Warsztaty w Instytucie Grotowskiego

poniedziałek, 23.5.2016 11:32 1127 0

Instytut Grotowskiego przygotował ofertę warsztatów na okres wakacyjny. W programie warsztaty Przemysława Błaszczaka, Studia Matejka, Studia Kalari, Reny Mireckiej oraz Regula Contra Regulam.

Przemysław Błaszczak, aktor Teatru ZAR, pedagog, od lat związany z Instytutem Grotowskiego, zaprasza na warsztaty „Zarzewie”, które odbędą się od 14 do 18 czerwca w Sali Teatru Laboratorium. Jednym z elementów warsztatów będzie trening wypracowany w ramach prowadzonej przez Przemysława Błaszczaka ścieżki w Studiu Dwóch Ścieżek. Przemysław Błaszczak zaznacza: To precyzyjna struktura, pozwalająca skoncentrować się na ruchu i oddechu w ich jedności, służąca budowaniu koncentracji oraz wzmocnieniu ciała i przygotowaniu do pracy z głosem. Istotnymi elementami warsztatów będzie m.in. praca z partnerem i grupą. Uczestnicy będą pracowali również nad mechaniką ciała – rozpoznawaniem mechanizmów i fizycznych uwarunkowań, sposobu poruszania się oraz próbą zmiany nawykowych form ruchu poprzez świadomą pracę indywidualną, jak również dzięki zaufaniu i wsłuchaniu w partnera. Ważnym elementem będzie trening fizyczny ukierunkowany na odkrywanie niecodziennych sposobów poruszania się. Praca z elementami aikido – praca z przewrotami, upadkami, kontakt z podłogą, pogłębianie relacji partner–przeciwnik, dźwignie i rzuty jako inna forma partnerstwa oraz ćwiczenia koordynacyjne na bazie technik posługiwania się bronią jo (kij) i boken (drewniany miecz japoński). Uczestnicy warsztatów popracują również nad improwizacją i tworzeniem struktur działań, mogących posłużyć jako zalążek materiału scenicznego.
Warsztaty stanowią intensywną pracę fizyczną. Adresowane są do osób zainteresowanych fizycznym aspektem rzemiosła aktorskiego. W związku z formowaniem nowego studia, działającego w Instytucie Grotowskiego w ramach programu BodyConstitution, elementy zaproponowane jako materiał warsztatów będą punktem wyjścia do późniejszej, pogłębionej pracy studia. Zapisy do 5 czerwca na adres Justyny Rodzińskiej-Nair: justyna@grotowski-institute.art.pl. 

