Raport inwestycyjny z Wrocławia - nowy korytarz autobusowy na Jagodno, rekordowe dofinansowanie dla MPK, czy nowa scena teatralna

dzisiaj, 5 godz temu 0

JEDZIEMY NA JAGODNO 50 AUTOBUSAMI!

Mamy nowy korytarz autobusowy na Jagodno o długości 2,7 kilometra. Łączy on pętlę przy ulicy Kajdasza z centrum Wrocławia. Został zbudowany w ciągu 18 miesięcy i kosztował ok. 50 milionów złotych – inwestycję współfinansowano z rządowego programu Polski Ład. Trasa obejmuje 5 par przystanków (m.in. przy ul. Bardzkiej, Konduktorskiej i Kopycińskiego) oraz nową pętlę z parkingiem „park and ride” na 57 aut i zadaszonym parkingiem rowerowym. Nowa infrastruktura skróciła czas dojazdu do centrum miasta do 13–18 minut, a autobusy w szczycie kursują nawet co 2,5 minuty. Trasa obsługiwana jest przez 50 autobusów MPK Wrocław, a nad realizacją kursów czuwa 130 kierowców i 150 pracowników zaplecza technicznego. Otwarcie korytarza umożliwiło wprowadzenie nowej siatki połączeń MPK Wrocław. Linia 148 została przedłużona do pętli Jagodno, tworząc bezpośrednie połączenie z Leśnicą. Linia N połączyła Jagodno z Psim Polem. Nadal z nowej trasy korzysta linia 110. Dodatkowo: Linia 145 kończy kurs na przystanku Vivaldiego (zamiast ronda Iwiny), Linia 310 została wydłużona do ronda Iwiny, Linie 112 i 113 będą dojeżdżać aż do Galerii Dominikańskiej, ułatwiając dostęp do głównego węzła przesiadkowego mieszkańcom Wojszyc i Ołtaszyna. Nowe rozkłady i trasy dostępne są online i na przystankach – z kodami QR ułatwiającymi dostęp do informacji. Jednocześnie rozstrzygamy przetarg na projektowanie tramwaju. Ten porjekt może powstać w ciągu 12-18 miesięcy. To największa od lat zmiana organizacyjna w tej części miasta. Wrocław nie tylko wprowadza nowy standard transportu zbiorowego, ale przygotowuje grunt pod dalszy rozwój infrastruktury tramwajowej. Jagodno staje się wzorem dla przyszłych inwestycji zrównoważonej mobilności.

 

NA RAZIE BEZ STREFY CZYSTEGO TRANSPORTU

Wrocław na razie nie musi wprowadzać Strefy Czystego Transportu. Badania za zeszły rok wykonywane przez GIOŚ nie wykazały przekroczeń norm tlenków azotu. Nie wiadomo co będzie w przyszłych latach - bo przekroczenie automatycznie zmusza duże polskie miasta do wprowadzenia strefy. Ocena GIOŚ publikowana jest co roku pod koniec kwietnia. Jeśli GIOŚ stwierdziłby w niej przekroczenie średniorocznego stężenia dwutlenku azotu na terenie gminy Wrocław, Rada Miejska Wrocławia musiałaby do końca 2025 r. podjąć uchwałę o ustanowieniu Strefy Czystego Transportu. Zgodnie z obecnymi zapisami ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych nie ma takiego obowiązku. Prace nad Strefą mogłyby zostać zawieszone, co jednak gdy w którymś z przyszłych lat takie przekroczenie nastąpi? Wtedy automatycznie w ciągu 7 miesięcy Strefa powinna zostać wprowadzona. By uniknąć sytuacji nieprzemyślanych i wprowadzanych na szybko rozwiązań miasto pyta Radnych Miejskich czy powinniśmy mieć we Wrocławiu rozwiązanie awaryjne. Takie które wprowadzimy, jeśli przekroczenie się pojawi i trzeba będzie Strefę wprowadzić. Jesteśmy po spotkaniach z Radnymi RM, którzy przekazali swoje uwagi do przedstawionej propozycji SCT. W marcu poprosiliśmy również wszystkie klub RM o pisemne opinie co do chęci kontynuowania prac nad wdrożeniem SCT we Wrocławiu, wciąż na nie czekamy. 

