Wrocław Samorządowym Liderem elektromobilności za 2022 rok

środa, 4.10.2023 11:51 249 0

Miasto Wrocław zostało nagrodzone tytułem Samorządowego Lidera Elektromobilności 2023 – nagrodę wręczono na gali Kongresu Nowej Mobilności w Łodzi. Za co? Za m.in. płynące z Wrocławia pomysły zielonych tablic na samochodach, buspasy dla elektryków, rozsądne zmiany we flocie miejskich pojazdów. I za dzielenie sie wiedzą i doświadczeniami.  

Wrocław wcześniej za działania "elektromobilne" został doceniony i znalazł się na liście 100 europejskich miast (5 z Polski) wytypowanych do programu "Misja miast UE – Neutralne dla Klimatu i Inteligentne Miasta". Celem misji jest wspieranie tych działań w miastach, których efektem będzie miejska neutralność klimatyczna. Wrocław obok innych ośrodków ma być przestrzenią eksperymentów i innowacji. Jednym z filarów zmian jest zrównoważony, niskoemisyjny transport publiczny i indywidualny.

- W Łodzi kapituła doceniła wrocławskie działania wspierające i pobudzające rynek elektromobilności. Doceniono rozbudowę infrastruktury ładowania samochodów elektrycznych, samochody elektryczne we flocie miejskiej, a także nasze prace nad wdrożeniem Strefy Czystego Transportu i zmiany taborowe w MPK w kierunku czystego transportu i wypełniania najwyższych norm ekologicznych – opowiada Sławomir Gonciarz, zastępca Dyrektora Departamentu Infrastruktury i Transportu, który nagrodę w imieniu wrocławian odebrał.

"Lider elektromobilności" to najważniejsze w Polsce wyróżnienie przyznawane firmom i instytucjom kreującym rynek zrównoważonej mobilności. Wyróżnienia trafiają do tych, którzy w minionym roku najbardziej efektywnie realizowały strategię m.in. sprzyjającą pośrednio poprawie jakości powietrza w miastach. Wrocław jest jednym samorządem docenionym w tej kategorii.

- Jeszcze niedawno nie było znaków drogowych pionowych i poziomych wyodrębniających miejsca dla elektryków, do Strefy Czystego Transportu zgodnie z prawem wjeżdżać miały tylko elektryki. Na skutek naszego lobbingu i praktycznych rozwiązań Polska ogólnokrajowo wprowadziła zmiany. Pojawiły się ułatwienia dla pojazdów elektrycznych – takie jak przeznaczone dla nich miejsca parkingowe czy buspasy. Z drugiej strony tworząc założenia Strefy Czystego Transportu zliberalizowano przepisy tak by wykluczać z czasem najstarsze samochody – mówi Anna Badeńska z magistratu.  

Kolejne zmiany, których koncepcję przedstawił lub w których opracowaniu intensywnie pracował Wrocław, a które zostały zastosowane w całej Polsce to odejście od pomysłu naklejek Euro1,2,3,4,5,6 (które są np. stosowane w Niemczech). Zamiast nich Wrocław i w konsekwencji inne miasta w Polsce będą stosować teleinformatyczne rozpoznawanie wieku samochodów dopuszczonych do wjazdu do planowanych lub powstających w Polsce Stref Czystego Transportu. Wrocław ten system oprze na kamerach monitoringu, które będą sprawdzały po tablicach rejestracyjnych w bazach typu CEPiK wiek samochodu i jego dopuszczenie do wjazdu do strefy. Dzięki temu naklejka normy Euro i koszty związane z jej wyrobieniem nie są obligatoryjne. Inne wprowadzone udogodnienie to zielone tablice rejestracyjne pomagające łatwo wskazać pojazdy w pełni elektryczne. Wrocław dalej intensywnie zabiega o zmiany w obowiązującym prawie, lobbuje o powstawanie programów dotacyjnych na zakup autobusów zeroemisyjnych, samochodów, infrastruktury czy wreszcie stara się o łatwiejsze implementowanie przepisów UE w Polsce.
- Dzięki naszej aktywności MPK Wrocław testuje i kupuje autobusy elektryczne i pracuje nad zakupem wodorowych. Firmy sprzątające miast użytkują pojazdy nisko i zero emisyjne, powstają przywileje dla przedsiębiorców, w ramach których m.in. na preferencyjnych warunkach udostępniamy miejskie tereny pod stacje ładowania pojazdów elektrycznych. Nasz pomysł jest prosty: to nie samorząd ale "biznes" ma budować stacje – my to ułatwiamy! – dodaje Badeńska.

Faktycznie dzięki wprowadzeniu buspasów dostępnych dla pojazdów elektrycznych i ułatwianiu parkowania dynamicznie rośnie we Wrocławiu nie tylko liczba elektryków. Najlepiej to widać po firmach kurierskich zmieniają swoje strategie i po ulicach Wrocławia (i nie tylko) jeżdżą pojazdami zero emisyjnymi. Kurierzy mogą szybciej dotrzeć z paczkami, wrocławianie maja czystsze powietrze bo wysłużone kopcące diesle kurierskie zastąpiły elektryki.

A jak wygląda wrocławska elektromobilność w praktyce?
·        posiadamy w miejskiej flocie 14 aut elektrycznych (więcej niż wymagane przepisami),
·        blisko 1800 zarejestrowanych pojazdów elektrycznych,
·        174 czynne ogólnodostępne punkty ładowania, 24 stacje w trakcie budowy oraz 100 pozytywnie zaopiniowanych nowych lokalizacji,
·        201 miejsc specjalnie wyznaczonych dla pojazdów elektrycznych,
·        bezpłatne parkowanie w całej strefie płatnego parkowania,
·        20 km wydzielonych buspasów dla elektryków i samochodów wodorowych,
·        zapisy w ponad 400 umowach, w których wykonawcy zadeklarowali, że co najmniej 10% floty wykorzystanej do realizacji zadania to pojazdy elektryczne,
·        pierwsze z 13 elektrobusów systematycznie jeździ po linii K,
·        złożyliśmy aplikacje o dofinansowanie z Zielonego Transportu Publicznego na kolejnych 29 szt.,
·        pojazdy w nowych postępowaniach na transport aglomeracyjny również będą już zeroemisyjne (minimum 32% nisko i zeroemisyjnych),
·        od czerwca 2023r. prowadzimy wstępne konsultacje rynkowe w zakresie transportu wodorowego,

Dodaj komentarz

Komentarze (0)