Raport inwestycyjny z Wrocławia

wczoraj, 21 godz temu 180 0

Wielka szkoła z przedszkolem
W północnej części Wrocławia, przy ul. Kamieńskiego, powstanie nowoczesny zespół szkolno-przedszkolny o profilu sportowo-językowym. Nowa placówka powstanie na działce o powierzchni ok. 5 tys. m˛. Docelowo w czterokondygnacyjnym budynku przy ul. Kamieńskiego funkcjonować będzie szkoła i przedszkole dla blisko 700 dzieci.
Na terenie szkoły znajdzie się nowoczesne boisko, bieżnia i przestronny plac zabaw. Inwestycje zrealizuje inwestor zewnętrzny w ścisłej współpracy z miastem. Otwarcie placówki planowane jest na wrzesień 2028 r.

Nowe boisko przy Czeskiej już gotowe
Nowoczesne, wielofunkcyjne boisko przy Szkole Podstawowej nr 50 przy ul. Czeskiej zostało ukończone prawie dwa miesiące przed terminem.
To boisko z bieżnią, oświetleniem i strefą street workout! Zarząd Inwestycji Miejskich już odebrał tę  wartą ponad 2,2 mln zł inwestycję, która została zrealizowana dzięki środkom z Programu Rad Osiedli oraz Programu budowy i przebudowy infrastruktury sportowej w placówkach oświatowych.

Zagroda w „Średniowiecznym Wrocławiu”
Konstrukcja średniowiecznej zagrody, to najważniejszy element który powstaje na podgrodziu warowni, czyli  bardzo popularnego placu zabaw w Parku Tysiąclecia.  
Realizacja odbywa się w ramach zadania "Średniowieczny Wrocław”- etap II, projektu opracowanego w ramach Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego oraz z programu Zielona Rewolucja.
Zarząd Zieleni Miejskiej w tym roku skończył realizację nowej tyrolki, gotowe są też ścieżka w kierunku rzeki. Mamy nadzieję, że jeszcze w trakcie tego zadania, uda się wypracować porozumienie, które umożliwi także wykonanie wejścia na wał.
Powstający obecnie obiekt będzie wyposażony w klatkę wspinaczkową, tunel, huśtawkę wahadłową (koszyczek) mocowaną do drewnianej belki za pomocą łańcuchów, górkę ze zjeżdżalnią, piaskownicę „studnia”, bujak i interaktywną ściankę.

Modernizacja przejazdu na skrzyżowaniu ulic Powstańców Śląskich i Jastrzębiej
W weekend 25-27 lipca rusza remont prowadzonego przez MPK torowiska na ul. Powstańców  Śląskich na wysokości ul. Jastrzębiej. Powstanie tam nowe przejście dla pieszych, wygodniejsze perony przystankowe, pojawi się zielone torowisko. W ramach tej inwestycji poprawione zostanie podbicie torowiska na odcinku od ul. Hallera do ul. Orlej, a samochody przejadą przez nowy przejazd drogowy. Tramwaje będą jeździć, ale w trybie wahadłowym, który zostanie uruchomiony od 28 lipca i potrwa do końca sierpnia. Przez cały remont przystanek tramwajowy ,,Jastrzębia" będzie wyłączony. Zanim  rozpocznie się zasadnicza modernizacja, torowcy MPK muszą przygotować mijankę. Dlatego tylko na weekend, 26-27 lipca MPK wyłączy tam ruch tramwajowy.  

Zmiany w organizacji komunikacji zbiorowej przez te dwa dni będą dotyczyły tramwajów: 2, 6, 7, 14, 17. Zostanie uruchomiony autobus zastępczy linii 717 na trasie:
·        Hallera – Powstańców Śląskich – Karkonoska – Letnia – Krzycka – Wałbrzyska – Rondo Cukrowników – Karmelkowa – Giełdowa – Giełdowa (Centrum Hurtu)
·        Giełdowa (Centrum Hurtu) – Giełdowa – Karmelkowa – Rondo Cukrowników - Wałbrzyska – Przyjaźni – Karkonoska - Powstańców Śląskich – Hallera (nawrót na plac Powstańców Śląskich)
Linia 717 będzie kursowała z częstotliwością 10 minut.  

