Stare Miasto staje się Parkiem Kulturowym. Znikną reklamy i szyldy!
Dziś w życie weszły przepisy o Parku Kulturowym "Stare Miasto". Z centrum Wrocławia znikną więc krzykliwe szyldy i reklamy. Ochroną jest objęty obszar ok. 210 hektarów, uznany za pomnik historii, czyli Stare Miasto w granicach fosy miejskiej, ale także Wyspy Odrzańskie, Ogród Botaniczny, Ostrów Tumski, park Słowackiego, cała Promenada Staromiejska, a także plac Kościuszki.
– Dzięki precyzyjnym regulacjom prawnym, dotyczącym zarówno umieszczania nośników reklamowych i nośników informacji wizualnej, jak i szyldów czy tablic odzyskamy piękno naszego miasta – wyjaśnia Adam Grehl, wiceprezydent Wrocławia i dodaje, że z centrum znikną nie tylko reklamy zasłaniające elewacje budynków, ale także przyczepy reklamowe parkujące na chodnikach.
- Plakaty i ogłoszenia można naklejać na słupy reklamowe. Dodatkowo będzie można korzystać z nośników reklamowych typu "city light" – dodaje wiceprezydent.
Przepisy dotyczą także działalności usługowej i handlu detalicznego prowadzonego poza budynkami, przepisom podlegają także formy zapraszania do lokali gastronomicznych. – Znikną tzw. chodzące tablice czy dowolnie ustawiane stojaki, które blokują chodnik. Za to każdy lokal będzie mógł mieć w ogródku bądź przy wejściu elegancki stojak z menu. To zdecydowanie bardziej zachęcająca forma zaproszenia do lokalu – mówi Adam Grehl.
Wrocławianie, którzy mieszkają w sercu miasta, powinni pamiętać o kilku zasadach, które nowe przepisy regulują.
Obowiązuje m.in. zakaz montażu urządzeń klimatyzacyjnych i anten na elewacji widocznej od strony dróg publicznych, placów, skwerów, bulwarów, wysp lub z mostów i kładek pieszych. W praktyce oznacza to, że urządzenia te powinny być osłonięte lub mogą się pojawić od strony podwórza czy oficyny.
Mieszkańcy także powinni pamiętać o regulacjach dotyczących reklamy w granicach Parku Kulturowego "Stare Miasto". Nie mogą zatem wieszać banerów na elewacjach czy informacji na oknach (np. o mieszkaniu na sprzedaż). Prowadząc działalność gospodarczą w mieszkaniu, trzeba pamiętać także o regulacjach dotyczących m.in. szyldów.
Zapisy uchwały regulują także prezentowanie treści reklamowych na siatkach zabezpieczających umieszczanych na rusztowaniach podczas remontów elewacji budynków. Na obszarze parku dopuszczono działania reklamowe na nie więcej niż 1/3 całkowitej powierzchni siatki, tkaniny lub innego materiału osłaniającego rusztowanie, lecz wyłącznie, gdy na pozostałej jego części umieszczone zostanie odwzorowanie w skali 1:1 remontowanej elewacji budynku. Ekspozycja reklamy na rusztowaniu nie może być dłuższa niż 12 miesięcy i nie częściej niż co 10 lat.
Na terenie Parku Kulturowego "Stare Miasto" we Wrocławiu regulacje dotyczą prowadzenia robót budowlanych czy składowania i magazynowania odpadów, a także organizowania różnych imprez (koncertów, wystaw plenerowych, działań artystycznych czy zawodów sportowych). – Jest pomysł, by na terenie parku kulturowego wprowadzić zakaz używania nagłośnienia, z wyjątkiem tego stosowanego podczas imprez oraz transmisji wydarzeń kulturalnych i sportowych na żywo. Bywa, że muzyka ulicznych artystów i ta wydobywająca się z ogródków gastronomicznych wzajemnie się zagłusza – wyjaśnia wiceprezydent Grehl.
Dodaj komentarz
Komentarze (0)