Jakimi sposobami Dzierżoniów walczy ze smogiem?

środa, 16.1.2019 10:40 22548 60

Kolejna zima znów mocno uzmysławia nam, jak wiele jeszcze trzeba zrobić, żeby na mapie Europy Polska nie była "smogowym" krajem. Czystym, zimowym powietrzem w najbliższych latach nie pooddychamy. I to niezależnie od tego, czy mieszkamy w mieście, czy daleko od cywilizacji. Smog dosięgnie nas wszędzie. Zmienić to mogą równoległe działania w skali całego kraju, w skali samorządów i indywidualne wsparcie każdego z nas. Zanim poprosimy mieszkańców o takie wsparcie, kilka zdań o tym, co Dzierżoniów robi, by obniżać poziom szkodliwej dla zdrowia niskiej emisji - przyczynę smogu.

Niska emisja, jak podaje Wikipedia, to emisja komunikacyjna, emisja pyłów i szkodliwych gazów pochodzących ze spalania węgla w nieefektywny sposób. Jej występowanie najczęściej jest utożsamiane ze smogiem. Nie jest to jednak tożsame pojęcie, ponieważ smog można określić jako zauważalne dla ludzkiego oka zjawisko będące potwierdzeniem występowania na danym obszarze niskiej emisji. Jego powstaniu towarzyszą określone warunki atmosferyczne, przede wszystkim brak występowania wiatru oraz duża wilgotność powietrza. Nie oznacza to, że jeżeli smog nie jest widoczny, niska emisja nie ma miejsca. Ma miejsce, a smog jest tylko potwierdzeniem jej występowania. Tyle definicji.

Opis działań Dzierżoniowa warto rozpocząć od przypomnienia informacji, w jaki sposób można sprawdzać jakość powietrza. Oprócz wielu darmowych aplikacji specjalne narzędzia dostępne są na stronie www.dzierzoniow.pl. Na głównej stronie (wysuwany pasek po prawej stronie) możemy sprawdzić aktualny stan powierza, którym oddychamy. Można też korzystając z zakładki "EkoDzierżoniów" (baner na głównej stronie) dowiedzieć się o prognozie jakości powietrza najbliższe godziny.

Kontrolowanie tego, czym palimy w piecach, jest zadaniem miejskich strażników. Interwencje odbywają się podstawie obserwacji strażników i kierowanych do straży miejskiej zgłoszeń. Przypominamy, że strażnicy miejscy mają prawo do takiej kontroli, a jak przekazuje komendant, najczęściej spotyka się to ze zrozumieniem mieszkańców.

Najbardziej efektywnym sposobem na walkę ze smogiem jest odejście od ogrzewania piecami węglowymi. Takie zmiany miasto wspomaga w ramach Programu Małych Ulepszeń już od ponad dziesięciu lat. Dzięki udzielanemu dofinansowaniu w tym roku wymieniono 38 tak zwanych "kopciuchów". W tym roku będzie to większa liczba. Miasto kończy też przygotowanie zmian w prawie lokalnym, dzięki którym możliwe będzie refundowanie cześć kosztów zmiany pieca na ekologiczny przez najemców lokali komunalnych. Wybór źródła ogrzewania będzie po stronie najemcy, a wysokość refundacji będzie wynosiła do 50% wartości lub maksymalnie 5 tys. zł.

Dzierżoniów realizuje także projekt unijny, dzięki któremu w 35 domkach jednorodzinnych montowane są instalacje fotowoltaiczne. Pieniądze na ten cel w całości pochodzą z funduszy europejskich. Równolegle miasto stara się o zdobycie kolejnych środków, dzięki którym możliwe będzie dofinansowanie zmiany sposobu ogrzewania, np. na pompy ciepła.

Olbrzymie znacznie dla jakości powietrza mają też transport., ale na poziomie komunikacji miejskiej ten problem został już rozwiązany. Od roku po naszych drogach jeżdżą wyłącznie nowoczesne autobusy, spełniające restrykcyjne unijne normy. Kolejną dużą zmianę odczujemy dzięki budowanej obwodnicy Dzierżoniowa. Pozwoli ona na wyprowadzenie z miasta ruchu tranzytowego.

