„Śmierć wieloryba” Norberta Delmana w Muzeum Współczesnym Wrocław

wczoraj, 17 godz temu 129 0

 

[14.08.2025-31.01.2026]

Idea przewodnia i tematyka

Wystawa „Śmierć wieloryba” jest wyjątkowym efektem współpracy Muzeum Współczesnego z Norbertem Delmanem (ur. 1989), warszawskim rzeźbiarzem i performerem, a także twórcą wideo, instalacji i grafik. Pomysł na instalacje prezentowane w MWW zrodził się podczas spotkania w jego budynku, którego charakterystyczna przestrzeń ukierunkowała, zdaniem artysty, jego poszukiwania. Nadszedł odpowiedni moment, żeby zasłyszana kiedyś przez Delmana nostalgiczna opowieść zmaterializowała się.

Zaistniała sytuacja wystawiennicza jest na poły groteskowa: Delman każe odbiorcom eksplorować zwłoki morskiej bestii. Trzeba jednak przyznać, że zarazem przekonująco zachęca do podjęcia się tego zadania, a nawet do empatyzowania z padłym ssakiem. Uniwersalna narracja o potrzebie bliskości i zrozumienia łączy się tutaj z zawoalowaną krytyką współczesnego świata. Nostalgiczny przekaz jest też przyprawiony szczyptą ironii, co czyni go ciekawą, cyniczno-romantyczną mieszanką. 

Narracja i aranżacja przestrzeni

Narracyjny pretekst w postaci wielorybiego cielska i umiejętność tworzenia teatralnego wrażenia dały doskonałą sposobność, aby zobaczyć charakterystyczną dla warszawskiego rzeźbiarza wrażliwość na przestrzeń. Zawiesza on na stalowych żebrach pomalowane aerografem „wykwity” – wycięte z płyt MDF kolorowe formy. Są one organiczne, przypominają morskie stworzenia, mają w sobie również coś z pełgających ogników. W imaginarium Delmana stanowią wyraz „poetyki skondensowanej nostalgii”, która odłożyła się w takim kształcie w ciele samotnego wieloryba. Symboliczny jest też fakt, że artysta wykonał „wykwity” z odrzuconych resztek pozyskanych z zakładów produkcyjnych – transformując je w rzeźby. 

Edukacja i interakcja

Transformacja okazuje się także kluczowym procesem, który przejdzie sama wystawa. W swojej drugiej odsłonie – poprzedzonej performansem – rozwinięta zostanie jej wyjściowa narracja. Artysta zetnie rzeźby ze stalowych żeber, a następnie umieści je na podstawach i wyeksponuje na skrzyniach transportowych. Dokonane zostanie więc symboliczne przekształcenie masy dóbr pozyskanych z wieloryba w produkt rynkowy. Tym samym wystawa zyska walor autotematycznego komentarza dotyczącego sposobu funkcjonowania w świecie artystycznym i jego zależności od systemu społeczno-ekonomicznego. 

Oprócz performansu, zaplanowane są następujące wydarzenia i działania towarzyszące:

  • Warsztaty, wykłady i panele dyskusyjne;
  • Oprowadzanie autorskie,
  • Publikacja katalogu wystawy, wraz z dokumentacją performansu;

Podsumowanie

We wrocławskiej instalacji znalazły wyraz dotychczasowe poszukiwania i praktyki twórcze Norberta Delmana. Łączą się w niej doświadczenia wyniesione z Pracowni Działań Przestrzennych Mirosława Bałki, wrażliwość na kolor wypracowana w wieloletniej praktyce graficznej oraz performatywne zacięcie – wyraźnie obecne i stale powracające w jego dziełach już od pracy dyplomowej obronionej na warszawskiej ASP. Artysta pozostaje także spójny w warstwie ideowej – jak mówi: „wystawa ta jest jak jeden z wierszy w tomie”. Ów tom stanowi, współczesną odsłonę uniwersalnej poezji o trudach człowieczeństwa.                                                                                                                

Bio artysty

NORBERT DELMAN (ur. 1989) – warszawski artysta wizualny i performer. Absolwent pracowni Mirosława Bałki na ASP w Warszawie (2014). Jego prace były prezentowane w Polsce (m.in. w MOCAK-u, CSW Zamek Ujazdowski, Muzeum Sztuki Narodowej, Galerii „Foksal”) i za granicą (m.in. w MODEM CCA w Debreczynie, Ludwig Múseum w Budapeszcie, Gustav Seitz Museum w Trebnitz). Uczestnik licznych zagranicznych rezydencji artystycznych i laureat konkursów, stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2016). Jego prace znajdują się w kolekcjach publicznych, m.in. w Muzeach Narodowych w Warszawie i Lublinie.

 

Metryczka instalacji 

Śmierć wieloryba, Norbert Delman, 2025, instalacja, malowany MDF, metal.

 

O Muzeum Współczesnym Wrocław (MWW):

Historia i misja
Muzeum Współczesne Wrocław zostało otwarte 2 września 2011 roku i działa jako gminna instytucja kultury pod nadzorem Prezydenta Wrocławia. MWW koncentruje się na wystawianiu, popularyzowaniu i gromadzeniu sztuki współczesnej, ze szczególnym uwzględnieniem wrocławskiej sztuki II połowy XX wieku. Muzeum angażuje się również w edukację kulturalną i programy społeczne, skierowane do mieszkańców miasta.

Unikalna lokalizacja
Muzeum mieści się w naziemnym schronie przeciwlotniczym na Placu Strzegomskim, zbudowanym w 1942 roku według projektu Richarda Konwiarza. Nazywane „schronem dla sztuki", stanowi wyjątkową przestrzeń ekspozycyjną, łącząc historię z nowoczesnością. 

Sąsiednia instalacja
Na Placu Strzegomskim znajduje się monumentalna instalacja „Pociąg do nieba" autorstwa Andrzeja Jarodzkiego. Jest to symboliczna rzeźba przedstawiająca parowóz Ty2-1035 z 1944 roku, "wjeżdżający" w niebo. Dzieło stało się rozpoznawalnym elementem krajobrazu Wrocławia.

Edukacja i działalność społeczna
MWW prowadzi liczne warsztaty, wykłady i projekty edukacyjne, przybliżając sztukę współczesną szerokiemu gronu odbiorców. W swojej działalności muzeum łączy sztukę z codziennym życiem mieszkańców miasta.

Informacje praktyczne:

  • Adres: Muzeum Współczesne Wrocław, Plac Strzegomski 2a, 53-681 Wrocław
  • Godziny otwarcia: 

o    Poniedziałek 9:00 – 15:00

o    Wtorek zamknięte

o    Środa 9:00 – 15:00

o    Czwartek 14:00 – 20:00

o    Piątek 14:00 – 20:00

o    Sobota – Niedziela 12:00 – 20:00

  • Kontakt: +48 71 356 42 50 | mww@muzeumwspolczesne.pl
  • Strona internetowa: www.muzeumwspolczesne.pl

 

Dodaj komentarz

Komentarze (0)