To najodważniejsza edycja festiwalu – znamy program Eklektik Session 2019

piątek, 14.6.2019 18:00 2911 0

Takuya Nakamura z Japonii i taniec Butoh oraz Berke Can Özcan z Turcji w Muzeum Pana Tadeusza, Erlend Apneseth Trio w Muzeum Teatru,reprezentacja Ronnie’s Jazz Club z londyńskiego SoHo na wrocławskim Manhattanie, a wreszcie Yossi Fine i Ben Aylon oraz finałowa Eklektik Orchestra w najodważniejszym jak dotąd wydaniu – tak zapowiada się wyśmienity program Eklektik Session 2019. Festiwal odbędzie się w dniach 4-6 października we Wrocławiu pod hasłem „Home & Identity”. Bilety w sprzedaży.

Eklektik Session prezentuje w tym roku wyjątkowo wyrafinowaną mieszkankę dźwięków świata w wykonaniu wirtuozów muzycznej narracji. Przez trzy festiwalowe dni w unikatowych lokalizacjach Wrocławia zagrają artyści z Japonii, Turcji, Izraela, Norwegii i Wielkiej Brytanii. Wszyscy muzycy wystąpią na jednej scenie podczas wspólnego koncertu finałowego pod szyldem Eklektik Orchestra.  

Japonia i Turcja na otwarcie festiwalu

Eklektik Session zainauguruje Takuya Nakamura, japoński artysta, kompozytor i multiinstrumentalista. Od kilku dekad występuje na całym świecie, grając na instrumentach klawiszowych i trąbce. Występował m.in. z Johnem Cage’em i György Ligeti'm, a także w projektach z udziałem Steve'a Drully (Experimental Contemporary Music) i Johna Zorna (Cobra) w Knitting Factory w Nowym Jorku. Jego ostatnie światowe trasy obejmują współpracę z CocoRosie i zespołem Nerve Jojo Mayera, a projekty studyjne m.in. remiksy dla Quincy Jonesa. We Wrocławiu Takuya Nakamura wystąpi z Azumi Oe, tancerką Butoh, w najnowszym projekcie Piano Warp łączącym fortepian z elektroniczną manipulacją na żywo, tańcem i multimediami. Na dokładkę dostaniemy projekt Big Beats Big Times,za którym stoi pochodzący ze Stambułu perkusista Berke Can Özcan. Artysta ma koncie różne role:producenta, dyrektora muzycznego i kompozytora muzyki filmowej, ale na szczególną uwagę zasługuje jego upodobanie do tworzenia dźwięków z przedmiotów codziennego użytku takich jak doniczki z terakoty, kapsle, miotły czy stara pralka. W kreowaniu pejzaży dźwiękowych używa także magnetofonów, samplerów, rejestratorów polowych i odtwarzaczy winylowych. Po Big Beats Big Times należy spodziewać się zatem improwizacji, interakcji i… oryginalnych instrumentów. Oba wydarzenia odbędą się w Muzeum Pana Tadeusza zlokalizowanym w Kamienicy Pod Złotym Słońcem, w sercu wrocławskiego Rynku.Pierwszy dzień festiwalu zakończy się w pięknych wnętrzach Muzeum Teatru, dawnym skrzydle południowym Pałacu Królewskiego, gdzie zagra norweski skład Erlend Apnesth Trio.

Londyńskie SoHo na wrocławskim Manhattanie

W 1959 r. saksofonista Ronnie Scott otworzył drzwi do małego klubu w piwnicy na zachodnim krańcu Londynu, gdzie miejscowi muzycy mogli się spotkać i wspólnie pograć. Dzisiaj, w swoim nowym domu, zlokalizowanym w tętniącej życiem dzielnicy SoHo, Ronnie Scott's jest jednym z najbardziej znanych klubów jazzowych na świecie. Występowali tutaj Sarah Vaughn, Count Basie i Miles Davis. Do dziś klub prezentuje największe postacie jazzu, które unikają wielkich sal koncertowych na rzecz intymnego i przyjaznego otoczenia klubu. Pod szyldem legendarnego klubu jazzowego z Londynu, obchodzącego w tym roku 60-lecie działalności, wystąpią młodzi artyści dynamicznej sceny stolicy Wielkiej Brytanii. Koncerty Sarah Tandy Trio oraz Marijus Aleksa jako MAPS odbędą się w klubie Dziekanat na wrocławskim Manhattanie. Ten awangardowy kompleks mieszkaniowo-usługowy na placu Grunwaldzkim pochodzi z początku lat 70-tych. Zaprojektowany został przez uznaną architektkę, Jadwigę Grabowską – Hawrylak, której twórczość zaprezentowana została w tym roku w jednej z galerii Nowego Jorku. 

