Wrocławska Topka #2: 10 najdłuższych mostów Wrocławia. Dlaczego Wrocław nazywany jest Wenecją Północy?

wtorek, 11.10.2022 12:35 568 0

"Wenecja Północy" to określenie, którego mianem cieszyć się może kilka europejskich miast. Amsterdam, Petersburg, Sztokholm, a w końcu również... Wrocław.

Stolica Dolnego Śląska położona jest nad Odrą i jej czterema dopływami. Oprócz tego posiada fosę miejską i rozbudowaną sieć kanałów, które razem z rzeki tworzą "wrocławski węzeł wodny". W granicach miasta znajduje się ponad 20 wysp oraz ok. 130 mostów i kładek.

W tym zestawieniu przedstawionych będzie 10 najdłuższych mostów znajdujących się w granicach Wrocławia.

Który wrocławski most może pochwalić się aż 6 rekordami? Czy wśród 10 najdłuższych mostów znajduje się również najstarsza przeprawa we Wrocławiu? Czy wszystkie najdłuższe mosty prowadzą nad Odrą? Czytajcie dalej.

Most Grunwaldzki od strony placu Społecznego

10. Most Grunwaldzki

Jeden z najpopularniejszych mostów w zestawieniu. Stalowa przeprawa o długości 126,6 m (mierzona między osiami pylonów) została zbudowana w 1910 roku. Zawieszony nad Odrą przebiega w ciągu głównego szlaku komunikacyjnego z centrum miasta do obszaru Placu Grunwaldzkiego, Hali Stulecia, ZOO oraz wschodnich i północno-wschodnich osiedli Wrocławia.

Most Grunwaldzki od strony placu Grunwaldzkiego, w tle Urząd Wojewódzki i Sky Tower
 

Wysokość mostu to ok. 20 metrów, a jego szerokość całkowita wynosi 18 metrów. Przed budową AOW przebiegała po nim droga krajowa nr 8, teraz przemianowana na drogę wojewódzką nr 372. Wytyczone jest na nim torowisko tramwajowe, po którym kursują tramwaje linii 4, 16, 33 i 70.

9. Most Chrobrego południowy

Most Bolesława Chrobrego zwany również Mostem Swojczyckim łączy Sępolno ze Swojczycami. Przeprowadzony jest nad dwoma Kanałami: Powodziowym oraz Żeglugowym. Podzielony na południowy i północny, z którego dłuższy południowy ma długość ponad 134 m, a północny 48,5 m. W sąsiedztwie mostów powstaje druga przeprawa o długości 153 metrów (most południowy) i 75 metrów (most północny), na których zostanie wyznaczona jezdnia dla samochodów osobowych, torowisko tramwajowe, chodniki i drogi rowerowe, a cały plan związany jest z budową linii tramwajowej na Swojczyce. Most znajduje się w ciągu drogi wojewódzkiej nr 455 z Wrocławia do Oławy.

8. Most kolejowy nad Widawą

Zlokalizowany za Centrum Handlowym Korona most kolejowy nad rzeką Widawą ma długość 140 metrów. Przebiega po nim linia kolejowa nr 143 z Wrocławia do Kalet w województwie śląskim. Linia jest zelektryfikowana i dwutorowa. Most został całkowicie zniszczony w czasie II wojny światowej, kilka lat po zakończeniu działań wojennych zbudowano nową, obecną przeprawę.

7. Most Warszawski kolejowy

207-metrowa przeprawa łącząca Ołbin z Karłowicami, po której przebiega również wspomniana przy poprzednim moście linia kolejowa nr 143. Wyznaczony jest nad Starą Odrą i Kanałem Żeglugowym.

6. Most kolejowy między Szczepinem i Kleczkowem

Kolejny most w ciągu linii kolejowej nr 143, tym razem zlokalizowany w pobliżu wrocławskiej elektrociepłowni. Ma długość ponad 215 metrów. Przebiegająca nad Odrą przeprawa znajduje się między stacjami kolejowymi Wrocław Szczepin oraz Wrocław Nadodrze.

5. Most Trzebnicki północny

Most Trzebnicki północny ma długość 218,5 metra i przebiega nad Starą Odrą i Kanałem Różanka. Został zbudowany w latach 1914-16. Przeprawa o szerokości 14,5 metra łączy Kleczków z Karłowicami i Różanką. Wytyczone jest na nim torowisko tramwajowe, kursują tam tramwaje linii 1, 7 i 8. Sąsiadujący Most Trzebnicki południowy ma długość 24,5 m i został zbudowany ok. 10 lat wcześniej.

4. Most Osobowicki północny

Kierując się od Mostów Trzebnickich na zachód, kolejną przeprawą będą zabytkowe Mosty Osobowickie. Podobnie jak u poprzednika - dzielą się na most północny i południowy, z którego to północny jest zdecydowanie dłuższy - 242,5 m.

