Wrocław z Innowacyjnym Systemem Komunikacji Miejskiej

czwartek, 8.2.2018 08:30 1707 0

Już 8 marca ruszy nowy system komunikacji miejskiej we Wrocławiu. Zgodnie z umową miasta Wrocław z Mennicą Polską S.A na przystankach pojawi się 170 nowoczesnych biletomatów, a w pojazdach zostanie zainstalowanych 3300 inteligentnych kasowników. Wielofunkcyjna aplikacja mobilna pozwoli pasażerom nie tylko na sprawne kupienie biletów z pomocą smartfona, ale także zaplanowanie całej podróży.

foto. Wrocław.pl  

Innowacyjny system dystrybucji biletów przyniesie szereg zmian, które mają na celu przede wszystkim podniesienie komfortu podróżowania i uproszczenie procesu nabywania biletów różnego typu. Najistotniejsze dla pasażerów będzie wprowadzenie nowych sposobów zakupu biletów.

Na pokładach pojazdów komunikacji miejskiej, w miejsce 820 mobilnych biletomatów pojawi się 3300 inteligentnych kasowników, działających w ramach Open Payment System. Udogodnieniem będzie obecność kilku takich kasowników w każdym pojeździe komunikacji. Nowe urządzenia integrować będą funkcje:

  • Wnoszenia opłat za jednorazowe bilety za pomocą zbliżeniowej karty płatniczej (nie będzie możliwości zapłaty tradycyjną kartą płatniczą)
  • Płatności za jednorazowe lub czasowe bilety z użyciem
  • Elektronicznej Portmonetki, Kasowania biletu tradycyjnego (do nabycia w biletomatach, kioskach lub sklepach)
  • Sprawdzania ważności biletu okresowego i stanu
  • Elektronicznej Portmonetki, Doładowania Elektronicznej Portmonetki.

Procedura zakupu biletu będzie bardzo prosta i szybka z uwagi na tzw. odroczoną autoryzację. Niezbędnymi krokami w celu opłacenia przejazdu w pojeździe będą jedynie wybór typu biletu, naciśnięcie ikony KUPUJĘ i przyłożenie do czytnika karty płatniczej lub URBANCARD EP. Kasowniki sprzedawać będą bilety jedynie w formie elektronicznej (bez wydruku), których zapis będzie miał miejsce w systemie URBANCARD. Pasażerowie nie będą musieli zatem kasować biletów po opłaceniu przejazdu. Warto podkreślić, że w przypadku płatności zbliżeniową kartą płatniczą będzie ona jedynie identyfikatorem transakcji. Mennica Polska jako pierwsza w Polsce stworzyła rozwiązanie, w którym karta bankowa służy do zapłaty za przejazd, a jednocześnie jest identyfikatorem w przypadku kontroli biletowej.

Dotychczasowe 125 automatów biletowych zostanie docelowo zastąpionych przez 170 nowoczesnych biletomatów umożliwiających nabycie biletów i doładowanie Elektronicznej Portmonetki. Nowe maszyny, oprócz tradycyjnych metod płatności, będą akceptować transakcje zbliżeniowe kartami płatniczymi oraz przy pomocy BLIK i Android Pay.

Kolejną nowością jest Karta URBANCARD EP z funkcją Elektronicznej Portmonetki. Poza dotychczasową rolą nośnika biletu okresowego, będzie ona umożliwiała zakup jednorazowych i czasowych biletów w nowych kasownikach. Doładowań można będzie dokonać w stacjonarnych automatach, punktach sprzedaży i na stronie www.urbancard.pl. Za pomocą portalu internetowego będzie można również nabyć bilet okresowy. Dotychczasowo wydane URBANCARD nadal zachowają swoją funkcjonalność, ale pasażerowie zainteresowani opcją Elektronicznej Portmonetki będą musieli dokonać wymiany kart. Techniczną innowacją nowego systemu będzie fakt, że URBANCARD stanie się identyfikatorem-nośnikiem informacji o bilecie, która będzie zapisana w systemie centralnym. Tak zaprojektowane rozwiązanie otwiera możliwość aby w przyszłości takim identyfikatorem stały się także karty płatnicze czy inne dokumenty identyfikujące posiadacza. W kontekście portalu podróżnika należy podkreślić, że wszystkie konta założone w systemie URBANCARD pozostaną aktywne.

Odświeżeniu ulegnie także Aplikacja Mobilna URBANCARD pozwalająca na mobilną sprzedaż i rejestrację transakcji w systemie centralnym w czasie rzeczywistym. Za bilet zakupiony z użyciem aplikacji będzie można zapłacić przypisaną do konta kartą płatniczą, szybkim przelewem internetowym, BLIKiem lub portfelem płatniczym Masterpass. Zintegrowany Planer Podróży ułatwi znalezienie optymalnej trasy i automatycznie przekieruje użytkownika do zakupu niezbędnych biletów. W przypadku kontroli biletowej, posiadacz mobilnego biletu będzie mógł przejść do zakładki KONTROLA w aplikacji i wyświetlić swój bilet kontrolerowi bądź użyć funkcji NFC i przyłożyć telefon bezpośrednio do czytnika.

Ponadto, otwarte zostaną dwa dodatkowe biura obsługi klienta (także dla studentów). Nowe lokalizacje będą otwarte 8 marca na ul. Racławickiej 2-4 oraz ul. Ładnej 1C. Niezmiennie pasażerowie będą przyjmowani w biurach przy ul. Grabiszyńskiej 9 oraz ul. Prusa 75-79.

Nowy system przyczyni się zatem do podniesienia wygody pasażerów i usprawnienia dystrybucji biletów komunikacji miejskiej. Wdrożone rozwiązania będą przyjazne dla użytkownika i czytelne nawet dla osób posługujących się nimi po raz pierwszy. Wprowadzenie nowych, szybkich metod zakupu biletu odciąży dotychczasowe kanały sprzedaży i pozwoli na ich nabycie w każdym momencie. Uwzględnienie nowoczesnych form płatności to dowód na podążanie za duchem czasu i otwarcie się na nowe technologie.

Unikatowy Open Payment System Mennicy Polskiej gwarantuje dodatkowo niski koszt utrzymania systemu dystrybucji oraz zabezpieczenie przed oszustwami. Daje on możliwość ewolucji systemu w przyszłości i jego coraz lepsze dostosowanie do dynamicznie zmieniającej się przestrzeni miejskiej. Dla pasażerów wiąże się on z wymiernymi korzyściami w postaci m.in. całodobowego dostępu, możliwości korzystania z komunikacji bez tradycyjnego biletu oraz wyboru dogodnej formy wnoszenia opłaty za przejazd.

Mennica Polska S.A. od 2001 prowadzi działania w zakresie Płatności Elektronicznych. W 2006 r. został powołany wewnętrzny Dział Rozwoju, w którym prowadzone są aktywne prace nad rozwiązaniami obsługującymi systemy miejskie. W chwili obecnej Spółka jest niekwestionowanym liderem w zakresie wdrażania, obsługi i rozwoju systemów ukierunkowanych na rynek usług miejskich i transportu publicznego

Źródło: Informacja prasowa Foto: Wrocław.pl 

Dodaj komentarz

Komentarze (0)