Na jakość powietrza wpływa również zieleń miejska, dlatego tak w poprzednim, jak i w tym roku miasto przeznacza znacznie więcej środków na sadzenie drzew. Pod koniec minionego roku sto nowych drzew zasadzono wzdłuż ul. Świdnickiej i Piastowskiej. Co najmniej sto nowych, już ukształtowanych drzew, pojawi się w tym i w kolejnych latach. Od tego roku obowiązuje też zasada nasadzenia przynajmniej dwóch drzew w miejsce każdego wyciętego wskutek realizowanej inwestycji czy ze względu na niebezpieczeństwo związane ze starymi obumierającymi drzewami.

Na koniec - kwestia naszej świadomości ekologicznej. Oprócz przekazywanych przez miasto informacji i promowania m.in. ekologicznych postaw czy uchwały antysmogowej (przepisy regulujące m.in. kwestie jakości węgla, którym wolno palić w piecu, zakaz palenia węglem brunatnym i czas, w którym musimy ostatecznie pozbyć się starych pieców węglowych) potrzebne jest Państwa wsparcie. Potrzebne, ponieważ stare nawyki zmienić najtrudniej. Warto o tym rozmawiać z bliskimi, znajomymi i sąsiadami. Warto, bo jak wiadomo, kropla drąży skałę, a do czystego powietrza zimą potrzebnych nam jeszcze wiele takich kropel.

UM Dzierżoniów

Przeczytaj komentarze (60)

Komentarze (60)