Kolejne warsztaty poprowadzą w dniach od 4 do 17 lipca w Brzezince członkowie Studia Matejka, czyli Matej Matejka i Ditte Berkeley oraz Cécile Da Costa, Alexandra Kazazou i Adam Hanuljak. Praca Studia Matejka opiera się na ponad dziesięcioletnim doświadczeniu w badaniu treningu performera w Instytucie Grotowskiego we Wrocławiu. Jak zaznacza lider Studia, Matej Matejka: Jako profesjonalni aktorzy/performerzy, nauczyciele, działacze teatru mieliśmy możliwość obserwować i uczyć się od różnorodnych mistrzów blisko związanych z Instytutem Grotowskiego, jak również z wielu innych miejsc na całym świecie. Nasz fizyczny i wokalny trening jest rezultatem wielu lat praktyki rozwiniętej w proste, unikatowe zasady dostępne dla każdego artysty/performera (…). «Inter-views» («Przesłuchania») stanie się naszym punktem odniesienia, obszarem kreatywnych poszukiwań podczas warsztatów. Temat odwołuje się do intymnego spotkania, podczas którego świat wewnętrzny może zostać poddany rewizji. Poprzez zabawę pomiędzy tym, co obiektywne, a tym, co subiektywne, pomiędzy uczuciem a myślą chcemy przyjąć bogactwo przeciwstawień obecnych w każdej żywej istocie. Zależy nam na stworzeniu przestrzeni dla wszystkich uczestników, w której możliwe stanie się odnalezienie własnej formy opowiadania rozwijającej się i powracającej do centrum własnego «inter-view»/wewnętrznego spojrzenia. Bliski dialog i konwersacje staną się ramą, poprzez którą przyjrzymy się indywidualnej interpretacji doświadczenia w różnych momentach procesu twórczego. Poszukamy form ekspresji poprzez pieśń i ruch – w odpowiedzi na pojawiające się pytania i odpowiedzi osób pytających/przeprowadzających wewnętrzne wywiady.
Uczestnicy sesji poznają podejście członków Studia Matejka do: środowiska pracy, które cechują szacunek i koncentracja; budowania osobistej, intensywnej, codziennej praktyki działań fizycznych; rozwijania wrażliwości i słuchania; fizyczności i jej relacji do głosu; doświadczenia kreacji zarówno w pracy partnerskiej, jak i grupie oraz indywidualnie; fizycznych i wokalnych struktur; różnych metod treningowych/możliwości ekspresji; rozbudzania anatomii ciała w celu wypracowania gotowości do działania; przejścia od treningu fizycznego do twórczej improwizacji z tekstem, wyobraźnią, ruchem i głosem; kompozycji fizycznych struktur.
Podczas warsztatów „Zmienna droga do działania – Inter-views” pod okiem profesjonalnych filmowców pod kierownictwem Adama Hanuljaka z DogDogs ze Słowacji stworzone zostaną krótkie filmy. Dzięki wspólnej pracy nad realizacją filmu, uczestnicy zdobędą doświadczenie filmowe i poznają relację performer–kamera.
Do udziału w warsztatach zapraszani są profesjonaliści i amatorzy doświadczeni w różnych dziedzinach sztuk performatywnych: tancerze, aktorzy, śpiewacy lub po prostu entuzjaści teatralni, poszukujący nowych wyzwań i profesjonalnych wymagań.
Warsztaty prowadzone będą w języku angielskim. Praktyka bazuje na słuchaniu i komunikacji poprzez ciało i doświadczanie intuicyjne, wyjaśnienia słowne zostaną zatem ograniczone do minimum. Wypełnioną kartę zgłoszenia oraz CV prosimy nadsyłać do 15 czerwca na adres: studiomatejka.workshops@gmail.com. 

Od 16 do 20 lipca Rena Mirecka zaprasza po raz kolejny na swoje laboratorium. 
Na spotkanie z Reną Mirecką Instytut Grotowskiego zaprasza zarówno osoby, które już uczestniczyły w spotkaniach z byłą aktorką Teatru Laboratorium, jak i osoby niezwiązane z artystką. Laboratorium KARAWANASUN Szkoła Reny Mireckiej działa regularnie przy Instytucie Grotowskiego. Rena Mirecka w oparciu o doświadczenia wyniesione z pracy z Jerzym Grotowskim prowadzi spotkania i warsztaty, w których biorą udział ludzie z całego świata.
Rena Mirecka była aktorką Teatru Laboratorium Jerzego Grotowskiego od roku 1959 aż do jego samorozwiązania w 1984 roku. Występowała we wszystkich jego spektaklach, m.in. w „Akropolis”, „Księciu Niezłomnym” i „Apocalypsis cum figuris”. W 2009 roku powstał film „The Dream”Macieja Stawińskiego o pracy Reny Mireckiej w ramach Laboratorium Poszukiwań Parateatralnych THE WAY w Brzezince, które odbyło się w lipcu tego samego roku.

List zgłoszeniowy dostępny na stronie Instytutu Grotowskiego prosimy przesłać na adres Justyny Rodzińskiej-Nair: justyna@grotowski-institute.art.pldo 1 lipca. W ciągu kilku dni zostanie przesłane potwierdzenie.