Odbudowa gloriety na Bastionie Sakwowym
Miasto Wrocław wykonuje ważny krok w kierunku przyszłej odbudowy gloriety na Bastionie Sakwowym - zmienia Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego, gdyż obowiązujący (z 2010 roku) nie pozwala nic budować na szczycie - nawet odtwarzać historycznej zabudowy.  
Projekt nowego planu miejscowego dopuszcza odbudowę wieży tylko w historycznej postaci (wyklucza współczesną architekturę).
Poza tym zakończył się remont zabytkowej toalety od strony ul. Nowej - niebawem odbiory. Rewitalizowany szczyt wzgórza zostanie udostępniony jesienią. A już w 2026 roku ruszy remont promenady wzdłuż fosy. Na promenadę miasto ma dofinansowanie z Funduszu UE w kwocie ok. 5 mln zł (ok. połowa wartości inwestycji).

PoWROty Podwórek wkraczają na nowe osiedla
We wrześniu miasto skończy pierwsze podwórze dla Kleczkowa. Właśnie ruszają prace remontowe w podwórkach na Hubch i Gajowicach.
Dobiega końca odnawianie podwórka Struga–Kraszewskiego–Zegadłowicza-Kleczkowska (Kleczków). Wrocławskie Mieszkania nadzorują tu remont, w wyniku którego pojawi się boisko, plac zabaw, urządzenia do ćwiczeń na świeżym powietrzu. Plus oczywiście odwodnienie, nasadzenia zieleni, ciągi komunikacyjne, miejsca postojowe. Całkowity koszt inwestycji to ok. 4,2 mln zł. Z tego ok. 750 tys. zł to Fundusze UE.
Ruszamy natomiast z wnętrzem Wapienna–Gajowa–Kamienna–Przestrzenna (Huby). Roboty nadzorują Wrocławskie Mieszkania.  Obejmą m.in. plac zabaw, siłownię terenową, oświetlenie, miejsca postojowe, remont drogi wewnętrznej, naprawę ciągów pieszych. Wartość inwestycji to ok. 0,9 mln zł. Częściowo zostanie ona sfinansowana z Funduszy UE (282 tys. zł) oraz z Funduszu Osiedlowego (265 tys. zł). W 2026 roku przygotowana zostanie dokumentacja na remont drugiej części tego podwórka.
Zarząd Zasobu Komunalnego we Wrocławiu w ubiegły czwartek podpisał umowę z wykonawcą, który odnowi wnętrze Szczęśliwa–Pereca–Lwowska–Jemiołowa. Będzie świetny plac zabaw, oświetlenie, nowe miejsca zbiórki odpadów, remont ciągów pieszo-jezdnych.  Ten remont też odbędzie się przy współudziale środków z Funduszu Osiedlowego. Łączny koszt to ok. 4 mln złotych.  
Łącznie w 2025 roku miasto wyremontuje lub zacznie remontować ok. 20  miejskich podwórek.

“Wrocław na Dobrej Drodze” na ul. Koziej
Od 26 lipca zmieni się organizacja ruchu na ulicy Koziej w związku z rozpoczęciem remontu drogi w ramach programu “Wrocław na Dobrej Drodze”.
Wymiana nawierzchni obejmie 800-metrowy odcinek jezdni od skrzyżowania z Maślicką aż do wysokości ul. Białostockiej. Aby zminimalizować utrudnienia wynikające z prac sprzętu budowlanego na powierzchni blisko 5600 m2, zadanie będzie realizowane przy połówkowym zamknięciu jezdni.
Zakres prac na ulicy Koziej obejmie usunięcie spękanej i wykruszającej się nawierzchni asfaltowej na całym odcinku, ułożenie dwóch warstw nowej nawierzchni z asfaltobetonu, przedzielonych siatką wzmacniającą oraz wyrównanie poboczy.
Od  26 lipca ruch kołowy na Koziej będzie się odbywać tylko w jednym kierunku – od Maślickiej do Owczej. Drugi kierunek pojedzie objazdem ulicami Brodzką i Maślicką. Na odcinku zabudowanym obowiązuje bezwzględny zakaz parkowania, inaczej nie będzie możliwości przejazdu wzdłuż frontu robót toczących się na jezdni.
Czas trwania prac drogowych to około 3 tygodnie. Ulica Kozia wraz z ulicami Drzewieckiego i Horbaczewskiego tworzą jeden pakiet, koszt remontu wspomnianych trzech ulic wyniesie ponad 3,8 mln zł.  

