Pozycjonujesz swoją stronę firmową lub bloga? Sprawdź, które linki przychodzące będą wartościowe i jak je pozyskać. Link building w pigułce!

czwartek, 23.2.2023 16:40 202

Pozyskiwanie linków – jeden z najważniejszych filarów działań SEO

Proces pozycjonowania strony jest dość skomplikowany i zawsze trzeba do tego podchodzić kompleksowo. Jednym z etapów złożonych działań pozycjonujących jest pozyskiwanie linków przychodzących, czyli link building. Dowiedz się, jak ilość i jakość linków przychodzących wpływa na pozycję Twojej strony w wynikach wyszukiwania, a także jakimi metodami można pozyskiwać linki. Z tego artykułu dowiesz się też jakich linków nie należy pozyskiwać, by nie podpaść Google!

Link Building - czym są linki przychodzące do strony WWW?

Na początku trzeba odpowiedzieć sobie na pytanie czym są linki przychodzące do strony WWW. Odpowiedź jest dość intuicyjna - są to linki prowadzące do pozycjonowanej strony zamieszczane na innych witrynach. Mogą to być serwisy tematyczne, fora, portale, blogi i dowolne strony internetowe. By takie linki miały wpływ na pozycjonowanie strony, muszą być umieszczone w atrybucie <dofollow>. W praktyce tych atrybutów się nie używa, a algorytm wyszukiwarki uznaje, że każdy nieoznaczony link jest właśnie dofollow. Jeśli zaś link ma atrybut <nofollow>, nie będzie on miał znaczenia dla pozycjonowania strony, do której prowadzi. Choć, co ciekawe, ostatnimi czasy pojawia się coraz więcej wątpliwości na tej płaszczyźnie pojawia się ostatnimi czasy coraz więcej wątpliwości.

Linki przychodzące z mediów społecznościowych – czy wpływają na SEO?

Media społecznościowe są ogromnym skupiskiem odnośników do innych stron. Niestety ich wpływ na pozycjonowanie jest żaden, gdyż posiadają atrybut <nofollow>. Według niektórych ekspertów duża aktywność w mediach społecznościowych może jednak wpływać pozytywnie na wiarygodność witryny w oczach wyszukiwarki, jednak nie dotyczy to bezpośrednio ilości pozyskanych linków z tego źródła. Konkluzja pozostaje więc taka, że mimo wszystko warto dbać o marketing w mediach społecznościowych, tylko nie w kontekście budowania bazy linków. Należy pamiętać, że takie działania pośrednio mogą przyczynić się do umieszczania linków do witryny w różnych miejscach internetu przez innych użytkowników medium społecznościowego, co z kolei wpłynie pozytywnie na profil linkowy.

Jak linki przychodzące wpływają na pozycję strony w wynikach wyszukiwania?

Na pozycję strony w wynikach wyszukiwania wpływa wiele czynników, jednak to właśnie ilość i siła linków przychodzących jest jednym z kluczowych wartości. Algorytm wyszukiwarki uznaje daną witrynę za bardziej wartościową, jeśli inne, możliwie „wartościowe” witryny zawierają linki wychodzące do niej. Można więc powiedzieć, że im więcej linków, tym lepiej. Jest to częściowo prawda, ponieważ nie każdy link ma tę samą wartość. Określa ją bowiem jakość witryny, z której pochodzi, a tę trudno jednoznacznie określić, zwłaszcza biorąc pod uwagę różne charakterystyki istniejących stron.

Ilość linków przychodzących, a ilość linków u konkurencji

Kluczowym celem budowania bazy linków jest pokonanie konkurencji.  Każdy chce zdobyć większą liczbę linków przychodzących od rywali, z którymi walczy o miejsca w czołówce wyników wyszukiwania. Oczywiście trzeba też uwzględnić moc linków - dobrze, aby były to linki o podobnej wartości w oczach algorytmu wyszukiwarki. Do oszacowania ilości linków aktualnie prowadzących do pozycjonowanej strony, a także do stron konkurencji, używa się specjalistycznego oprogramowania SEO i narzędzi udostępnianych przez Google. W ten sposób na etapie audytu SEO określa się, ile linków przychodzących będzie potrzebnych, by osiągnąć określone wyniki pozycjonowania na dane frazy. Po uwzględnieniu budżetu, pojawi się gotowa strategia pozycjonowania strony.

Szczegółowa analiza konkurencji pozwala także określić miejsca, z których warto pozyskiwać linki, aby działania przynosiły rezultaty. Poza samymi adresami witryn, można w ten sposób określić skuteczne anchory, czyli treść umieszczoną w znacznikach <a> wyświetlającą się później na stronie jako link.

Mocne linki pod kątem pozycjonowania – charakterystyka

Ilość linków prowadzących do konkretnej strony (własnej lub konkurencji) jest łatwa do oszacowania. O wiele trudniejsze jest określenie wartości tych linków w oczach algorytmów Google. Można tego dokonać na wiele sposobów. Generalne założenie, na których bazują wyszukiwarki, jest takie, że im wiarygodniejsza strona, tym większą wartość będą miały linki z niej pochodzące. Liczy się także to, w jaki sposób link został zamieszczony na stronie. Do zweryfikowania tego wykorzystuje się różne wskaźniki. Jednym z nich jest Page Rank. Popularny PR określa wartość strony wymierną liczbą i jest on bezpośrednio skorelowany z ilością linków przychodzących do witryny. Im wyższy PR, tym większe znaczenie linków pochodzących z tej witryny.