 

OTWORZYLIŚMY OFERTY NA CHRZANOWSKIEGO

Chcemy rozbudować Chrzanowskiego od Filomatów do W.Pola. Zarezerwowaliśmy na to 10 mln. zł. Oferty które dostaliśmy są na poziomie 11-12,5 milionów złotych. To więcej niż zakładaliśmy, ale będziemy rozmawiać na kolegium prezydenckim czy nie podwyższyć środków w budżecie, by ten remont mógł się zacząć niezwłocznie. 

 

MAMY OFERTY W CENIE NA KOSZAROWĄ

Też na północy - przebudowa ul. Koszarowej. Tu planowaliśmy wydać nieco ponad 20 milionów złotych. Tymczasem na wykonanie kompleksowego remontu ulicy Koszarowej dostaliśmy 5 ofert w cenie między 15-17 milionów złotych. Oznacza to, że na pewno wybierzemy wykonawcę. A widząc, że co najmniej 3 miliony tu zaoszczędzimy - powinniśmy znaleźć pieniądze na sąsiadującą inwestycję na Chrzanowskiego.

 

OTWORZYLIŚMY TEATR KAMBAK - NOWA SCENA WE WROCŁAWIU

To niezwykłe miejsce! We Wrocławiu powstała nowa ważna scena teatralna. Teatr "KAMBAK" to przestrzeń gdzie wspólnie grają m.in. profesjonalni aktorzy głównych wrocławskich scen np. Teatru Polskiego z aktorami z niepełnosprawnościami. Kambak to wyjątkowy zespół - jedyny w Polsce zawodowy teatr integracyjny, który łączy artystów z niepełnosprawnościami i pełnosprawnych. Częsta zmiana gościnnych scen wiązała się z koniecznością każdorazowego uczenia się nowej przestrzeni. Nowy adres i scena przystosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnościami to efekt współpracy teatru z miastem. Miasto znalazło przestrzeń w dawnej szkole ALA, i dało 140 tys zł na funkcjonowanie plus 40 tysięcy na najnowszą premierę. Dzięki niej 5 maja Kambak wystawił premierowy spektakl „Piękna i Bestia”. To interpretacja znanej baśni ludowej, która bliska jest idei teatru - każdy zasługuje na szacunek i równe traktowanie – niezależnie od tego, jak wygląda czy z jakimi barierami się mierzy.

 

600 MLN dla NASZEGO MPK

Historyczne dofinansowanie dla MPK Wrocław. Dostaliśmy rekordowe, niemal 200 milionów bezzwrotnego dofinansowania z UE na zakup tramwajów. To pieniądze na łącznie aż 33 pojazdy sfinansowane z funduszy europejskich! To refinansowanie - czyli dostajemy zwrot pieniędzy, które wydaliśmy na tramwaje - ale w związku z tym będziemy mogli te 200 milionów przeznaczyć na kolejne zakupy. Łącznie MPK Wrocław dobrze argumentując i uzasadniając otrzymało aż 600 mln zł bezzwrotnych dotacji! To kolejny krok w realizacji Wrocławskiego Programu Tramwajowo-Autobusowego 2024–2032, który obejmuje także nowe linie tramwajowe m.in. na Maślice, Swojczyce, Klecinę, Księże Wielkie i Jagodno. Od 2023 roku - razem z tą ostatnią dotacją - MPK Wrocław pozyskało już ponad 600 mln zł bezzwrotnych dotacji na rozwój taboru. W ramach „rewolucji taborowej” w latach 2019–2026 MPK inwestuje ponad 1,7 mld zł w nowe tramwaje i autobusy.

 

PROJEKTUJEMY REMONT SŁOWIAŃSKIEJ

Jest projektant, który przygotuje dokumentację przebudowy ul. Słowiańskiej oraz fragmentu ul. św. Wincentego na wrocławskim Nadodrzu. Wyłoniony w przetargu projektant to firma Drogtim z Kątnej pod Wrocławiem.  Od momentu podpisania umowy będzie miała 15 miesięcy na przygotowanie dokumentacji wraz z niezbędnymi pozwoleniami na realizację zadania. Koszt przygotowania dokumentacji to ponad 1,6 mln zł. 

