Zwroty do sklepów. Co warto o nich wiedzieć?

niedziela, 30.10.2022 11:27 179

Pewnie nie jeden raz doświadczyliście sytuacji, w której kupiliście coś, a następnie chcieliście to zwrócić? Sklepy mają przygotowany szereg procedur na tę okoliczność. Co warto wiedzieć o zwrotach?

Zwroty to podstawa dzisiejszych czasów

Zwroty to w dzisiejszym świecie nic nadzwyczajnego. I to niezależnie od ich powodów. Niektórzy bardzo nie lubią zwracać produktów, a dla innych to chleb powszedni. Zwłaszcza w dobie sprzedaży online, gdzie wiele sklepów pozwala zwracać produkty za darmo, bez pokrywania kosztów wysyłki. Jakie są najważniejsze zasady zwrotów?

Pierwsza i najpoważniejsza zasada zwrotów we wszystkich niemal sklepach mówi, aby zwracany towar nie posiadał śladów użytkowania. Oczywiście w ramach tej ogólnej zasady są różne rozbieżności. Jedni przyjmują tylko towar z oryginalnymi metkami i rachunkami, a np. w marketach budowlanych oddać można pół opakowania danego produktu i nikt nie robi z tym problemu.

Więcej o zwrotach w poszczególnych sklepach przeczytacie w serwisie clamor.pl.

Co jeszcze warto wiedzieć?

Użytkownicy w Internecie często wyszukują informacji, czy do danego zwrotu potrzebny jest paragon. Wiadomo o co chodzi – świstki papieru często po prostu się gubią, zwłaszcza w coraz większym natłoku obowiązków. Zła informacja jest taka, że sklepy w zasadniczej większości wymagają dowodu zakupu – jest to dla nich potwierdzenie, że kupiliśmy ten produkt, a nie sprowadziliśmy z niewiadomego źródła. Wiadomo, że można to rozpoznać po metce, ale wtedy z kolei paragon czy faktura jest dowodem, że nic nie ukradliśmy.

Drugą najczęściej wyszukiwaną informacją jest termin zwrotu produktu, a więc ilość czasu, jaką mamy na jego zwrot. Tutaj w zależności od sklepu obowiązują naprawdę różne zasady, choć standardowo jest to 30 dni, ale często spotykane jest także 14 dni.

Niezwykle ważną informacją jest także miejsce zwrotu. Niejednokrotnie kupujemy produktu w potrzebie chwili, często w innym mieście podczas podróży albo np. podczas wizyty u dziadków czy rodziców. Większość marek w przypadku zakupów stacjonarnych pozwala na zwrot towaru w dowolnym sklepie danej sieci. To z jednej strony znaczące ułatwienie dla konsumenta, a z drugiej niewielki problem dla sklepu.

Ostatnią istotną sprawą w kwestii zwrotów są programy lojalnościowe. Wiele sklepów w ich ramach daje klientom więcej możliwości. Zapisywanie się rachunku na koncie klienta (co pomaga potem przy zgubieniu papierka) to już niemal standard, ale do tego dochodzą różne bonusy. Uczestnicy programów lojalnościowych mogą liczyć np. na darmowe zwroty albo dłuższy termin.