Recyklomaty - najnowsze koncepcje dla zwrotu opakowań napojowych

wtorek, 29.8.2023 19:15 200

Między 26 lutego a 2 marca odbyły się czołowe dla branży handlowej targi EuroShop w Düsseldorfie, podczas których TOMRA Collection przedstawiła najnowszą generację urządzeń do zbiórki opakowań na napoje. Odbyło się aż pięć premier rozwiązań sprzętowych, usługowych oraz cyfrowych, które zdefiniują na nowo praktyczny wymiar recyklingu. Modele powstały z myślą o potrzebach zarówno dużych i małych sprzedawców, jak i ich klientów. Wydarzenie wzbogaciła również seria rozmów TOMRA Talks dotyczących zrównoważonego rozwoju, trendów i przyszłości, jaką mają przed sobą recyklomaty. Rozmowy dotyczyły również przygotowań retailu do systemu kaucyjnego oraz zachowań konsumenckich.

Tak spotkanie zapowiadał Konrad Robak, Country & Business Development Manager, TOMRA Collection Polska – Koncepcje TOMRA Collection, które zostaną przedstawione podczas targów EuroShop, obejmują całe portfolio naszych produktów. Od automatów umożliwiających zwrot jednego opakowania, przez rozwiązania masowe oraz moduły magazynowe na zapleczu, po nowe narzędzia cyfrowe i serwisowe. Są to premiery, które wyznaczają trendy i tempo innowacji w zakresie automatów zwrotnych.

Zwrot wielu opakowań jednocześnie — recyklomaty w każdym sklepie

TOMRA zaprezentowała nową koncepcję recyklomatu klasy premium – R1, tym razem dostosowanego do wszystkich sklepów, także tych mniejszych. Maszyna zdobyła popularność po premierze podczas targów EuroShop 2020. Sklepy, które zainwestowały w R1, odnotowały średnio 86% wzrostu liczby zwróconych pojemników oraz 33% wzrostu sesji konsumenckich. W obecnej, premierowej formie, klienci sklepu mogli umieszczać całą zawartość torby wypełnionej aluminiowymi puszkami i plastikowymi butelkami. Dzięki temu nie było potrzeby wkładania pojemników jeden po drugim.

Nowe rozwiązanie zajmowało mniej miejsca, a dzięki zgodności ze wszystkimi rozwiązaniami TOMRA obejmującymi moduły zainstalowane na zapleczu, można je było dopasować w sposób elastyczny do układu sklepu.

Recyklomaty to przeszłość recyklingu pojedynczych opakowań

TOMRA przedstawiła również nową koncepcję automatu klasy premium do zwrotu pojedynczych opakowań. Recyklomaty wyróżniały się nowym atrakcyjnym wyglądem i przeprojektowanym interfejsem użytkownika, stawiającym na bardziej spersonalizowane podejście. Urządzenie wyposażono w większy otwór wsadowy z lampkami kontrolnymi oraz czujnikiem zbliżeniowym, który „wybudzał” maszynę, by powitała użytkownika, gdy ten do niej podchodził.

Jest to pierwszy recyklomat firmy, który nie wymaga instalacji drukarki paragonów. Takie rozwiązanie jest nowym zrównoważonym podejściem do projektowania tego typu urządzeń. Użytkownicy otrzymają więc zwrot pieniędzy bez użycia papieru, a ich kontakt z maszyną pozostaje w pełni cyfrowy. Ponadto urządzenie może pracować w trybach oszczędnych, zmniejszając tym samym zużycie energii elektrycznej. Do zaprojektowania tego nowego automatu wykorzystano mniej materiałów oraz takie, które łatwiej poddają się recyklingowi.

Brak konieczności wymiany papieru do drukarki, pierwszy w historii TOMRA bezkluczowy elektroniczny zamek w drzwiczkach oraz gładsze powierzchnie usprawniające czyszczenie – wszystko to sprawia, że nowy automat do zwrotu pojedynczych opakowań jest wygodny w obsłudze i łatwy w utrzymaniu. Dzięki wprowadzonej możliwości rozbudowy o funkcję odbioru skrzynek, a także przewidzianej w standardowym wyposażeniu gotowości do obsługi kodów 2D i serializacji, urządzenie sprosta wszelkim przyszłym zadaniom.

Recyklomaty TOMRA to więcej zaoszczędzonego miejsca, dzięki pionowym modułom magazynowym

Podczas targów został przedstawiony pierwszy pionowy moduł do przechowywania pojemników po napojach. Zaprojektowane z myślą o małych i średnich sklepach, w których niezwykle istotna była oszczędność przestrzeni, nowe rozwiązanie umożliwia elastyczną aranżację modułów, dzięki czemu można je dopasować do układu większości sklepów.

Nowy, pionowy moduł jest kompatybilny z kontenerami mobilnymi tzw. roll cage’ami, a więc rozwiązaniem logistycznym stosowanym w wielu supermarketach. Dzięki temu pracownicy sklepów mogą korzystać z modułu, wpasowującego się w istniejącą infrastrukturę magazynową.

– Dzięki bardziej kompaktowemu rozwiązaniu do przechowywania zebranych opakowań sklepy będą w stanie gromadzić więcej odpadów tego typu, wykorzystując taką samą przestrzeń, a przy tym rzadziej opróżniać przeznaczone na nie pojemniki – dodaje Konrad Robak. 

Bezprzewodowa cyfrowa koncepcja holistycznej inteligencji to nie tylko recyklomaty

Koncepcje związane z samoobsługowym zwrotem opakowań nie kończyły się na samych recyklomatach. Obejmowały one także technologie cyfrowe. TOMRA przygotowała prototypową aplikację z pulpitami nawigacyjnymi, przeznaczoną zarówno dla personelu obsługującego recyklomaty, jak i dla kierownictwa oraz administracji sklepu. Aplikację wyposażono w sztuczną inteligencję (SI). Koncepcja ta łączy różne dane i funkcje systemu zwrotu samoobsługowego. Można wśród nich wymienić proaktywne powiadomienia o czynnościach, które należy przeprowadzić w urządzeniu, informacje o wydajności czyszczenia i wykorzystaniu maszyny, które pomagają lepiej planować jej codzienne działanie, a także samoczynną konfigurację recyklomatu (w tym oszczędzanie energii, a w przyszłości również kolejne funkcje).

Jest to rozwiązanie stanowiące cyfrowy punkt kompleksowej obsługi inteligentnych recyklomatów TOMRA. Aplikacja, jako „cyfrowy współpracownik”, pomaga zminimalizować czas nieplanowanych przestojów oraz sprawiała, że recyklomaty stają się cennym zasobem w cyfrowym ekosystemie sklepu.

Recyklomaty sprawiają, że usługa staje się inteligentniejsza

Nowa funkcja „inteligentnej usługi” TOMRA pokazuje zużycie i stan komponentów recyklomatów zainstalowanych w sklepach oraz informuje operatorów urządzeń o potrzebie podjęcia niezbędnych czynności lub trwających działaniach serwisowych. Koncepcja ta skupia się na predykcyjnym serwisie i konserwacji, opartym na danych i wykorzystaniu SI. Dzięki temu maksymalizuje się czas pracy maszyn i można uniknąć nieplanowanych napraw.  

Rozwiązanie to po raz pierwszy daje sklepom bezpośredni dostęp do danych serwisowych. Ma na celu przedłużenie żywotności komponentów, zwiększenie wydajności sprzętu i zapewnienie spokoju operatorom.