Przebudowa ulicy Słowiańskiej i św. Wincentego od Jedności Narodowej do Trzebnickiej obejmie około 600 metrów trasy wraz ze skrzyżowaniami. W ramach przygotowania dokumentacji powstaną projekty dla przebudowy jezdni, torowiska tramwajowego, sieci trakcyjnej, oświetlenia, chodników, budowy dróg dla rowerów, miejsc postojowych, budowy wyniesionych przejść dla pieszych i przejazdów rowerowych. Przygotowana zostanie też dokumentacja dla nowych przystanków tramwajowo-autobusowych. W planach jest także zazielenienie ulicy zarówno kilkudziesięcioma drzewami, jak i krzewami oraz bylinami i trawami ozdobnymi. 

W planach są prace przy projektach przebudowy sieci wodno-kanalizacyjnej, dokumentów dla m.in. XIX wiecznego kolektora ogólnospławnego, magistrali wodociągowej, kanalizacji i przyłączy.

 

ZABRODZKA - WYGODNA DROGA ROWEROWA i CHODNIK

Blisko 900 tysięcy złotych kosztowała najnowsza inwestycja Wrocławia w infrastrukturę pieszo-rowerową na obrzeżach miasta. Tym razem nowe rozwiązania powstały przy ul. Zabrodzkiej – to m.in. chodnik z przystankiem autobusowym, ciąg pieszo-rowerowy oraz przejazd rowerowy i przejście dla pieszych przez ul. Kwiatkowskiego.

Wykonawca jest na finiszu prac – do zrobienia zostało jeszcze ustawienie wiaty przystankowej, podłączenie oświetlenia, wykonanie oznakowania poziomego oraz budowa muld chłonnych, które pomogą w odprowadzaniu wód opadowych.

Nowa infrastruktura poprawiła bezpieczeństwo w tej części miasta i połączyła się z istniejącą trasą pieszo-rowerową w podwrocławskim Zabrodziu. To kolejny krok w stronę lepszej i spójniejszej sieci dla pieszych i rowerzystów.

 

REMONT KOLEJNEJ WAŻNEJ KAMIENICY NA JEDNOŚCI

Każdy remont kamienicy cieszy oko, ale gdy chodzi o budynek narożny – efekt wizualny dla całej okolicy jest jeszcze większy! Brawa dla kolejnej wspólnoty mieszkaniowej, tym razem przy ul. Jedności Narodowej 185 (róg z Żeromskiego). Mieszkańcy zdecydowali się na kompleksowy remont obu elewacji od strony ulicy, docieplenie ścian od podwórza oraz izolację ścian piwnicznych. Szacowany koszt prac to ok. 720 tys. zł.

Zarządcą budynku jest spółka Prywatny Zarząd Mieszkaniami. Miasto, które posiada w tej nieruchomości ok. 30% udziałów, współfinansowało remont proporcjonalnie – w imieniu Wrocławia inwestycję koordynował Zarząd Zasobu Komunalnego.

To jednak nie jedyny adres przy tej ważnej arterii, gdzie trwa odświeżanie miejskiej tkanki. Już wkrótce będziecie mogli obserwować postępy przy Jedności Narodowej 86 (wspólnota z ok. 40% udziałem miasta) oraz przy Jedności Narodowej 153 – w całości należącej do Wrocławia. Będzie się działo!

 

INWESTUJEMY W FILMY Z WROCŁAWIEM/Z WROCŁAWIA

Po raz pierwszy fundusz wspierający produkcje filmowe w naszym regionie działa pod nową nazwą: Dolnośląski i Wrocławski Fundusz Filmowy. Wspólnie z Marszałkiem Województwa przeznaczamy na ten cel aż 2 miliony 300 tysięcy złotych – to drugi co do wielkości regionalny fundusz filmowy w Polsce.