Kolejny istotny aspekt to wiek linku. Teoretycznie linki, które są zamieszczone na danej stronie już dłuższy czas, są bardziej wartościowe w oczach wyszukiwarki. Nie da się jednak określić, ile dokładnie czasu link musi być zamieszczony na stronie. Z punktu widzenia pozycjonowania, warto pozyskiwać linki z miejsc, w których pozostaną one na stałe. Nie można zapomnieć, że pozycjonowanie jest długotrwałym procesem, zatem czekając na efekty, należy uzbroić się w cierpliwość.

Algorytmy Google są świetnie zabezpieczone przed próbą manipulacji wynikami. Dlatego też strony, na których pojawia się duża liczba linków wychodzących, mają o wiele mniejszą wartość. Analogicznie jeśli na danej stronie jest tylko jeden link wychodzący w treści, to optymalnie wpływa na proces pozycjonowania. Naturalną dedukcją jest więc to, że tzw. spamowanie linkami i umieszczanie ich na stronach tworzonych tylko do tego celu, nie pozwoli osiągnąć żadnych wyników. Ponadto można za to dostać karę w postaci czasowego wyrzucenia z wyników wyszukiwania.

Kolejną wartą zwrócenia uwagi kwestią jest pozycja linku na stronie. Największą wartość mają linki zawarte w treści samej strony, a nie w stopce lub innych fragmentach o marginalnym znaczeniu dla całej witryny. Ten element łączy się z jeszcze jednym – celem zawarcia linku na stronie. Jeśli link zostanie umieszczony w treści, aby prowadził do jednej z wewnętrznych stron innego serwisu, będzie miał dla niego o wiele większą wartość niż link prowadzący do strony głównej. Algorytm uznaje wtedy, że treść ma jakąś wartość, a samo odesłanie internauty do innej witryny nie jest w jego interesie – jest tylko sztucznym pozyskiwaniem linków.

Profil linków - skąd pozyskiwać linki przychodzące podczas pozycjonowania?

W procesie pozyskiwania linków trzeba zadbać o ich profil. Sam profil linków to określenie ilości i jakości wszystkich linków prowadzących do strony. Dotyczy to także miejsca ich zawarcia na stronach oraz typu anchorów.

Wiedząc, jakie linki są wartościowe i że powinno być ich stosunkowo dużo, trzeba też dowiedzieć się, skąd je pozyskiwać. Sposobów jest bardzo wiele, a najpopularniejsze z nich to:

  • Komentarze na blogach – komentowanie na blogach tematycznych pozwala umieszczać linki w swoich profilach. Istotne jest to, by nie spamować, a tworzyć merytoryczne komentarze.
  • Wpisy partnerskie na innych serwisach – tworzenie wpisów gościnnych na blogach i w serwisach tematycznych, a także portalach okraszonych linkami do pozycjonowanej strony. Takie wpisy można tworzyć poprzez zapłacenie za możliwość reklamy lub na podstawie obustronnej współpracy.
  • Marketingowe teksty sponsorowane – jeden z najpopularniejszych sposobów to umieszczanie tekstów sponsorowanych na komercyjnych portalach i w serwisach branżowych. Mogą to być np. poradniki zawierające lokowanie produktu i link do pozycjonowanego serwisu.
  • Zaplecze SEO – pozycjonowanie często kojarzy się z zapleczami SEO, które faktycznie są łatwą metodą na pozyskiwanie linków przychodzących. Tworząc je lub korzystając z usług zewnętrznych firm, trzeba pamiętać, by były to zaplecza wysokiej jakości, a nie jedynie proste strony mogące zostać uznane przez algorytmy za spam – wtedy takie działania będą bezskuteczne z perspektywy pozycjonowania.
  • Fora internetowe – bardzo łatwym źródłem pozyskiwania linków są fora internetowe. Można tam zamieszczać linki np. w sygnaturze. Tu też trzeba pamiętać, że wpisy muszą być merytoryczne.
  • Portale regionalne – to kolejne miejsce do pozyskiwania linków. Jest to bardzo istotne szczególnie dla pozycjonowania lokalnego. Zasada jest taka sama, jak w przypadku wpisów gościnnych na blogach i portalach tematycznych.

Powyższe metody są najbardziej popularne, jednak najważniejsze jest to, by zapamiętać, że liczy się jakość. Czy to w kontekście stron, z których pozyskuje się linki czy treści, które się na nich zamieszcza. Wszystkie artykuły sponsorowane publikowane na zewnętrznych stronach, a także wpisy i komentarze na forach muszą zawierać wartościową treść, a tym samym zminimalizować ryzyko oznaczenia jako spam przez algorytmy Google.

Bibliografia: