Rusza nabór wniosków do programu usuwania azbestu

czwartek, 28.10.2021 14:05 263 0

Już od 10 lat miasto prowadzi program usuwania azbestu i wyrobów zawierających ten rakotwórczy minerał. Działania będą kontynuowane w 2022 roku. By wziąć udział w programie, do 31 stycznia mieszkańcy powinni złożyć deklarację wraz z wymaganymi załącznikami.

W ramach programu, miasto udziela do 100% dofinansowania na demontaż wyrobów, ich transport oraz unieszkodliwienie na składowisku. Prace będą realizowane przez wykonawcę wybranego przez miasto w trybie zamówienia publicznego.

- Od 2012 roku usunięto w ramach programu już ok. 1200 ton wyrobów azbestowych z 536 wrocławskich nieruchomości – podsumowuje Małgorzata Demianowicz, dyrektor Wydziału Środowiska i Rolnictwa. – To jednak nie koniec naszych działań. W lipcu rozpoczęliśmy aktualizację inwentaryzacji wyrobów zawierających azbest, by ocenić, jak duże wyzwanie jest jeszcze przed nami. Inwentaryzacja jest pierwszym krokiem dla tych, którzy do tej pory nie złożyli wniosku do programu usuwania azbestu. Niebawem poznamy jej wyniki.

Dane sprzed aktualizacji wskazywały, że do usunięcia jest jeszcze ok. 2,8 tys. ton wyrobów azbestowych. Tylko w tym roku z terenu Wrocławia usunięto niespełna 73 tony wyrobów. Był to zarówno azbest znajdujący się na obiektach (m.in. na dachach), jak i odpady zgromadzone na posesjach. Łącznie, dzięki pracom, azbest został usunięty z 43 posesji. Całkowity koszt zadania wyniósł ponad 133 tys. zł, z czego ponad 20 tys. zł to dofinansowanie ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska we Wrocławiu. Łączny koszt programu za lata 2012-2021 wynosi ponad 1,1 mln zł, w tym 760 tys. zł to koszty poniesione przez WFOŚiGW, a 337 tys. zł - przez miasto.

Wyroby azbestowe zostały wycofane z użycia. Badania wskazują, że mają one szkodliwe działanie na zdrowie człowieka i związek z zachorowaniami na choroby płuc. Azbest ma zniknąć w Polsce do 2032 roku. Usunięcie i unieszkodliwienie wyrobów jest obowiązkiem właściciela lub zarządcy nieruchomości. Nie trzeba jednak płacić z własnej kieszeni - wystarczy złożyć wniosek w programie usuwania azbestu.

Jak złożyć wniosek?

Deklaracje i wymagane załączniki należy przesłać na adres:

Wydział Środowiska i Rolnictwa Urzędu Miejskiego Wrocławia
ul. Hubska 8-16, 50-502 Wrocław

Ważne, by dokumenty były sporządzone oddzielnie dla każdego obiektu. Przy składaniu deklaracji należy uwzględnić konieczność zabezpieczenia środków finansowych na wymianę we własnym zakresie wyrobów azbestowych na bezazbestowe. Wnioskodawca ma również obowiązek we własnym zakresie zgłosić prace polegające na demontażu wyrobów zawierających azbest do Wydziału Architektury i Budownictwa Urzędu Miejskiego Wrocławia lub uzyskać pozwolenie na budowę/rozbiórkę obiektu.

Dodaj komentarz

Komentarze (0)