Grande finale w… serwisie samochodowym Mercedesa

Finał festiwalu odbędzie się w niecodziennej przestrzeni – hali serwisowej salonu samochodowego Mercedes–Benz Grupa Wróbel – z udziałem artystów z Japonii, Turcji, Izraela, Wielkiej Brytanii, Szwajcarii i Norwegii, z pogranicza wielu stylistyk, reprezentujących odmienne kultury. – Tegoroczny koncert Eklektik Orchestra śmiało nazwać można jednym z najważniejszych wydarzeń muzycznych tej jesieni w Polsce – zapowiada Radek Bond Bednarz, pomysłodawca i reżyser koncertu finałowego, a zarazem dyrektor festiwalu. Występ orkiestry poprzedzi koncert Blue Desert, po którym należy spodziewać się eksplozji energii, hipnotycznych melodii, płonących rytmów i niekończącej się wirtuozerii. Muzyka zespołu łączy Izrael i Palestynę. Jest także mieszanką transu, dubu, dźwięków Dabke i Gnawa. Współzałożyciel projektu, Yossi Fine, to jeden z najbardziej znanych muzyków i producentów na świecie. Nominowany był do nagrody Grammy. Wyprodukował ponad 40 albumów, 20 z nich okrywając złotem, wiele platyną. Yossi Fine nagrywał i występował m.in. z Davidem Bowie i Lou Reedem. W Blue Desert gra na specjalnej mikrotonowej gitarze. Z kolei Ben Aylon to perkusista znany z unikatowego neo-afrykańskiego stylu gry. Tworzy wybuchowe plemienne rytmy, używając najrozmaitszych afrykańskich i współczesnych bębnów. Na koncercie we Wrocławiu pojawi się także Sharon Mansur, księżniczka środkowowschodniej klawiatury. 

Sprzedaż biletów odbywa się za pośrednictwem www.goout.net z wyjątkiem wydarzeń z 4 października – bilety na wydarzenia w Muzeum Pana Tadeusza (Takuya Nakamura, Berke Can Özcan) dostępne są na www.bilety.ossolineum.pl i w kasach muzeum.

Eklektik Session to międzynarodowa platforma artystyczna oraz wyjątkowy festiwal, który zdążył wpisać się w kalendarz najważniejszych wydarzeń kulturalnych Wrocławia. Eklektik Session skutecznie zaciera granice stylistyczne, promuje oraz integruje środowiska twórcze, nawiązuje bliską współpracą z artystami, festiwalami oraz instytucjami z całego świata. Pomysłodawcą Eklektik Session jest Radek Bond Bednarz, wrocławski artysta, muzyk i producent; laureat Wrocławskiej Nagrody Muzycznej za nowatorstwo w tworzeniu muzycznego wydarzenia angażującego środowisko i publiczność w spotkanie z różnymi dziedzinami sztuki. Kolejne odsłony festiwalu podsumowuje jedyna w swoim rodzaju Eklektik Orchestra z udziałem wszystkich artystów danej edycji. W dotychczasowych eklektycznych projektach wystąpili m.in. Nils Petter Molvaer, Jan Bang, Erik Honore, Arve Henriksen, Sebastian Studnitzky, Josh Dion, Øyvind Hegg-Lunde, Samuel Rohrer, Eivind Aarset, Claudio Puntin, Loup Barrow, Nadishana, Mieko Miyazaki, Guo Gan, Ganesh Anandan, Erland Dahlen, Wu Wei, Tom Mays, Yonathan Levy oraz wielu innych wybitnych artystów z całego świata. 

Eklektik Session 2019

Home & Identity
4-6.10.2019 

 

PROGRAM


piątek, 4 października
Muzeum Pana Tadeusza
ul. Rynek 6

g. 19:00  

Piano Warp [Japonia] 

Takuya Nakamura – fortepian, elektronika 

Azumi Oe – tancerka Butoh 

 

g. 20:00  

Big Beats Big Times [Turcja] 

Berke Can Özcan – instalacja perkusyjna 

gościnnie: Tord Knudsen – światło, projekcje

 

Partner wydarzenia: Muzeum Pana Tadeusza, Zakład Narodowy im. Ossolińskich

 

g. 21:30  

Muzeum Teatru im. Henryka Tomaszewskiego
plac Wolności 7A

 

Erlend Apneseth Trio [Norwegia]

 

Erlend Apneseth – skrzypce hardanger
Stephan Meidell – gitara

Øyvind Hegg-Lunde – perkusja

 

Partner wydarzenia: Muzeum Miejskie Wrocławia oraz Muzeum Teatru im. Henryka Tomaszewskiego

 

sobota, 5 października
Klub Dziekanat
plac Grunwaldzki 18-20

 

g. 20:00  

Eklektik presents: Ronnies Scott’s Jazz Club [Wielka Brytania]

Sarah Tandy Trio

Marijus Aleksa MAPS

 

Partnerzy wydarzenia: Ronnie Scott’s Jazz Club, SoHo Radio, klub Dziekanat

 

niedziela, 6 października
hala serwisowa Mercedes-Benz Grupa Wróbel
ul. Graniczna 4A

g. 19:00

YOSSI FINE & BEN AYLON​ [Izrael]

Blue Desert

Yossi Fine – gitara mikrotonowa, bass

Ben Aylon – perkusja, instrumenty perkusyjne

Sharon Mansur – synth bass, instrumenty klawiszowe

 

g. 20:30

EKLEKTIK ORCHESTRA​ [All Artists]

 

Sarah Tandy – klawisze

Sharon Mansun – klawisze

Stephan Meidell –  gitara

Erlend Apneseth – skrzypce hardanger

Takuya Nakamura – klawisze, trąbka

Yossi Fine – gitara mikrotonowa, bass

Øyvind Hegg-Lunde - perkusja

Berke Can Özcan – instalacja perkusyjna

Ben Aylon - instrumenty perkusyjne

Bond – bass, elektronika

 

dźwięk: Roli Mosimann

światło: Tord Knudsen

koncept: Bond

Dodaj komentarz

Komentarze (0)