Szczepienie? Pobieranie krwi? Nie ma się czego bać! Powstała gra redukująca stres i ból dzieci podczas zabiegów medycznych

czwartek, 25.11.2021 14:27 333 0

Naukowcy z Instytutu Psychologii Uniwersytetu Wrocławskiego stworzyli grę “Magic Spheres” odwracającą uwagę dziecka od bólu podczas pobierania krwi czy szczepienia.  
 
Ból wywołany krótkimi procedurami medycznymi często wiąże się z doświadczaniem przez dzieci silnego stresu i lęku. Może on wywoływać negatywne nastawienie do lekarzy czy służby zdrowia, a w przyszłości powodować unikanie badań czy leczenia. Wyniki badań ujawniły, że zapobiegać temu może koncentracja na mocno angażującej uwagę treści. Grę można bezpłatnie pobrać w sklepie Google Play.  
 
Gra “Magic Spheres” powstała w oparciu o wieloletnie badania nad odwracaniem uwagi  od krótkotrwałego bólu z wykorzystaniem wirtualnej rzeczywistości. Uzyskane w nich wyniki pokazały, że zanurzenie się w mocno angażujące uwagę środowisko wirtualne znacząco zmniejsza natężenie bólu i stresu podczas pobierania krwi u dzieci.  
Dr Marcin Czub, współautor gry, mówi: Gra powstała na bazie naszych badań, które prowadziliśmy z wykorzystaniem wirtualnej rzeczywistości i w wyniku których uzyskaliśmy bardzo duże redukcje zarówno bólu, jak i lęku u dzieci. Badania prowadziliśmy w szpitalach w Polsce, w Hiszpanii, Irlandii i Turcji. 

Więcej o badaniach: http://magicspheres.uni.wroc.pl/ 

Dr Justyna Śniecińska dodaje: Dzięki wieloletnim badaniom i ich rezultatom mamy teraz szansę zmienić życie dzieci, dzięki temu, że aplikacja, która była dotychczas wykorzystywana w badaniach naukowych, będzie teraz dostępna dla wszystkich. 

Gry można używać na smartfonie czy tablecie, dzięki czemu jest dostępna dla rodziców i pracowników służby zdrowia niemal w każdych warunkach. Wykorzystany w grze mechanizm przeciwbólowy opiera się o śledzenie wielu obiektów jednocześnie. Jest to najefektywniejsza spośród wszystkich stosowanych metod rozpraszania uwagi, gdyż wymaga jej ciągłego skupienia i jednoczesnego koncentrowania się na wielu obiektach w tym samym czasie.  
Jak podkreśla współautorka projektu, dr Joanna Piskorz jest bezpieczna dla najmłodszych: To nie jest gra, w którą będziemy grać godzinami, odwraca uwagę na 5-10 minut. 
Gra nie zawiera żadnych treści, które byłyby pobudzające czy agresywne – dodaje dr Czub – Nie zamierzamy w żaden sposób zwiększać uzależnienia dzieci od technologii. Podczas gry nie trzeba poruszać ciałem. Nie będzie to przeszkadzało pielęgniarkom przy pobieraniu krwi czy szczepieniu. 

W grze „Magic Spheres” polega to na zapamiętywaniu kilku krótko migających elementów, a następnie śledzeniu ich ruchu i wskazaniu ich wśród innych poruszających się obiektów. Gra składa się z kilku scen, różniących się tłem i liczbą obiektów latających, aby z każdym poziomem podtrzymywać zainteresowanie dziecka i zwiększać szansę na odwrócenie uwagi od bólu. Dzięki zróżnicowanym poziomom trudności gra jest odpowiednia zarówno dla dzieci, jak i dla dorosłych.  

Dr Piskorz ocenia: Dla maluszków 2-3 letnich gra może być jeszcze za ciężka, ale wyobrażam sobie czterolatka, dla którego ta gra będzie dostosowana, a pięć lat to jest taka granica, kiedy dzieci na pewno złapią ideę gry i będą mogły w nią grać. 

Opracowana przez badaczy z Uniwersytetu Wrocławskiego gra jest darmowa,  dostępna do pobrania w sklepie Google Play (do zainstalowania w systemie Android).  

Dodaj komentarz

Komentarze (0)