Jest wykonawca ścieżki w kierunku rzeki Ślęzy
Wrocławskie Inwestycje wybrały wykonawcę nowej inwestycji na Muchoborze Wielkim. Ponad 1,5 miliona złotych będzie kosztować budowa trasy w ulicy Trawowej, która pozwoli pieszym i rowerzystom dotrzeć nad rzekę Ślęzę.Zadanie ma być gotowe w pierwszym kwartale przyszłego roku. Wybudowane zostaną 333 metry wygodnej drogi. Pierwszy odcinek inwestycji będzie służył pieszym i pojazdom - tak, by zachowany został dojazd do istniejących posesji. Dalszym fragmentem - bliżej rzeki - nie będą mogły jeździć samochody. W ramach inwestycji powstaną dojścia do ogródków działkowych, poprawiony zostanie też stan przejazdu przez tory kolejowe, a przy drodze ustawionych zostanie 13 latarni.  
Podczas inwestycji wykonawca zadba o nową zieleń. Nasadzone zostaną lipy holenderskie i lilaki pospolite, pojawią się ławki i kosze na śmieci.

Będzie przetarg na projekt przebudowy ulicy Dywizjonu 303
Zadanie obejmie blisko półkilometrowy odcinek od ul. Jankiela do skrzyżowania z ulicami Mazepy, Gorlicką, Litewską i Szewczenki.  To skrzyżowanie zostanie przebudowane i objęte systemem zarządzania ruchem ITS.
Projekt obejmie przygotowanie dokumentacji dla budowy blisko 500 metrów chodników, dróg rowerowych, przystanków, przejść dla pieszych i przejazdów rowerowych, oświetlenia, wideomonitoringu, sieci MKT, miejsc postojowych, zagospodarowanie wód opadowych, budowę sieci wodociągowych, przebudowę i budowę kanalizacji deszczowej, wykonanie nasadzeń zieleni niskiej i wysokiej.
Ponieważ w tym roku ma zostać ogłoszony przetarg na koncepcje trasy tramwajowej na Psie Pole, przy projektowaniu przebudowy ul. Dywizjonu 303 projektant uwzględni rezerwę pod torowisko tramwajowe.  
Od momentu podpisania umowy będzie miał 12 miesięcy na przygotowanie dokumentacji.
Trasa połączy się z projektowanym już odcinkiem zachodnim tej drogi (dokumentację przygotowuje tu deweloper na zlecenie ZDIUM).

Modernizacja  zabytkowej zajezdni na Gaju
Zajezdnia jest zabytkowa i zachowa swój historyczny urok. Jednak hale, w których serwisowane są tramwaje, muszą spełniać współczesne wymogi. Gruntowną modernizację przejdzie hala nr 1 - poinformowało MPK. W 2024 roku zakończył się remont hali nr 2. Jej wnętrze jest wyremontowane i - co bardzo istotne - nowocześnie wyposażone. Podobnie będzie z halą nr 1.
Obiekt, mimo swojego zabytkowego charakteru, zostanie wyposażony w nowoczesny sprzęt, m.in. tokarkę podtorową, podnośniki czy nowe instalacje techniczne. Prace rozpoczną się od etapu projektowego, a całość inwestycji zakończy się w 2027 roku. Celem jest unowocześnienie zaplecza technicznego MPK i zwiększenie efektywności obsługi tramwajów.
Zajezdnia Gaj, zlokalizowana przy skrzyżowaniu ul. Ślężnej i Kamiennej, to obiekt o ponad 120-letniej historii. Została poważnie zniszczona podczas II wojny światowej, ale do dziś zachowała swój industrialny urok. Modernizacja hali nr 1 to kontynuacja działań rozpoczętych w 2022 roku, kiedy odnowiono halę nr 2. Dzięki inwestycjom MPK ograniczy potrzebę zlecania kosztownych napraw na zewnątrz i poprawi warunki pracy swojej kadry technicznej.

Remont kolejnej kamienicy na Ołbinie
Jedności Narodowej 153 zachwyca po remoncie. To miejski budynek należący do zasobu ZZK, w którym znajduje się 12 lokali mieszkalnych i trzy użytkowe. Efekty tej metamorfozy może podziwiać każdy mieszkaniec. Kamienica przeszła gruntowną przemianę, co najlepiej widać, gdy porówna się obecny wygląd z tym sprzed roku. Zakres prac obejmował remont elewacji frontowej oraz balkonów. Odrestaurowano i pomalowano na żółto cegłę, a sztukaterie – takie jak naczółki i medaliony – zyskały odcień historycznej bieli. Balkony zostały odnowione z zachowaniem oryginalnej metaloplastyki, a stolarka okienna została odtworzona zgodnie z historycznym wzorem. Udało się również zrekonstruować witrynę lokalu użytkowego na wzór oryginalnej. Prace objęły także dach, bramę przechodnią oraz piwnicę.

