokazywaniem danych na całym swoim obszarze. Poprawa działania jest widoczna ogrzaniu się wnętrza samochodu.

Olej napędowy może zamarznąć

To problem, który pojawia się w samochodach z napędem typu diesel. Niskie temperatury powoduję wytrącanie się parafiny z oleju napędowego, a to powoduje zablokowanie filtra paliwa i uniemożliwia uruchomienie samochodu. Problem znacznie zwiększa się, gdy w okresie zimowym w baku wciąż znajduje się letnie paliwo lub olej pochodzący z niewiadomego źródła. Profilaktyka to stosowanie dodatków do oleju napędowego, czyli depresatorów. Są skuteczne zanim wytrąci się parafina. Jeżeli to nastąpi najlepiej odholować samochód do ciepłego garażu, później dolać depresator, po czym spróbować wyjeździć ropę, a następnie zatankować paliwo zimowe.

Dziwna reakcja czujników cofania

W okresie zimowym, gdy śnieg leży na drodze może zdarzyć się, że czujniki cofania zostaną zabrudzone. Podczas parkowania system będzie ostrzegał o przeszkodach, których nie ma. Wystarczy umyć samochód i problem zniknie.

Dym z rury wydechowej

Niskie temperatury powodują, że z rury wydechowej samochodu wydziela się więcej dymu niż o innej porze roku. Kłęby wydają się być większe i dłużej się utrzymują. Powoduje to para wodna, która się skrapla i nie jest to żadna usterka silnika.

W okresie zimowym wydaje się, że samochody produkują więcej dymu z rury wydechowej.
 

Piski, trzaski, skrzypienie

Mróz sprawia, że wszelkie nieprzyjemne odgłosy w samochodzie intensyfikują się. Elementy plastikowe bardziej trzeszczą, częściej można usłyszeć skrzypienie zawieszenia, a po rozruchu daje o sobie znać pasek napędu osprzętu. To naturalne przy niskich temperaturach.

Pomoc drogowa w wyjątkowych sytuacjach

Okres zimowy to trudny czas zarówno dla samochodu jak i dla użytkownika pojazdu. Warto zadbać o auto i dobrze przygotować je do sezonu. Jeżeli jednak samochód zawiedzie i nie będzie chciał się uruchomić lub pojawi się jakikolwiek niepokojący problem lepiej nie czekać i zadzwonić po pomoc drogową. Hol-Max to profesjonalna firma, która zajmie się kompleksowo Twoim autem w kryzysowej sytuacji. Nie czekaj, gdy coś złego się dzieje - od razu dzwoń!

P.H.U. Hol - Max
ul. Przyjaźni 4e/7
53-030 Wrocław

Tel. +48 889 333 111
Internet: www.pomocdrogowa.i-wroclaw.pl