Znów zabrzmią Organy Englera

poniedziałek, 25.4.2022 14:54 288 0


Czwarty z cyklu z bezpłatnych koncertów organowych w kościele św. Elżbiety na odbudowanych przez miasto organach Englera obędzie się w czwartek, 28 kwietnia, o 19. Wystąpi organista, Arkadiusz Bialic pierwszy polski laureat Grand Prix de Chartres.  Bezpłatne wejściówki, po dwie na osobę, dostępne będą w środę 27 kwietnia od godz. 15.30 w Domku Miedziorytnika lub, inaczej mówiąc, przy kamieniczkach Jaś i Małgosia.

Program recitalu:

Dietrich Buxtehude (1637-1707)

·        Magnificat primi toni, BuxWV 203


Antonio Vivaldi (1678-1741) / Johann Sebastian Bach (1685-1750)

·        Concerto a-moll, BWV 593


Johann Sebastian Bach (1685-1750)

·        IV Sonata triowa e-moll, BWV 528

·        Chorał “Allein Gott in der Höh sei Her”, BWV 662

·        Preludium i Fuga e-moll, BWV 548

·        I Sonata f-moll op. 65                                

Arkadiusz Bialic jest absolwentem Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie Hochschule für Musik we Freiburgu (Künstleriesche Ausbildung, 2001) oraz Hochschule für Musik und Darstellende Kunst we Frankfurcie (Konzertexamen-Orgel, 2003). Studiował pod kierunkiem światowej sławy pedagogów: Józefa Serafina, Zsigmonda Száthmary oraz Daniela Rotha. W czasie studiów uczestniczył także w licznych kursach mistrzowskich w zakresie wykonawstwa historycznego oraz muzyki współczesnej. Był stypendystą niemieckich fundacji: Deutscher Akademischer Austauschdienst (DAAD) oraz Alfred-Toepfer Stifftung oraz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego RP. Jest także laureatem krajowych i międzynarodowych konkursów organowych m.in.: III Nagrody na Schweizer Orgelwettbewerb w 1998 roku, II Nagrody na Międzynarodowym Konkursie Organowym im. Jana Pieterszoona Sweelincka w Gdańsku oraz II. nagrody Grand Prix de Chartres w kategorii interpretacji, co otworzyło przed nim drogę do międzynarodowej kariery solowej.  
Jako solista Arkadiusz Bialic występował na wielu europejskich festiwalach organowych
w repertuarze solowym i kameralnym. Koncertował także z towarzyszeniem renomowanych orkiestr takich jak m.in. Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej w Warszawie, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach (NOSPR), Orkiestra Filharmonii Krakowskiej, Łódzkiej, Ostrawskiej, Warmińsko-Mazurskiej oraz Orkiestra Akademii Beethovenowskiej (OAB), grając pod batutą wybitnych dyrygentów takich jak Antoni Wit, Jerzy Maksymiuk, Krzysztof Urbański czy Massimiliano Caldi. W swoim dorobku ma szereg prawykonań utworów współczesnych, wśród których szczególne miejsce zajmuje Wziemięwzięcie na orkiestrę symfoniczną i organy Wojciecha Widłaka, które zostało wydane na płycie CD w wydawnictwie Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie. Obok nagrań archiwalnych dla polskiego i słowackiego radia zrealizował nagrania dla wytwórni DUX i ARS SONORA, w tym nominowane do nagrody Fryderyk oratorium Quo Vadis op. 30 Feliksa Nowowiejskiego (DUX, 2017) oraz pierwsze polskie nagranie 9. Medytacji Symfonicznych La Nativité de Seigneur Oliviera Messiaena (DUX, 2019).

Jako pedagog Arkadiusz Bialic jest profesorem Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie oraz adiunktem na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina. Od 2014 jest prezesem Fundacji Ars Organi im. Bronisława Rutkowskiego.


Zapowiadane koncerty:
·        czwartek, 28 kwietnia, godz. 19.00
Arkadiusz Bialic (Kraków)
·        czwartek, 5 maja, godz. 19.00
Pavel Kohout (Czechy)
·        czwartek, 12 maja, godz. 19.00
Hanna Dys (Gdańsk)
·        czwartek, 19 maja, godz. 19.00
Stefan Kiessling (Niemcy)
·        czwartek, 26 maja, godz. 19.00
Marek Fronc (Legnica)
·        czwartek, 2 czerwca, godz. 19.00
Agnieszka Tarnawska (Poznań)
·        czwartek, 9 czerwca, godz. 19.00
Tomasz Głuchowski (Wrocław)

Nazywane „Głosem Śląska” organy rozbrzmiały po 46 latach ponownie 27 stycznia 2022 w czasie inauguracji.  Budowę oryginalnego instrumentu rozpoczął w 1750 roku Michael Engler, a zakończyli 11 lat później jego syn Gottlieb Benjamin Engler i zięć Gottlieb Ziegler. Były one najbogatszym instrumentem ówczesnego Śląska, zarówno pod względem muzycznym, jak i wyglądu. Wielowiekową historię organów Englera przerwał pożar, który 9 czerwca 1976 roku strawił Bazylikę pw. św. Elżbiety.

Dodaj komentarz

Komentarze (0)