Regeneracja wtryskiwaczy – czym jest, czy warto i jaki jest jej koszt?

środa, 20.4.2022 15:40 808

Wyeksploatowane, zanieczyszczone lub też uszkodzone wtryskiwacze w Twoim pojeździe mogą przyczynić się do sporych problemów z funkcjonowaniem silnika oraz całego układu. Na szczęście w porę zauważone objawy i podjęte działania są w stanie wyeliminować awarię i przywrócić im odpowiednie parametry pracy. Co ciekawe, wcale nie trzeba wymieniać takich zużytych elementów, a tego właśnie często obawiają się kierowcy, szykując się na kosztowny i czasochłonny proces. Większość z nich da się zregenerować, czyli przywrócić używanym wtryskom odpowiednie parametry i pełną sprawność. Jest to metoda równie skuteczna jak wymiana, zaś dużo bardziej atrakcyjna dla naszego portfela, dlatego też coraz chętniej wybierana jest przez kierowców. Jesteś ciekawy, jak przebiega taki proces regeneracji, na czym polega i ile kosztuje...? Wszystkie te informacje przedstawimy poniżej!

Po zauważeniu pierwszych symptomów nie lekceważ ich i działaj szybko!

Już po zauważeniu pierwszych objawów nieprawidłowej pracy wtryskiwaczy, oznaczających ich nadmierną eksploatację lub uszkodzenia, należy jak najszybciej naprawić ten problem. Niesprawne wtryski użytkowane dalej sprawi, że albo ich regeneracja będzie droższa, albo zupełnie niemożliwa. Koszty naprawy lub wymiany wtryskiwaczy w takim przypadku mogą dojść nawet do kilkunastu tysięcy złotych! Aby nie narazić się na tak wysokie koszty, należy jak najszybciej poddać wtryskiwacze regeneracji. Proces ten wykonany po zauważeniu pierwszych symptomów ich wadliwej pracy będzie szybki i możliwy do wykonania w niskiej cenie. Wtedy zyskujesz również pewność przywrócenia im pełnej sprawności i parametrów określonych przez producenta. Nie warto dopuszczać do sytuacji, w której wtryskiwacze staną się bezużyteczne i będą musiały podlegać wymianie na nowe elementy!

Koszty regeneracji wtryskiwaczy nie w każdym przypadku będą takie same. Cena naprawy wtryskiwaczy zależy od stopnia zużycia, oraz od powstałych w wyniku eksploatacji wad oraz uszkodzeń. Im dłuższe użytkowanie niesprawnych już części, tym gorsze będą konsekwencje i następstwa, oraz tym więcej części do wymiany i wyższe koszty regeneracji. Czasem oprócz wymiany wtryskiwaczy i ich podzespołów, wymagane będzie również wymienienie filtra paliwa oraz filtra pompy wtryskowej. Kolejnymi następstwami jazdy z niesprawnymi wtryskiwaczami mogą być nawet zatarcie silnika czy uszkodzenia turbosprężarki i tłoka w silniku, co jest już bardzo znaczącym problemem i sporym wydatkiem.

Dlatego też już po zauważeniu pierwszych symptomów niewłaściwej pracy wtryskiwaczy warto udać się na diagnozę, która zweryfikuje konieczne kroki. Im szybsze zdiagnozowanie niesprawności, tym łatwiejsza, szybsza i tańsza ich naprawa. We wczesnym stadium zużycia wtryskiwaczy bardzo łatwo jest usunąć przyczyny awarii i zapobiec dalszym następstwom. Zwłaszcza, że możemy mieć już do czynienia z „opiłkowaniem”, a im dłuższa eksploatacja pojazdu z opiłkami w układzie, tym poważniejsze skutki i problemy w układzie.

Regeneracja wtryskiwaczy

Diagnoza i sprawdzenie stanu wtryskiwaczy oraz ich parametrów

Sprawdzenie stanu wtryskiwaczy, ich parametrów oraz ewentualnych uszkodzeń i miejsc wycieków, odbywa się na profesjonalnej stacji diagnostycznej lub w doświadczonym, wykwalifikowanym warsztacie. Jak wygląda taka stacja? Korzystamy w niej najpierw z chwytaków, by zdemontować wtryskiwacze z samochodu. W zależności od modelu samochodu, może być to bardzo prosta, lub też skomplikowana czynność. W większości modelów wtryskiwacze są łatwo dostępne, ale w niektórych z nich (np. w Oplu Vivaro) wtryski zostały zabezpieczone, i ich demontaż wykonany może być z wykorzystaniem specjalnej prasy. Do takiego skomplikowanego demontażu konieczne jest fachowe wyposażenie technologiczne punktu naprawy i doświadczony pracownik.

Należy o tym pamiętać, wybierając punkt do naprawy wtryskiwaczy. Aby nie ryzykować uszkodzeniami w układzie, konieczne jest doświadczenie i specjalizacja w procesie regeneracji. Punkt naprawy powinien posiadać wykwalifikowaną kadrę, odpowiednie i ważne certyfikaty i atesty, jak i specjalistyczne wyposażenie sprzętowe (takie jak mikroskop czy myjka ultradźwiękowa). Równie ważne jest zachowanie sterylności i czystości podczas procesu regeneracji – zanieczyszczenia wtryskiwaczy mogą znacznie wpływać na ich niesprawność.