Zależy nam na wspieraniu filmów, które powstają we Wrocławiu i na Dolnym Śląsku – takich, w których później cała Polska (a może i świat) zobaczy nasze miasto: jego ulice, pejzaże, klimat i wyjątkową atmosferę.

Twórcy mogą już składać wnioski – nabór trwa do 9 czerwca, a dokumenty przyjmujemy wyłącznie w formie elektronicznej.

Najważniejsze kryterium? Silny związek filmu z Dolnym Śląskiem i Wrocławiem – poprzez lokalizacje, temat, zaangażowanie lokalnych twórców i firm z branży audiowizualnej.

 

RUSZYŁ SEZON WODNY
Uruchomiliśmy razem z Wodami Polskimi pieszo-rowerowe przejście przez śluzę Opatowicką. To kolejne miejsce, które dzięki współpracy miasta i Wód Polskich staje się dostępne dla mieszkańców i turystów. Ale to nie wszystko – sezon wodny na Odrze właśnie się rozpoczyna, a my wchodzimy w niego z pełną gotowością.

Od tego roku na wodzie, obok patroli Policji i WOPR-u, pojawiły się także miejskie łodzie patrolowo-ratownicze Straży Miejskiej. W strukturze Straży powstał nowy Zespół Patroli Wodnych, który będzie działał na Odrze od maja do października.

W skład floty wchodzą:

  • 2 nowoczesne łodzie patrolowo-ratownicze (wyposażone m.in. w sonary, defibrylatory oraz systemy umożliwiające start dronów z pokładu),
  • 2 lekkie łodzie płaskodenne, które sprawdzą się w trudno dostępnych rejonach przybrzeżnych,
  • 2 quady i specjalistyczny samochód do transportu i holowania sprzętu.

W działaniach na wodzie bierze udział 12 przeszkolonych strażników miejskich – wszyscy przeszli kursy z zakresu ratownictwa wodnego (a w przyszłości planowane są kolejne szkolenia).

Dzięki podpisanemu porozumieniu z Wodami Polskimi nasi strażnicy będą odpowiedzialni m.in. za:

  • zabezpieczenie sezonu wodnego,
  • działania ratownicze w trakcie powodzi i w sezonie letnim,
  • interwencje związane z nielegalnymi zrzutami ścieków,
  • poszukiwania osób zaginionych w trudno dostępnych miejscach nad wodą,
  • współpracę z Policją i WOPR.

Łączny koszt zakupu sprzętu (łodzie, quady, samochód): 1,25 mln zł – to inwestycja w bezpieczeństwo i lepsze wykorzystanie potencjału Odry.

MPK - JAK IDZIE PIOTRA SKARGI?
Roboty przebiegają zgodnie z harmonogramem. Wyniki badań betonu podbudowy potwierdziły możliwość wykonywania nawierzchni, dlatego – mimo ubiegłotygodniowych opadów deszczu – wykonawca przystąpił do ostatnich betonowań.

Po zakończeniu betonowania torowiska rozpoczną się prace związane z jego czyszczeniem i uszczelnieniami na styku szyna–beton. Następnie przeprowadzone zostanie szlifowanie torów, które pozwoli ograniczyć hałas przejazdu. Kolejnym krokiem będzie przejazd techniczny – próbny tramwaj sprawdzi gotowość nowego odcinka do ruchu pasażerskiego.

Jeśli testy wypadną pomyślnie, planujemy przywrócenie ruchu tramwajowego i autobusowego już w weekend 16–17 maja.

Przypomnijmy – pierwotny termin zakończenia prac to 30 maja. Wszystko wskazuje na to, że uda się zakończyć inwestycję dwa tygodnie przed planem.

 

ROZSZCZELNIAMY KOLEJOWĄ

W wielu miejscach Wrocławia prowadzimy działania, które mają jeden cel: lepiej gospodarować wodą w zmieniającym się klimacie. Rozbetonowujemy i rozszczelniamy nawierzchnie – po to, by podczas deszczy nawalnych odciążyć kanalizację burzową, ale też by zatrzymać wodę tam, gdzie może się przydać – np. do podlewania miejskiej zieleni.