? poniedziałek, 21.01.2019 19:20
Czemu nikt Nie pisze o tym ze ustawa antysmogowa to sciema w ktorej nie mawiem miejsca na ekologie, bo asortyment wegli wogole sie nie zmienil. A we wprowadzone "widelki" jakosciowe mieszcza sie nadal nawet te najgorsze wegle ,a Panstwo chce zedrzec tylko pieniadze z ludzi ktorzy nie chca podac swoich osobistych danych osobowych, narzucajac na nich w tedy akcyze, ktorej nie powinni placic jesli kupuja wegiel na potrzeby gospodarstwa domowego?
obiektywna poniedziałek, 21.01.2019 20:47
Nie panstwo, tylko rzad. To jest dokladnie takie samo zamiecenie problemu pod dywan, jak tegoroczne zamrozenie cen energii elektrycznej. Zaplacimy za to wszyscy. Zdrowiem i naszymi pieniedzmi. Dobrze, ze to napisales.
? środa, 23.01.2019 00:15
To nawet nie zamiecenie, to udawanie ze tak jak piszesz rzad dba o nasze zdrowie a tak naprawde patrzy tylko na jak najwiekszy zysk i sciagniecie pieniedzy z mieszkancow udajac opiekunczosc i troske.
czwartek, 17.01.2019 18:05
Zamiast sprawdzić czym palą lepiej wyszkolić aby palili w poprawny sposób, prawie nikt nie pali śmieci a śmierdzący dym jest efektem sypania węgla na żar. Wystarczy odpalić piec poprawnie czyli od góry i śmierdzącego żółto-czarnego dymu nie ma. Zasypujesz piec węglem, na górze rozpalasz małe ognisko, przez 6-10 godzin masz spokój z paleniem a sąsiedzi ze smrodem. Sprawdzone i skuteczne ale to chyba wiedza zakazana. Poproś kominiarza niech pokaże jak palić!
Jan piątek, 18.01.2019 07:53
Faktycznie mam piec górnego spalania. Pale dobrym węglem od góry i nie ma prawie wcale dymu . Taka możliwość palenia od góry jest tylko w piecach na takie spalanie . No ale widzę jak niektórzy tną stare meoble i też spalają . Kto to sprawdza ? Węgiel jest bardzo drogi dlatego jest jak jest nie każdy ma 4000 tyś zł do wypłaty.
Z,Kaszta piątek, 18.01.2019 08:01
W latach pięćdziesiątych w kinach były przed kroniką filmy instruktażowe jak prawidłowo palić w piecach. W tamtych czasach chodziło o oszczędność węgla. Jednak taki sposób palenia został zapomniany. Sam go stosowałem przed wymianą pieca na ekogroszek. W całej tym cyrku ze smogiem chodzi o preferencję stosowania gazu a najlepiej prądu. Zmień i płać określonemu dostawcy który będzie mógł dowolnie ustalać cenę.
obiektywna piątek, 18.01.2019 10:13
Co to za dyrdymaly! Rozumiem, ze w telewizji wciaz jest puszczana ta sama kronika filmowa, ale od tamtych czasow minelo prawie 70 lat! Chinczycy wlasnie sadza pierwsza rosline na Ksiezycu, a ty piszesz, ze smog to cyrk i spisek dystrybutorow gazu? Mozna wiedziec kto jest twoim dostawca wegla?
Z.Kaszta niedziela, 20.01.2019 08:23
Ucz się człowieku. Używaj głowy to nie boli. Masz problemy z rzeczywistością. Ogień jest znany od setek tysięcy lat. Węgiel również. Prawa fizyki są aktualne i niezmienne od początku istnienia świata. Tą wiedzę nabywa się w szkołach. Rozumiem, że wagarowałeś. Ale szkołę podstawową ukończyłeś bo nie wiem czy umiesz pisać ale przyciskać klawisze potrafisz. Jeszcze na dodatek podpisujesz się jako kobieta!!!! Miej odwagę i podpisz się swoim nazwiskiem.
obiektywna niedziela, 20.01.2019 12:55
Rozumiem, ze jezeli podpisalabym sie jako mezczyzna, to wtedy dopiero bylabym dla ciebie rownorzednym partnerem do rozmowy. Hmm, to bardzo nieladnie z twojej strony, Zdzisku. A co, jezeli Einstein sie mylil, a to Bohr mial racje? Prawa fizyki tworza ludzie, a nie jakis wyimaginowany bog, na poczatku istnienia swiata. Wiesz dlaczego jeden z kontynentow zostal nazwany Ameryka, a nie Kolumbia? Poniewaz Kolumb do konca zycia wierzyl w nieomylnosc sredniowiecznych czarnoksieznikow w sukienkach, a Vespucci przyznal sie do swojej niewiedzy i podwazyl prawa, ktore wtedy od tysiacleci rzadzily swiatem. Ba, on tak samo, jak Kopernik, czy Darwin wazyl sie zakwestionowac slowo boze. Malo znany, bezczelny, wloski ignorant. A wiesz dlaczego tak dobra uczelnia, jak Politechnika Wroclawska zajmuje dopiero 844 miejsce w rankingu najlepszych uczelnie na swiecie? Miedzy innymi dlatego, z nasz ciagle uczacy sie prezydent wciaz jeszcze nie wie, na ile czlowiek w rzeczywistosci przyczynia sie do zmian klimatycznych, a w szkolach podstawowych poswieca sie wiecej czasu na nauke o Wojtyle, niz na cwiczenie myslenia przyczynowo skutkowego. To wlasnie brak innowacyjnosci byl rowniez jedna z przyczyn upadku naszej kochanej Diory. Przekonanie o nieomylnosci jest hamulcem wszelakiego postepu, kolego. Ponawiam moje pytanie dotyczace dostawcy wegla.