Od 19 do 30 lipca w Brzezince odbędzie się VI Szkoła Letnia Studia Kalari. Sztukę walki kalarippajattu (styl południowy) i taniec kućipudi – te dwie odmienne w charakterze formy ekspresji duchowej i artystycznej – łączą je siła, dynamika, energia, koordynacja, piękno i precyzja. Dla osób początkujących Szkoła będzie wprowadzeniem w dwa niezwykle bogate systemy praktyki, a dla zaawansowanych – możliwością pogłębienia dotychczasowych umiejętności i ich rozwinięcia - tak o Szkole Letniej Studia Kalari mówi Justyna Rodzińska-Nair, współzałożycielka Studia.

Kućipudi jest jednym z siedmiu klasycznych tańców indyjskich. Pochodzi ze stanu Andhra Pradesh w południowych Indiach. Taniec ten charakteryzują ruchy pełne wdzięku, elegancji i szlachetności. Kućipudi ma wiele wspólnego z bharatanatjam, ale posiada kilka cech charakterystycznych, jak na przykład szczególny typ tańca, który tancerka wykonuje na krawędziach miedzianego talerza, trzymając na głowie naczynie z wodą, a w rękach – dwie zapalone lampy oliwne.
Program lekcji obejmie naukę podstawowych pozycji, mudr (gestów dłoni), kroków, ruchów szyi, oczu oraz głowy, ekspresji twarzy (bhava i rasa), a także prostego układu tanecznego. Podczas warsztatu omówione zostaną także klasyczne tańce indyjskie, ze szczególnym uwzględnieniem kućipudi, oraz muzyka karnatycka, towarzysząca temu tańcowi. 
Kalarippajattu pochodzi z południowoindyjskiego stanu Kerala. Bogata praktyka obejmuje naukę sekwencji ruchowych i chwytów obezwładniających przeciwnika, walkę wręcz oraz trening z użyciem broni drewnianej i metalowej (kije, noże, szable, włócznie), a także ćwiczenia siłowe, rozciągające i oddechowe.
Regularna praktyka kalarippajattu pozwala osiągnąć elastyczność, zwinność i koordynację ciała, poprawia koncentrację, a także siłę i wydolność organizmu, uświadamia własne możliwości, pozwala kontrolować energię i kształci postawę duchową.
Program treningów obejmie naukę kilku pierwszych sekwencji ruchowych cuvadukal, naukę kręcenia kijem sarira vathi oraz ćwiczenia wzmacniające i rozciągające. Nacisk kładziony będzie na precyzję, koordynację i świadomość ciała.
Wypełnioną kartę zgłoszenia można przesłać do 1 lipca 2016 na adres Justyny Rodzińskiej-Nair, studio@studiokalari.art.pl, +48 509 345 995. Liczba miejsc jest ograniczona.

Od 6 września do 3 października również w Brzezince odbędzie się XVIII otwarta sesja warsztatowa Regula contra Regulam. Tym razem sesję poświęconą „Królowi Ubu” Alfreda Jarry’ego zakończy spektakl. Nad pracą czuwać będzie Raúl Iaiza oraz aż pięciu mistrzów z różnych krajów, reprezentujących różne dziedziny teatru:
Else Marie Laukvik (Dania, Odin Teatret) „Improwizacja i materiały aktorów”, Laura Curino (Włochy) „Tekst/Głos”, Isabelle Maurel (Francja) „Improwizacja taneczna”, Luis Torreao (Francja/Brazylia, Hippocampe Théâtre) „Mim cielesny i kompozycja”, Dawid Żakowski (Polska, Sztuka Nowa) „Dramaturgia zespołu”.
Zajęcia w grupie będą odbywać się codziennie od 9:00 do 13:00 i od 15:00 do 19:00, praca indywidualna – w zależności od przebiegu sesji. Wieczorami zaplanowano prezentacje pracy, pokazy filmów i wykłady stanowiące uzupełnienie zajęć.
Kartę zgłoszenia przyjmuje Giulia Varotto: giulia@regulacontraregulam.eu do 24 czerwca 2016. Odpowiedzi zostaną przesłane do 30 czerwca 2016. Liczba miejsc ograniczona.


Karty zgłoszenia oraz szczegółowe informacje można znaleźć na stronie: http://grotowski-institute.art.pl/warsztaty/

Dodaj komentarz

Komentarze (0)