Ławeczki przystosowane do karmienia najmłodszych
We Wrocławiu pojawiły się pierwsze ławeczki przystosowane do karmienia najmłodszych. Można je znaleźć na dwóch placach zabaw: przy zbiegu ulic Pszennej i Jęczmiennej oraz w centrum miasta – między ulicami Wita Stwosza, Szewską, Kotlarską i Krowią. Już od września, wspólnie z zespołem „Wrocław rozmawia”, rozpoczną się kolejne konsultacje społeczne dotyczące remontów podwórek i placów zabaw. Będzie to okazja do zgłaszania pomysłów, takich jak montaż podobnych ławeczek w innych częściach miasta, i wdrażania ich w przyszłych realizacjach.

Intensywne remonty zasobu Wrocławskich Mieszkań
Wrocławskie Mieszkania nie zwalniają tempa mimo trwającego sezonu wakacyjnego. W lipcu ruszają remonty kolejnych budynków: przy ul. Więckowskiego 4, 5 i 21, św. Jerzego 21 i 23 oraz na terenie Klubu Sportowego Lotnik przy ul. Bierutowskiej 36–38. Trwają również procedury przetargowe dotyczące nieruchomości przy ul. Prądzyńskiego 43, św. Jerzego 13, Rozbrat 16, Grunwaldzkiej 8a, 10a, 12a oraz Pełczyńskiej 114 i 114a. W najbliższym czasie ogłoszone zostaną kolejne postępowania przetargowe – dla budynków przy ul. Grunwaldzkiej 3–5, Krotoszyńskiej 42 oraz Chińskiej 14a i 14b, w ramach rewitalizacji kwartału Brochowa (Chińska, Polna, 3 Maja, Koreańska). Zakończeniu ulegają natomiast prace remontowe przy ul. Wilczej 1, 3 i 5, Krakowskiej 25 i 27 oraz Prądzyńskiego 20a.

Aż 278 projektów w ramach Funduszu Osiedlowego
W ramach tegorocznej edycji Funduszu Osiedlowego powstało aż 278 projektów przygotowanych przez wrocławskie rady osiedli wspólnie z mieszkańcami. To efekt zaangażowania lokalnych społeczności, które zgłosiły konkretne pomysły na poprawę przestrzeni wspólnych. Wśród najczęściej wskazywanych potrzeb znalazły się nowe place zabaw, więcej zieleni, działania zwiększające bezpieczeństwo oraz poprawa infrastruktury. Fundusz Osiedlowy to 50 milionów złotych przeznaczonych na realizację projektów dopasowanych do potrzeb każdej dzielnicy – to narzędzie, dzięki któremu mieszkańcy realnie wpływają na swoje otoczenie. Środki dzielone są na podstawie algorytmu, uwzględniającego powierzchnię osiedla oraz liczbę mieszkań. W odróżnieniu od WBO, w którym o pieniądze rywalizować trzeba w głosowaniu – w Funduszu Osiedlowym każde z osiedli ma zagwarantowaną dla siebie kwotę, którą może przeznaczyć na drobne inwestycje na własnym terenie.

Sześć ofert i trzy mieszczące się w budżecie na projekt ul. Jutrzenki
Sześć firm zgłosiło chęć opracowania dokumentacji projektowej dla rozbudowy ulicy Jutrzenki. Trzy złożone oferty mieszczą się w budżecie  720 tys. zł, który miasto planuje przeznaczyć na to zadanie. Obecnie Wrocławskie Inwestycje rozpoczęły analizę ofert.
Projekt obejmie rozbudowę ulicy Jutrzenki na odcinku od al. Piastów do planowanej drogi 2KD-Z z uwzględnieniem powiązań z innymi inwestycjami w tym rejonie – zarówno realizowanymi, jak i będącymi na etapie koncepcji.
Zakres prac projektowych obejmuje m.in.: budowę jezdni o szerokości 5,5 m, obustronnych chodników, skrzyżowań z drogą 2KD-Z oraz z ulicami sąsiednimi – w tym na wyniesieniach, budowę zatok postojowych przy zabudowie wielorodzinnej i ogródkach działkowych, przebudowę odcinka ul. Wysłoucha (od ul. Jutrzenki do sięgacza przy budynkach nr 58–70), przebudowę oświetlenia, budowę Miejskich Kanałów Technologicznych oraz systemu monitoringu.
Projekt uwzględni również rozwiązania dotyczące zagospodarowania wód opadowych, przebudowy i zarurowania kolidującego odcinka rowu S-25, przebudowy kolizyjnej infrastruktury, ochrony istniejącej zieleni, nowych nasadzeń oraz pełnej integracji nowej infrastruktury drogowej i technicznej z istniejącym i planowanym układem przestrzennym.

