Recenzja najbardziej "rozmownego" samochodu. Mercedes-Benz CLA 2019 (ZDJĘCIA)

czwartek, 18.7.2019 13:12 12511 2

Mercedes-Benz Grupa Wróbel. Wrocław ul. Graniczna 4A

Najnowszy Mercedes-Benz CLA zadebiutował na targach elektroniki CES w Las Vegas. Nie wydaje się, aby był to przypadek. Dzięki systemowi multimedialnemu MBUX, z którym można porozmawiać, śmiało stawiamy tezę, że najnowsze CLA jest jednym z najbardziej zaawansowanych technologicznie samochodów na rynku. 

"Hej Mercedes" 

Od jakiegoś czasu możemy zauważyć, że producenci wszelakiej elektroniki stawiają na sztuczną inteligencję. Na ten moment możemy porozmawiać z naszym smartfonem, jednak Mercedes poszedł o krok dalej i zaimplementował funkcję naszego osobistego asystenta w swoim samochodzie. Jak to działa? Oczywiście podczas jazdy musimy skupić się na drodze i nic nie może rozpraszać naszej uwagi, zwłaszcza systemy multimedialne. Dlatego aby włączyć asystenta wystarczy powiedzieć "Hej Mercedes". Po chwili samochód zapyta nas czego potrzebujemy. 

Jakimi funkcjami można sterować za pomocą asystenta? 

Najbardziej przydatnymi podczas jazdy. Podczas podróży możemy wybrać numer za pomocą głosu, zapytać o najbliższą stację benzynową, restaurację, czy chociażby zmienić oświetlenie wnętrza pojazdu. I to wszystko bez odrywania rąk od kierownicy!  

Jak każdy system i ten w Mercedesie nie jest idealny. Trzeba pamiętać o tym, że po drugiej stronie znajduje się tylko skrypt sztucznej inteligencji, a nie człowiek, który rozumie nasze każde słowo. Warto jednak dodać, że jest to funkcja, która ciągle się rozwija. Miejmy nadzieję, że dzięki aktualizacjom i rozwojowi technologii system dojdzie do tak dużej wprawy, aby w przyszłości płynnie przeprowadzić z nami rozmowę. 

Multimedialna bestia

Po samym wejściu do pojazdu nasz wzrok przykuje ogromna tafla szkła, która po włączeniu samochodu tworzy wirtualny kokpit kierowcy oraz jeden z najbardziej rozwiniętych systemów multimedialnych w Mercedesie nazywany jako MBUX. Dzięki niemu możemy sterować funkcjami pojazdu, korzystać z nawigacji 3D, czy chociażby połączyć nasz smartfon i wykorzystywać jego możliwości na dotykowym panelu. 

Sama nawigacja pojazdu wykorzystuje także wirtualną rzeczywistość. Jadąc po Wrocławiu możemy spodziewać się widoku miniatury Hali Stulecia, czy  innych znanych wrocławskich budowli. Trzeba przyznać, że robi to ogromne wrażenie. 

Samochód wręcz z każdego swojego kąta kipi elektroniką. Pod prawą ręką znajdziemy dotykowy gładzik, który odpowiada za sterowanie systemem, na kierownicy dotykowe gładziki do zmienienia widoku na wirtualnym kokpicie. Mimo ogromnych możliwości Mercedes pamiętał o tym, aby sterowanie multimediami nie odciągało wzroku kierowcy od najważniejszego, czyli drogi. 

Ale i w tym przypadku samochód jest przygotowany na najgorsze. Skutki naszego zagapienia mogą być kontrolowane przez wiele asystentów jazdy m.in asystent utrzymania pasa ruchu czy wykrywanie pieszych na drodze. 

Moc!

W testowanym przez nas egzemplarzu CLA zamontowano silnik o pojemności 1,3, generującym moc 163 koni mechanicznych. Samochód rozpędza się do setki w czasie 8,2 sekundy i potrafi wywołać uśmiech na twarzy kierowcy podczas przyśpieszania. W innych egzemplarzach Mercedes uraczy nas silnikami benzynowymi o mocy 136, 163, 190 lub 224 KM oraz silnikami diesla o mocy 116, 150, 190 koni mechanicznych.

Nie wspominając o wyjątkowych odmianach tego modelu, czyli wersji 35 AMG o mocy 306 KM i jeszcze mocniejszym 45 AMG S dostępnym od sierpnia tego roku. Co ciekawe moc 45 AMG S sięga aż 421 KM z 2 litrowego silnika. Niesamowite, prawda? 

W droższych modelach samochód może być wyposażony w automatyczną, dwusprzęgłową skrzynię biegów 7G-DCT, która potrafi szybko zareagować na nagłe przyśpieszenie i zmieniać biegi wręcz niezauważalnie przy spokojnej jeździe. Producent przygotował także 6-cio biegową manualną skrzynię, występującą jedynie w jednostkach benzynowych o mocy 136 i 163 koni oraz silniku diesla o mocy 116 km.

W najmocniejszych odmianach modelu, czyli CLA 220 i 250 Mercedes posiada także napęd na 4 koła - 4Matic. W pozostałych odmianach napęd przeniesiony jest na przednią oś.

Wygląd

Co prawda o gustach ciężko dyskutować, jednak wszyscy zapytani przez nas ludzie jednogłośnie stwierdzili, że samochód jest po prostu ładny. Sportowa, zgrabna sylwetka i zadziorne światła w połączeniu z diamentowym grillem sprawiają, że samochody na autostradzie jadące przed nami same zwalniają nam pas, a przecież nie jest to AMG. 

Smukła sylwetka nie sprawiła także, że nie pojedziemy Mercedesem na zakupy, bowiem auto posiada 460 litrów przestrzeni bagażnikowej, co w tej klasie samochodów jest naprawdę niesamowitym wynikiem. 

Dodając do tego elegancję objawiającą się w detalach, otrzymujemy auto wzbudzające wiele skrajnych emocji w kierowcy, jak i ludziach obserwujących nas na drodze. 

Przeczytaj komentarze (2)

Komentarze (2)

nipple czwartek, 18.07.2019 20:54
I znowu bida black interior ,czy "dziennikarze" Moto w...
Stefan84 czwartek, 18.07.2019 21:09
Zamówiłem egzemplarz dla siebie. Niestety odbiór dopiero w grudniu :-(