Tak właśnie stało się przy ul. Kolejowej, obok skrzyżowania z ul. Stysia. Jeszcze do sierpnia 2023 r. dominowały tam bruk, asfalt i samochody. Postanowiliśmy to zmienić i zazielenić ten fragment miasta. Zarząd Zieleni Miejskiej rozszczelnił nawierzchnię, by posadzić ponad tysiąc krzewów i niemal tyle samo traw ozdobnych. Pojawiło się też sześć drzew świdośliwy oraz aż 400 sztuk derenia. Cały ubiegły rok obserwowaliśmy, jak rośliny się przyjmują i jak działa nowe rozwiązanie. Dziś możemy powiedzieć: wygląda na to, że się udało!

 

ODNOWIMY DWIE HALE SPORTOWE

Otrzymaliśmy 600 tys. zł z Programu Rozwoju Infrastruktury Sportowej w Województwie Dolnośląskim. Dzięki tym środkom z Urzędu Marszałkowskiego – a w przyszłości, być może także z Ministerstwa Sportu i Turystyki – zmodernizowane zostaną dwie wrocławskie hale: przy ul. Parkowej oraz na terenie Stadionu Oławka. Szacowana łączna wartość obu inwestycji przekracza 3,8 mln zł. MCS Wrocław zabiega również o dodatkowe wsparcie finansowe z budżetu ministerstwa.

 

JAK WYREMONTOWAĆ PODWÓRKA PRZY HOENE-WROŃSKIEGO

13 maja rozmawialiśmy z mieszkankami i mieszkańcami o planowanym remoncie kilkunastu podwórek w rejonie Politechniki Wrocławskiej – pomiędzy ul. Hoene-Wrońskiego a Wybrzeżem Wyspiańskiego. Na jednym z nich, przy Hoene-Wrońskiego, stanął błękitny wózek, a przy nim konsultanci, gotowi do rozmowy.

Tematem spotkania były m.in. remonty nawierzchni pieszo-jezdnych, miejsc parkingowych i placów manewrowych; rewitalizacja zieleni i nowe nasadzenia; projekt oświetlenia, monitoringu, śmietników, małej architektury oraz zabawek. Celem spotkania było zebranie oczekiwań i potrzeb mieszkanek i mieszkańców – na ich podstawie powstanie koncepcja projektowa.

 

REMONT CHODNIKA NA PSIM POLU 

Na Psim Polu uzupełnimy brakujący fragment chodnika przy ul. Siedzikówny – na odcinku pomiędzy ul. Wilanowską a torami kolejowymi. Nowy chodnik będzie miał około 225 metrów długości. Zanim rozpoczniemy prace budowlane, musimy przygotować dokumentację projektową. Mamy już wybranego projektanta i podpisaną umowę – projekt powstanie w ciągu najbliższych sześciu miesięcy.

 

JAKA SZCZYTNICKA? 

Jak powinna wyglądać ul. Szczytnicka? Bez samochodów? Zielona i zadrzewiona? A może z drzewami, ale też miejscem dla aut? Ruszyła Narada Obywatelska – wyjątkowa forma konsultacji, w której bierze udział 21 osób reprezentujących różne perspektywy: mieszkańców okolicy, użytkowników tranzytowych, ekspertów i aktywistów.

Zanim rozpoczęły się spotkania, zebraliśmy blisko 400 opinii mieszkanek i mieszkańców poprzez formularz elektroniczny. Wiele z nich dotyczyło potrzeby uspokojenia ruchu – wskazywano na hałas spowodowany złym stanem nawierzchni, nadmierną prędkość samochodów i tramwajów oraz obawy o bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów. Wśród najczęściej powtarzających się postulatów znalazły się także remont chodników i uporządkowanie parkowania.

Przed nami jeszcze dwa spotkania Narady. Po ich zakończeniu uczestnicy przygotują swoje rekomendacje, które będzie można poznać na stronie Wrocław Rozmawia.