Nowa kładka nad Widawą pomyślnie przeszła próby obciążeniowe
Konstrukcja była testowana statycznie. Obecnie trwają zaawansowane prace związane z budową najazdów od strony Wrocławia i gminy Oborniki Śląskie – ich łączna długość wynosi około 100 metrów. Wykonawca realizuje także roboty przy wznoszeniu murów oporowych, które stanowią integralny element całej inwestycji.
Obiekt powstaje jako część Odrzańskiej Trasy Rowerowej via Regia i będzie przeznaczony dla pieszych oraz rowerzystów. Budowa kładki jest współfinansowana z Funduszy Europejskich dla Dolnego Śląska 2021–2027. Przeprawa, zlokalizowana w pobliżu ujścia Widawy do Odry, będzie mieć ponad 40 metrów długości i 3 metry szerokości. Połączy drogi przebiegające od strony Wrocławia (las Lesicki, będący częścią lasu Rędzińskiego) oraz miejscowości Paniowice w gminie Oborniki Śląskie.
Zakończenie wszystkich prac, wraz z uzyskaniem wymaganych pozwoleń na użytkowanie, planowane jest do połowy października.

Naprawy cząstkowe ZDiUM
W najbliższy poniedziałek ZDiUM planuje przeprowadzenie kolejnych napraw cząstkowych nawierzchni na ulicach w różnych częściach Wrocławia. Prace obejmą następujące lokalizacje:
·        Fabryczna: ul. Rubczaka, Solskiego, Nadrzeczna (sięgacz),
·        Krzyki: ul. Saperów, Joannitów, Opolska, pl. Grunwaldzki,
·        Psie Pole: ul. Okulickiego,
·        Stare Miasto i Śródmieście: ul. Joliot-Curie, Podwale, Partyzantów, Wróblewskiego.
Naprawy mają na celu poprawę stanu nawierzchni i bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego.

Zakończyliśmy kolejny etap budowy peronu wiedeńskiego przy ulicy Świdnickiej
Na budowie peronu wiedeńskiego przy ul. Świdnickiej zakończono kolejny etap prac. Nowy chodnik został ułożony na całej długości i obecnie trwają prace wykończeniowe – regulacja urządzeń, wymiana włazów i skrzynek oraz docinanie i układanie ostatnich elementów nawierzchni.
W związku z postępem robót, w nocy planowane jest przeniesienie ruchu rowerowego z jezdni na nowo wykonany chodnik. Ruch pieszy pozostaje poprowadzony podcieniami budynku. Już jutro wykonawca rozpocznie układanie krawężnika peronowego. Zakończenie wszystkich prac przy budowie peronu przewidziane jest na koniec sierpnia

Przebudowa chodnika wzdłuż gmachu Biblioteki uniwersyteckiej
ZDiUM rozpoczął przebudowę fragmentu chodnika na ul. Joliot-Curie wzdłuż gmachu Biblioteki Uniwersyteckiej. Nabrzeże Odry w tym miejscu jest wyłożone łupaną kostką granitową, która choć trwała i estetyczna, jest mniej komfortowa niż gładkie nawierzchnie, takie jak masa bitumiczna czy płyty betonowe i granitowe.
W odpowiedzi na wnioski mieszkańców o poprawę dostępności dla osób z ograniczoną mobilnością, powstanie nowy, wygodny trakt o szerokości 2 metrów i długości 86 metrów. Połączy on pochylnię przy przystanku Mikołaja Pokoju z przeciwległym końcem budynku i chodnikiem na nabrzeżu Odry. Nawierzchnia traktu zostanie wykonana z kamiennych płyt, zapewniając komfort użytkowania zarówno pracownikom i studentom Uniwersytetu Wrocławskiego, jak i okolicznym mieszkańcom oraz turystom.

Dodaj komentarz

Komentarze (0)