Przebieg regeneracji wtryskiwaczy

Na regenerację składa się kilka kroków, wymienionych poniżej. W zależności od stopnia eksploatacji i zastanych uszkodzeń oraz defektów, może jednak przyjąć bardziej lub mniej skomplikowaną formę.

  • Wtryskiwacze zostają wstępnie zdiagnozowane i rozłożone na poszczególne podzespoły,
  • Wszystkie elementy czyszczone są w bezpieczny sposób ultradźwiękami,
  • Kolejny krok to czyszczenie części pod zwiększonym ciśnieniem i temperaturą (80 stopni), z wykorzystaniem bezpiecznego, specjalistycznego detergentu,
  • Oceniamy uszczelnienia wewnętrzne i wymieniamy w razie konieczności,
  • Montujemy wtryskiwacze,
  • Wymieniamy podzespoły objęte zniszczeniami lub zużyte,
  • Przeprowadzamy szereg końcowych testów, weryfikujących skuteczność przeprowadzonej regeneracji. Należą do nich: test rozpylenia, Common Rail czyli test porównawczy dawek wtryskowych i przelewów, testy ciśnienia otwarcia, oraz pomiary obwodu elektrycznego.
  • Na koniec kalibrujemy parametry pracy wtryskiwaczy.

Mamy do czynienia z częściami używanymi, zatem oczywiste jest, że w każdym przypadku mogą wystąpić różnice w ich wyglądzie, zachowaniu oraz uszkodzeniach. Mogą wystąpić również różne wady ukryte. Dlatego ważne jest, by wybrać specjalistyczny, sprawdzony punkt do regeneracji z doświadczeniem. tak ważne jest udanie się do wykwalifikowanego punktu serwisowego. Doświadczona i wykwalifikowana kadra oraz profesjonalne wyposażenie punktu naprawy to zdecydowany priorytet – możemy to potwierdzić licznymi przykładami! Chociażby takim, że już przy powstaniu minimalnego pęknięcia podzespołu wtryskiwacza, następuje rozszczelnienie i krytyczne uszkodzenie części, gdy poddawana jest ona działaniu wysokiej temperatury w trakcie użytkowania. Sama zaś regeneracja przeprowadzana jest przy zimnym silniku – stąd przy braku doświadczenia łatwo takiego uszkodzenia nie zauważyć. Gdy zostanie ono wykryte podczas jazdy, jest już niestety za późno... Końcowe fachowe testy sprawdzające odpowiednie i skuteczne przeprowadzenie regeneracji to konieczność, która pozwala sprawdzić szczelność układu i dynamikę procesu wtryskiwania. Nie ryzykuj uszkodzeniem części!

Profesjonalny, sprawdzony zakład regeneracji to również pewność w zakresie gwarancji na zregenerowane części. Fachowcy udzielają na nie zazwyczaj standardowej 12 - miesięcznej gwarancji. Poza tym, klient zyskuje pewność bezpieczeństwa i w razie jakichkolwiek problemów, szybkie rozwiązanie sytuacji z korzyścią dla niego.

Odpowiedni warsztat to też gwarancja jakości: do zregenerowanych części dostarczone zostaną również wydruki z udokumentowanymi pomiarami, dla weryfikacji wyników testów oraz uzyskanych po naprawie parametrów. Dołączone powinny zostać również: instrukcja montażu, nowy oring i miedziana podkładka, dzięki czemu wtryskiwacz jest od razu gotowy do montażu, a proces oddania auta do użytkowania znacznie szybszy.

Wiarygodny końcowy test wtrysków powinien zostać przez warsztat przeprowadzony na specjalnym stole probierczym od renomowanego producenta. Tylko pomiary komputerowe dają pewność przedstawionych wyników i poprawności wykonanej regeneracji.

Naprawa wtryskiwaczy

Oddaj swoje wtryskiwacze w dobre ręce!

Podsumowując – jak wybrać punkt naprawy, który z pewnością sprosta wymaganiom klienta i przeprowadzi bezpieczną, fachową, w pełni skuteczną regenerację, dzięki której wtryskiwacze sprawnie będą pracować nawet przez ponad 200tys. kilometrów? Zweryfikuj, czy wybrany przez Ciebie punkt naprawy posiada odpowiednie zaplecze techniczne i potrzebne do regeneracji wyposażenie, a także doświadczenie w zakresie regeneracji i doświadczoną, wykwalifikowaną kadrę. W ten sposób żadna usterka nie zostanie pominięta, a Ty będziesz cieszyć się znów bezproblemową jazdą. Po co bowiem oddawać wtryskiwacze do punktu, w którym istnieje ryzyko uszkodzenia części i powstania w wyniku tego dużo większych zniszczeń w innych częściach układu...?

A jak wygląda sprawa kosztowo? Czy doświadczony i specjalistyczny punkt regeneracji oznacza od razu podwyższone koszty...? Nie! Koszty zależą bowiem od... Ciebie! Im szybciej zareagujesz na pierwsze symptomy nieprawidłowej pracy wtryskiwaczy, tym będą one mniejsze, a cena naprawdę może Cię zaskoczyć swoją atrakcyjnością. Przy pierwszych objawach udaj się zatem na diagnozę, zapewniając sprawną pracę wtryskiwaczy i innych części układu, jak i brak ogromnych obciążeń dla swojego portfela!

Materiał stworzony przez firmę MokCed Service, zajmującej się naprawą i regeneracją wtryskiwaczy i pomp wtryskowych.