Trendy ekologiczne na rynku opakowań – to już się dzieje, nie zostań w tyle!

środa, 5.8.2020 14:39 1271

Rynek opakowań i każda biznesowa działalność, która pośrednio lub bezpośrednio jest z nim związana, podlegają w tym momencie dużym przemianom. Te zmiany podyktowane są palącą potrzebą wdrażania zrównoważonych rozwiązań w obszarze ochrony środowiska naturalnego. A nie da się ukryć, że opakowania mają na nie ogromny wpływ. Oto, jak przedstawiają się najważniejsze trendy ekologiczne na rynku opakowań.

Opakowania a świadomość ekologiczna w liczbach

Ochrona środowiska, której elementem jest sposób wytwarzania i przetwarzania opakowań, to bardzo istotny element wpływający na wybory konsumenckie. Wbrew pozorom, już nie tylko cena produktu czy jego jakość decyduje o zakupie. Konsumenci, jak pokazują badania, coraz częściej wybierają marki, które uważają za środowiskowo odpowiedzialne, działające proekologicznie. Deklaruje to 33% Polaków (raport Unilever). Dlatego trendy ekologiczne na rynku opakowań będą się umacniać, dotyczy to również branży e-commerce. 

Bardzo wyraźnie pokazują to inne badania. Zgodnie z nimi (SW Reaserch dla Board Kong, 2019) blisko połowa biorących udział w badaniu Polaków (46%) bierze pod uwagę to, co zrobi z opakowaniem produktu po jego zakupie. A 50% z nich decyduje się wyłącznie na takie opakowania, które będą podlegać recyclingowi.

Opakowania ekologiczne – jakie mamy możliwości?

Te liczby jasno pokazują, w którą stronę zmierza rynek. Ekologiczne opakowania już stają się standardem. Ale co tak naprawdę kryje się pod pojęciem opakowania eko? Jakie możliwości mają producenci, przedsiębiorcy i sprzedawcy e-commerce? 

Pierwsze, intuicyjne skojarzenie to oczywiście opakowania tekturowe. Biorąc pod uwagę dynamiczny rozwój tej branży, wprowadzane innowacje i możliwości, jakie daje papier oraz tektura jako materiały opakowaniowe, z całą pewnością można stwierdzić, że ich udział w rynku będzie rósł.

Inny trend na tynku opakowań to opakowania wielokrotnego użytku. Duzi gracze już eksperymentują z tą formą. Chodzi o taki rodzaj trwałych opakowań, który producenci mogą odebrać od swoich klientów i wykorzystać ponownie. Inna możliwość, to tworzenie opakowań, które na dłużej zostaną z klientami i to właśnie oni znajdą dla nich nowe przeznaczenie.

W kontekście opakowań nie można pominąć również wypełniaczy – to często one stają się większą zmorą niż samo zewnętrzne opakowanie. O ile recykling opakowań kartonowych jest dość łatwy, o tyle sztuczne wypełniacze znacznie trudniej jest ponownie przetworzyć lub w ogóle nie można tego zrobić, ze względu na bardzo wysokie koszty i nieopłacalność tego procesu. W tym przypadku można sięgnąć po wypełniacze wykonane z biodegradowalnych materiałów – ponownie jest to papier pod różnymi postaciami czy nawet skrobia kukurydziana.

Eko opakowania to nie wszystko

Trendy ekologiczne na rynku opakowań sięgają znacznie głębiej – opakowania, czyli zewnętrzna warstwa, to tylko element układanki. Równie istotne jest to, by opakowanie było dostosowane do produktu pod względem wymiarów. Zapobiega to „pustym przebiegom”, zmniejsza ilość miejsca potrzebną na transport i przechowywanie w całym łańcuchu dostaw, a finalnie przyczynia się do redukcji śladu węglowego przesyłek. 

Szczególnie istotne w najbliższym czasie stanie się również kompleksowe myślenie o produkcie i opakowaniu, już na etapie ich projektowania, w kontekście włączania ich do obiegu zamkniętego. Zgodnie z ideą gospodarki o obiegu zamkniętym, produkt i opakowanie tworzone są tak, by po ich zużyciu nadawały się do ponownego przetworzenia, wykorzystania lub podlegały biodegradacji. Co ważne, na każdym etapie produkcji i przetwarzania całkowity lub duży udział powinny mieć odnawialne źródła energii.