Również przebiega nad Starą Odrą i Kanałem Różanka i łączy Kleczków z osiedlem Karłowice-Różanka.

3. Most Poznański kolejowy

Most kolejowy zwany "Poznańskim", przebiegający nad Odrą jest nie tylko najdłuższym mostem kolejowym we Wrocławiu, ale również na całej linii kolejowej Wrocław-Poznań. Ma długość 457,5 m. Linia kolejowa łącząca stolice Dolnego Śląska i Wielkopolski wchodzi w skład europejskiej linii E59, stanowiącej międzynarodowy ciąg transportowy łączący Malmo w Szwecji z Pragą, Wiedniem i Budapesztem. Przeprawa została gruntownie wyremontowana w latach 2012-14.

2. Most Milenijny

Oddany do użytku w 2004 roku Most Milenijny nad Odrą łączy Popowice z Osobowicami, ale znajduje się również w ciągu drogi krajowej nr 5 i śródmiejskiej obwodnicy Wrocławia. Stanowi jeden z symboli Wrocławia. Długi na 553,2 metra, szeroki na 25 m i wysoki na 50 m most kosztował 160 mln złotych. Został zaprojektowany przez Piotra Waneckiego i Marka Jagiełłę. Jest to konstrukcja podwieszana, podparta na dwóch pylonach w kształcie litery „H”. Waży ok. 103 tysięcy ton.

1. Most Rędziński

Zlokalizowany w zachodniej części miasta Most Rędziński cieszy się mianem najdłuższego we Wrocławiu. Jego długość wynosi 612 metrów, a wraz z dojazdowymi estakady - 1742 m. Znajduje się w ciągu Autostradowej Obwodnicy Wrocławia (autostrada A8). Jest jednym z najmłodszych mostów w stolicy Dolnego Śląska - jego budowa została ukończona w 2011 roku. Przebiega nad Odrą oraz Wyspą Rędzińską. Jego nazwa wzięła się od zlokalizowanego w pobliżu peryferyjnego osiedla Rędzin.

Most może pochwalić się niejednym rekordem - poza tytułem najdłuższego mostu we Wrocławiu, posiada również najwyższy pylon w Polsce (122 m), najdłuższe przęsło żelbetowe w Polsce, cieszy się mianem najdłuższego żelbetowego mostu podwieszanego w Polsce, najdłuższego mostu podwieszanego na jednym pylonie w Polsce, największego powierzchniowo mostu żelbetowego na świecie (70 tys. m2) oraz tytułem czwartego największego betonowego mostu świata. Szerokość mostu wynosi ponad 38,5 metra.

Wykonawcą były firmy Mostostal Warszawa i Acciona Infraestructuras. Koszt budowy obiektu wyniósł 576 mln zł.

Nocą most jest oświetlony i widoczny z dużej odległości, sprawia wrażenie majestatycznego i z pewnością robi wrażenie na kierowcach przejeżdżających autostradą A8.

Wrocław nie bez przyczyny nazywany jest Wenecją Północny. Liczne mosty, kładki, wyspy, kanały i rzeki zlokalizowane w granicach miasta z pewnością utwierdzają turystów i mieszkańców w przekonaniu, że nazwa ta nie wzięła się znikąd. Najstarszym mostem we Wrocławiu jest Most Piaskowy, zbudowany w latach 60. XIX wieku. Nie jest on jednak w TOP10, ponieważ jego łączna długość wynosi zaledwie 31,74 metra.

Most Piaskowy, foto: wroclaw.pl

Wieloma rekordami może pochwalić się Most Rędziński, który został zbudowany w ramach jednej z największych inwestycji w historii miasta - budowy Autostradowej Obwodnicy. Dziś trudno sobie wyobrazić stolicę Dolnego Śląska bez tego przedsięwzięcia. Droga krajowa nr 8 przebiegała przez i tak nieustannie zakorkowane części Wrocławia, np. ulicę Pułaskiego, plac Grunwaldzki czy ul. Kochanowskiego.

Most Trzebnicki widoczny z wału nad Starą Odrą
 

Wiele z wymienionych mostów stanowi symbole wrocławskiej architektury. Most Grunwaldzki, Trzebnicki czy Osobowicki to zabytkowe konstrukcje będące wizytówką miasta. Most Milenijny i Rędziński to z kolei świadectwa wysokiego poziomu współczesnej architektury.

Niewykluczone, że pojawią się również zestawienia z innymi rekordami dotyczącymi wrocławskich mostów. Zapraszamy do śledzenia.

 

foto, tekst: doba.pl

 

Dodaj komentarz

Komentarze (0)