Warsztaty w ramach Olimpiady Teatralnej 

środa, 7.9.2016 09:15 383 0

Tadashi Suzuki, Aleksiej Lewiński, Donald Kitt, Elena Floris i Carolina Pizarro to prowadzący październikowe warsztaty aktorskie w ramach Olimpiady Teatralnej „Świat miejscem prawdy” Wrocław 2016.

 

Tadashi Suzuki – członek Międzynarodowego Komitetu Olimpiady Teatralnej, twórca wielojęzykowych i
wielokulturowych spektakli teatralnych, organizator licznych festiwali – poprowadzi warsztaty „Culture is the Body”, które odbędą się od 15 do 16 października. Będą prowadzone w języku japońskim z tłumaczeniem na język angielski. Tadashi Suzuki twierdzi, że fundamentalne wymogi sztuki aktorskiej można spełnić, poddając się treningowi, który pogłębia świadomość trzech niezwykle istotnych, współzależnych, „niewidocznych” zjawisk, takich jak: 1) wytwarzanie energii, 2) kalibracja oddechu, 3) kontrola środka ciężkości. Suzuki podkreśla: „Poprzez zdyscyplinowane, zintegrowane rozwijanie wymienionych parametrów ciało staje się silniejsze i zwinniejsze, zwiększa się zakres i możliwości głosu oraz wzrasta świadomość «innego». Praca ta rozwija umiejętności ekspresji potrzebne do przekazania punktu widzenia aktora”. Warsztaty metody Tadashiego Suzukiego przeznaczone są dla 
doświadczonych twórców teatralnych, m.in. aktorów i reżyserów. Zajęcia będą wymagające fizycznie.

Kolejne warsztaty w ramach Olimpiady Teatralnej, od 20 do 24 października, poprowadzi 
Aleksiej Lewiński, który w latach 1971–1975 uczył się biomechaniki teatralnej pod kierunkiem 
Nikołaja Griegoriewicza Kustowa – współpracownika Meyerholda, aktora i nauczyciela 
biomechaniki w Teatrze im. Wsiewołoda Meyerholda w latach trzydziestych. 
Biomechanika teatralna została stworzona przez Wsiewołoda Meyerholda i jego aktorów 
w pierwszych dziesięcioleciach XX wieku. Jej bazą jest synteza tradycji teatru europejskiego 
i teatrów Wschodu. To psychofizyczny trening skupiony na nauczaniu najbardziej 
fundamentalnych zasad rzemiosła aktorskiego. Biomechanika pomaga aktorowi w odczuwaniu 
i rozumieniu swojej scenicznej obecności – w czasie i przestrzeni, uczy koordynacji, 
równowagi, pracy z rekwizytem, ścisłej realizacji zadań i idei proponowanych przez reżysera. 
Jednocześnie podnosi samoświadomość aktora, rozwija kreatywność i dostarcza narzędzi do 
samodzielnego komponowania działań ruchowych. Już w latach trzydziestych zajęcia z 
biomechaniki odbywały się według schematu: najpierw wstępny trening obmyślony 
indywidualnie przez nauczyciela zgodnie z ogólnymi zasadami biomechaniki, następnie nauka 
klasycznych etiud ruchowych skomponowanych przez Meyerholda i stanowiących rdzeń 
techniki. 

Biomechanika pomaga wypracować umiejętności takie jak koordynacja w przestrzeni i czasie 
oraz gotowość koncentracji, balans.Warsztaty skierowane są do osób zajmujących się działaniami scenicznymi i performatywnymi, które miały już doświadczenie z biomechaniką teatralną Meyerholda.
Warsztaty będą prowadzone w języku rosyjskim z tłumaczeniem na język angielski. 
Od 21 do 23 października aktorzy Odin Teatret poprowadzą swoje warsztaty. Praca z Donaldem 
Kittem obejmie następujące obszary: trening fizyczny aktora, wypracowanie działań 
zainspirowanych obiektem oraz poszukiwania wokalne. Warsztaty „Kije i kamienie. Proces 
w poszukiwaniu ukrytych znaczeń” będą prowadzone w języku angielskim.
Elena Floris i Carolina Pizarro poprowadzą warsztaty zatytułowane „Dynamika i koncentracja”. 
Trening będzie się składał z dwóch części i obejmie pracę nad materiałem fizycznym, wokalnym 
i muzycznym, mającą na celu stworzenie strategicznej podstawy dla kreatywności aktora. 
Prowadzące skupią się na doskonaleniu następujących elementów: siły, energii, koncentracji, 
oddechu, równowagi i koordynacji. Istotna będzie fizyczna obecność i ruch: ciało, przestrzeń, czas 
i tempo. Warsztaty będą prowadzone w języku angielskim.

Dodaj komentarz

Komentarze (0)