Z.Kaszta niedziela, 20.01.2019 18:39
OK. Jesteś kobietą. No to skupmy się na faktach dotyczących smogu a właściwie pyłach zawieszonych. Jak to jest, że w Krakowie w lecie wskaźnik ten wynosi 120 a w zimie 160. Już z tych faktów można wyciągnąć wniosek, iż udział ogrzewania stanowi ok 30%. Pozostałe czynniki to np. opony samochodów które się ścierają, okładziny hamulcowe. spaliny oraz różne inne naturalne czynniki np. pyły roślin. Jakoś nikt nie chce zlikwidować samochodów ani przyrody. Wszystko to jest bardzo tendencyjne. Jeśli widzi się taką niekonsekwencje to należy sobie zadać pytanie kto na tym zyskuje. Naprawdę nie zaszkodzi pomyśleć a nie tylko lecieć w kierunkach głośno narzucanych.
obiektywna poniedziałek, 21.01.2019 10:08
Mysle o tym prawie od dwoch dekad. Na poczatku tez bylam sceptyczna, tak jak ty. Teraz nie mam juz zludzen. Zgadzam sie z toba, ze do emisji w duzej mierze przyczynia sie motoryzacja. Skoro jednak juz wiemy, ze miliona ekologicznych samochodow na pewno nie bedzie, to powinnismy atakowac problem pod kazdym innym mozliwym katem. Toniemy w smieciach i to jest fakt. Jezeli nie chcesz robic tego dla siebie, to zrob to dla swoich wnukow. Pozdrawiam
Emce poniedziałek, 21.01.2019 06:27
Palić od góry można w każdym piecu, każdym. Nawet w kopciuchu czy kozie. Wystarczy tylko kilka prób by się nauczyć pod dany piec który mamy.
czwartek, 17.01.2019 08:26
Rano zapraszam na ul.Kośćiuszki zadymienie ze Świata Dziecka że uduśić się można?
ja niedziela, 20.01.2019 22:41
Zapraszam strażników miejskich po 18:00-24 w okolice Zwyciezców, Staszica, Wierzbowa, Łakowa . Ciekawe czy byli w 2018 roku chociaż raz w tej okolicy z własnej inicjatywy "smogowej" ... Ciekawe czy UM kontroluje w jakiś sposób ich robotę w sprawie totalnego "zaczadzenia" w tej okolicy zimą i jesienią ...
czwartek, 17.01.2019 21:06
"Od tego roku obowiązuje też zasada nasadzenia przynajmniej dwóch drzew w miejsce każdego wyciętego". Ciekawe dlaczego dopiero od tego roku? Może dlatego, żeby w latach poprzednich bezkarnie wyciąć mnóstwo drzew i nie robić sobie kłopoty z sadzeniem nowych? Co chcieli wyciąć to wycięli i możesz, obywatelu, im skoczyć.
środa, 16.01.2019 11:38
"Na jakość powietrza wpływa również zieleń miejska, dlatego tak w poprzednim, jak i w tym roku miasto przeznacza znacznie więcej środków na sadzenie drzew." -- Tu jest błąd, duże pieniądze idą na zieleń, ale nie na jej sadzenie a na wycinanie i inne formy dewastacji.
czwartek, 17.01.2019 18:00
A lasy w Górach Sowich tymczasem znikają w błyskawicznym tempie.
czwartek, 17.01.2019 21:03
Przykro to wygląda, ale tam jest to działalność gospodarcza, wycina się dojrzałe, w to miejsce sadzi się następne i tak to się kręci jak u rolnika na polu tylko kilkadziesiąt razy wolniej. Natomiast w mieście to czysty wandalizm i barbarzyństwo.
Obywatel Dz-wa który skorzyztał czwartek, 17.01.2019 17:28
Totalna lipa 1200 zł to koszty administracyjne ,tak że żadna pomoc ,nie tędy droga.
czwartek, 17.01.2019 17:56
Dolicz do tego godziny stracone na bieganiu po urzędach...
Z,Kaszta czwartek, 17.01.2019 05:52
Kilka mitów związanych ze zmianą sposobu ogrzewania w domku jednorodzinnym.
MIT PIERWSZY - dotacje w Dzierżoniowie.
Na przestrzeni ostatnich kilku lat wynosiły one od 2000 do aktualnie 1200 zł.
Pokrywa to w przypadku wymiany pieca węglowego na ekologiczny 5 generacji
ok 10% kosztów pieca bez instalacji. Uwzględniając koszty instalacji jest to ok 5%.
Dodając różne opłaty związane z projektem i zezwoleniami nie pokrywają one nawet tych opłat.
WNIOSKI - dotacje z punktu widzenia właściciela zupełnie bez znaczenia,
MIT DRUGI - piece 5 generacji (rok 2017).
Pozwoliłem sobie na sprawdzenie czym się różni się piec 5 generacji od innego aktualnie produkowanego.
Konstrukcyjnie piec ten jest dokładnie taki sam. Posiada tylko inną elektronikę i czujniki.
Różnica w kosztach (2017) 6 tys zł - piec "starego typu" i 13 tys zł piec 5 generacji.
Oczywiście zakupiłem te tańszy.
WNIOSKI - przy zachowaniu dyscypliny czyli nie paleniu innym paliwem niż ekogroszek wydatek zbędny.