 

CO Z TRAMWAJEM NA PSIE POLE

Zakończyliśmy etap konsultacji z mieszkańcami w sprawie przyszłej trasy tramwaju – lub trasy autobusowo-tramwajowej – na Psim Polu. Były wycieczki terenowe, spotkania na żywo i ankieta online. Dzięki temu wiemy więcej o oczekiwaniach i obawach wrocławianek i wrocławian wobec tej inwestycji.

Na razie rozważamy dwa potencjalne przebiegi: jeden przez rynek Psiego Pola, drugi – wzdłuż ul. Dywizjonu 303. Opinie mieszkańców są podzielone – aż 11% głosów wskazało, że żadna trasa tramwajowa nie jest potrzebna. Z drugiej strony – wielu docenia rozwój komunikacji zbiorowej, ale podkreśla, że trzeba ją dobrze dopasować do lokalnych warunków.

Pojawiły się np. obawy związane z zabudową w rejonie rynku – część budynków z początku XX wieku nie ma podpiwniczeń, a ich fundamenty sięgają zaledwie metra głębokości. Dlatego poprosimy ekspertów, którzy pod koniec roku rozpoczną prace nad koncepcją trasy, by dokładnie przeanalizowali oba warianty i ocenili ich wpływ na istniejącą zabudowę.

Obserwujemy też, jak działa nowa trasa autobusowa na Jagodnie i zastanawiamy się, czy podobne rozwiązanie nie sprawdziłoby się także tutaj – przynajmniej w pierwszym etapie.

 

ZAINWESTOWALIŚMY WE WSPÓLNY Z UNIWERSYTETEM PRZYRODNICZMYM SOR DLA ZWIERZĄT

We Wrocławiu powstanie pierwszy w Polsce Szpitalny Oddział Ratunkowy dla zwierząt! To wspólna inicjatywa Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu i Miasta Wrocław. We wtorek podpisaliśmy list intencyjny w tej sprawie – to pierwszy krok do stworzenia kliniki zapewniającej całodobową, ratunkową pomoc weterynaryjną z oddziałem intensywnej terapii.

Remont pomieszczeń ruszy jeszcze w tym roku, a otwarcie SOR-u planowane jest na początek 2026. Co istotne, ceny usług będą niższe niż w komercyjnych placówkach, co zwiększy ich dostępność dla mieszkańców.

W klinice będą pracować wyspecjalizowani lekarze weterynarii, a ich zapleczem będzie najnowocześniejszy sprzęt – m.in. system do hemoperfuzji (do leczenia zatruć, sepsy, chorób autoimmunologicznych, niewydolności wątroby i trzustki), aparat do terapii nerkozastępczych i terapeutycznej wymiany osocza. Tak zaawansowanego zaplecza nie ma żadna klinika weterynaryjna w Polsce ani tej części Europy.

 

NOWE MIEJSCA SCHRONIENIA

Wrocław przygotował „Bezpieczny Wrocław” – pierwszy taki poradnik bezpieczeństwa w Polsce. Teraz podobny poradnik powstanie na poziomie krajowym, obejmując cały region. Mieszkańcy Wrocławia zgłosili aż 70 nowych miejsc, które mogą pełnić rolę schronów lub miejsc ukrycia. Eksperci PINB oraz strażacy zweryfikują te zgłoszenia. Obecnie Wrocław dysponuje 127 schronami i 28 miejscami schronienia.

W najbliższych miesiącach miasto wraz ze służbami mundurowymi oraz profesjonalnymi ochotnikami przeprowadzi cykl szkoleń z pierwszej pomocy, obsługi defibrylatorów (AED), obrony cywilnej i cyberbezpieczeństwa. Szkolenia odbędą się m.in. podczas miejskich pikników, wydarzeń oraz lekcji dla mieszkańców.

W ramach rozbudowy infrastruktury planowane są zakupy sprzętu ratowniczego, budowa magazynów rezerw oraz rozwój systemu monitoringu – dziś Wrocław ma już 294 kamery w kluczowych miejscach. Dodatkowo przygotowany został plan współpracy ze służbami ratunkowymi oraz organizacja ćwiczeń i manewrów ewakuacyjnych.