EFEKTY PO DWÓCH LATACH EKSPLOATACJI UZYSKANE PO WYMIANIE STAREGO PIECA NA PIEC NA EKOGROSZEK.
1 - z komina praktycznie zupełnie nie widać dymu,
2 - znacznie zmniejszone zużycie węgla o koło 40%,
3 - bardzo wygodna obsługa zasypywanie węgla raz na tydzień,
4 - pełne spalanie węgla.

OGÓLNE WIOSKI: DOTACJE w Dzierżoniowie - bzdura dla naiwnych, PIECE 5 Generacji - bzdura dla naiwnych,
czwartek, 17.01.2019 17:58
Racja.
środa, 16.01.2019 18:42
KAMIENIC W CENTRUM MIASTA NIE POZWALACIE OCIEPLAĆ TO CO SIĘ DZIWICIE ŻE LUDZIE NIE CHCĄ OGRZEWAĆ GAZEM
A czwartek, 17.01.2019 10:19
O i to jest właśnie to. Tylko nakazy ale żadnej pomocy. A fachowcy trąbią, że przy ogrzewaniu gazowym dom musi być ocieplony bo inaczej to nie ma sensu
środa, 16.01.2019 11:36
"Kontrolowanie tego, czym palimy w piecach, jest zadaniem miejskich strażników." -- No to wszyscy strażnicy do wywalenia, z komendantem na czele. Ja chodząc po mieście codziennie czuje smród spalanych plastików i innych śmieci. Czasem wystarczy się rozejrzeć by wytypować źródło trucizny. Gdyby strażnicy patrolowali miasto i zwracali uwagę na ten problem to mogliby pisać naście mandatów dziennie. A co mamy? Smród jaki był taki jest.
środa, 16.01.2019 20:59
Sugerujesz,żeby strażnicy zachowywali się jak ...i węchem wykrywali sprawców?Chyba przegiąłeś...Jak można od ludzi wymagać tego,co należy do natury?..
czwartek, 17.01.2019 06:09
Jeśli strażnicy (z jakiegokolwiek powodu) tego nie robią, to po co urzędnik z ratusza pisze te propagandowe kłamstwa?
czwartek, 17.01.2019 00:43
Pieszyce Dolne tragedia ul.Świdnicka gość truje Wszystkich dookoła pali czym popadnie !!!!Kto się w końcu tym zainteresuje !!!!
środa, 16.01.2019 14:56
Tak obłudnego art. w sprawie smogu,chyba nigdzie nie ma.ZBM i Ratusz to dopiero producenci smogu.Przykład.Ile ZBM montuje rocznie pieców stałopalnych?Za 1800zł szt.A co to jest za ustawa ograniczająca stawianie pieców kaflowych?I do dziś nie widze uzasadnienia podwyżki czynszów,i za śmieci.A dlaczego jak jest awaria wodociągów straty są wpisane na pobliskie domy i lokatorzy ZBM-u pokrywają koszty awarii?Żądacie odnas postawy proekologicznej?A decydenci co robią w tym kierunku?????Nakazują nic więcej.Zakaz palenia węglem,grozicie.To czym mam ogrzewać?Gazem sowieckim najdroższym w Europie.Jakie lobby stoi za takim idiotyzmem.AA Ekolodzy w ratuszu.A gdzie drzewa z ul.Staszica????To w ramach ekologi miasta wycieliście,a teraz będziecie piać jak to dbacie o zieleń w mieście,i posadzicie 4 iglaki.OBŁUDA I KPINA Z LUDZI W DZIERŻONIOWIE.Śmiejecie się i trwacie w kłamstwie.
środa, 16.01.2019 20:53
Węgiel też jest z Donbasu.
XYZ środa, 16.01.2019 17:32
Bo to jest Nowoczesny Dzierżoniów p.Dariusza K.
Po wyborach robią co im się podoba a mieszkańców mają gdzieś.
Anna środa, 16.01.2019 20:09
Zapraszam na ulicę Kilińskiego tu też palą wynajmujący hale po Silesianie tym co mają pod ręką anna
czwartek, 17.01.2019 00:02
Popieram. Mieszkam na Kilińskiego od kilku dni o godz 8 .00 jest okropny smród.A z kominów które postawili urzędujący w tych halach unosi się czarny dym. Do tego spaliny z samochodów stojących przed zamkniętym przejazdem kolejowym !!! Tu się nie da żyć!
Mieszkaniec środa, 16.01.2019 22:59
Nie wspomnę o ul. Staffa od 2-12 po obiedzie można się udusić. Na przyległych podobnie. Jednak ciężko jest doprosić się o pomoc.
środa, 16.01.2019 19:22
WSZYSCY TYLKO TRĄBIĄ O SMOGU A ŻADNEGO WSPARCIA NIEMA TYLKO WSZYSTKO ROBISZNA SWÓJ KOSZT A ZA GAZ PŁACI SIĘ JAK ZA ZBORZE
kjk środa, 16.01.2019 18:47
Czy będzie gaz w Uciechowie?Bo można sie udusicPodpisywalismy listę .Czy ktos sie wypowie?
autor środa, 16.01.2019 22:02
Jakiś czas temu było oficjalne oświadczenie na stronach gminy że gazu nie będzie .powód : zbyt mała ilość mieszkańców wyraziła chęć przyłączemia się do sieci. Niestety nie będzie lepiej...
JD środa, 16.01.2019 10:51
Co z kotłownią osiedlową? Kto kontroluje jej emisję!
Max środa, 16.01.2019 16:48
Ja i jest wszystko Ok !
środa, 16.01.2019 20:55
Kotłownie są wszędzie.Nasz ma super filtry.A dym musi przecież gdzieś być wydalony.A tak nawiasem mówiąc SMOG to temat zastępczy...
Mieszkanka DDZ środa, 16.01.2019 18:16
Adresy dla Straży Miejskiej gdzie notorycznie śmierdzi palonymi odpadami.
- W okolicy skrzyżowania Piłsudskiego-Wrocławskiej
- Kopernika budynki przy moście od Strumykowej
- Pocztowa smród 30 metrów w górę od budynku 11
- OSiR budyneczek z blaszanym kominem przy strumyku, spalane od lat
jakieś płyty meblowe, w pobliżu hotel, ogrody działkowe, spacer za miastem