Defibrylatory będą montowane m.in. przy paczkomatach i w pojazdach MPK, a warsztaty z ich obsługi będą dostępne dla mieszkańców. To kompleksowe działania, które mają podnieść poziom bezpieczeństwa w mieście.

 

DUBOIS DROBNERA ROBIMY!

Zaskakujące wieści! Na gruntowną przebudowę najwęższego przystanku tramwajowego w Polsce, która przekształci go w nowoczesny węzeł przesiadkowy, zaplanowaliśmy w budżecie 57 mln zł. Tymczasem wpłynęły cztery oferty – wszystkie nie tylko mieszczą się w tym budżecie, ale są też o kilkanaście milionów niższe niż nasza wstępna wycena. Najkorzystniejszą ofertę złożyła firma Skanska – 39 mln zł. Teraz dokładnie zweryfikujemy wszystkie propozycje pod kątem zgodności z naszymi wymaganiami. Wygląda na to, że już niedługo rozpoczniemy tę długo oczekiwaną przebudowę!

SWOJCZYCE

Krajowa Izba Obrachunkowa odrzuciła  protest firmy Budimex dotyczący wyboru wykonawcy trasy autobusowo-tramwajowej na Swojczyce. Oznacza to, że możemy przekazać dokumenty do kontroli unijnej, która jest niezbędna przy inwestycjach realizowanych ze wsparciem funduszy europejskich. Po zakończeniu około miesięcznej weryfikacji będziemy mogli podpisać umowę na budowę tramwaju na Swojczyce i rozpocząć realizację tego ważnego projektu.

 

SKWER SCHAROUNA GOTOWY

Skwer Hansa Scharouna na Nowych Żernikach to kolejna inwestycja wpisująca się w Zieloną Rewolucję we Wrocławiu. To świetny przykład, jak wspólnymi siłami można tworzyć zielone przestrzenie sprzyjające integracji, rekreacji i wypoczynkowi. Inwestycja o powierzchni blisko 2 ha, realizowana etapami, kosztuje 6,5 mln zł. Powstaje w ramach Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego dzięki wsparciu i zaangażowaniu mieszkańców oraz Rady Osiedla Leśnica ze środków Funduszu Osiedlowego, a także z udziałem deweloperów w ramach Zielonego Mecenatu ZZM.

Zielona Rewolucja to planowane ponad 100 ha nowych terenów zielonych, obejmujących takie projekty jak Zielony Klin Południa Wrocławia, park na Kępie Mieszczańskiej, nowa część Parku Szczytnickiego, park przy ul. Idzikowskiego czy kolejny etap Żernickiego Parku Sportu i Rekreacji. W ramach tych działań powstaną także małe skwery, zieleńce, zielone arterie i rozszczelnienia. Tylko w 2025 roku na ten cel miasto przeznaczy ponad 55 mln zł.

 

WROCŁAW INWESTUJE W SPORTOWCÓW

Wrocław docenił najlepszych z najlepszych – sportowców i trenerów, którzy w mijającym roku zdobywali medale i reprezentowali nasze miasto na najważniejszych arenach świata.

  • 210 zawodniczek i zawodników
  • 72 trenerki i trenerzy
  • 50 klubów
  • 44 dyscypliny sportowe
  • 1 020 300 zł – łączna pula nagród finansowych przyznanych przez Prezydenta Wrocławia

Nagrodzeni zostali za sukcesy w Mistrzostwach Świata, Europy, Pucharach Świata i Europy oraz wielokrotne mistrzostwa Polski. Wśród wyróżnionych znalazła się m.in. paraolimpijska medalistka z Paryża – Lucyna Kornobys – oraz jej trener.
Wrocław nie tylko wspiera sportowców finansowo, ale także systematycznie inwestuje w rozwój infrastruktury: nowe hale sportowe, modernizacje stadionów, rolkowisko na Nowym Dworze, aquaparki oraz planowane Wrocławskie Centrum Sportu. To działania wspierające zarówno zawodowców, jak i amatorów.

Dodaj komentarz

Komentarze (0)