Nie wszyscy chyba są świadomi jak skutecznie nas truje spalanie śmieci.
Zachęcam SM do działania!
środa, 16.01.2019 20:51
"Wąchaczu",zazdroszczę Ci tego,że możesz wdychać te smrody,bo ja się duszę.A tak nawiasem mówiąc ciekaw jestem,czy brałeś udział w jakimś szkoleniu dotyczącym wykrywania trujących zapachów za pomocą nosa?
Ale jaja środa, 16.01.2019 17:07
...ja pale ale radomskie ale Franc ma "kamele" :)
środa, 16.01.2019 17:37
A w okolicznych wsiach kto sprawdza czym ludzie palą w piecach?
mieszkaniec tego śmierdzącego mi środa, 16.01.2019 17:37
W Dzierżoniowie wieczorem zamykają okna i rano wszyscy już są
szczęsliwi
tak wygląda walka ze smogiem i smrodem strefowym
Jaro środa, 16.01.2019 18:33
Największe zanieczyszczenia powietrza docierają od strony strefy ekonomicznej.Nawet w niedziele.Jakby guma była w powietrzu.Mieszkamy blisko gór i lasów a tu takie zapachy.Nie jest to tylko wina kotłów stałopalnych.
środa, 16.01.2019 18:40
KłAMIECIE BARDZIEJ NIŻ W PRLu
Mieszkaniec środa, 16.01.2019 19:00
W naszym "ekologicznym" mieście dopłata /jeśli się załapie/ wynosi do 1200 zł ! To kpina ! Koszt wymiany - ok. 12.000 zł... Na co to ma wystarczyć? Inne miasta dotują nawet 60-80 % inwestycji...
środa, 16.01.2019 14:51
Garncarska 2 i Świdnicka 12 palą chyba szmatami i asfaltem
środa, 16.01.2019 17:03
świdnicka 12 - kocur?
mieszkaniec różanego środa, 16.01.2019 12:10
Gadanie,zobaczcie co się dzieje na Rzeźniczej,aż siwo!
Ja 2019 środa, 16.01.2019 12:32
Dokładnie, a naprzeciw Straż miejska i jest ślepa. Mieszkanie nie można wywietrzyć tak smród, palą chińskie palety i meble, widzę to na codzień.
Zosia środa, 16.01.2019 15:08
Na wrocławskiej też palą bo aż przejść nie można..Na Kościuszki. A niby straż jest w Dzierżoniowie.??????.Pozdrawiam wszystkich serdecznie
Alex środa, 16.01.2019 10:44
a gmina Łagiewniki, urząd dymi, GOK dymi. Osiedle dymi, ul. Mickiewicza, Cukrownicza, Witosa, kupa czarnego dymu, przejsc z dzieci ulica do szkoly nie mozna rano, bo ciuchy smierdza od tego dymu. Sami katolicy do kosciola chodza a drugich truja. Na auta maja i piekne posesje, a z komina czarny dym. Niech wymienia piece i zmienia opal na lepszy jakosciowo. Oby to sie szybko zmienilo.
Janek środa, 16.01.2019 15:40
to sie zgodze, tam na osiedlu tak dymia ze przejsc nie mozna. Ale kazdy z nich raczki sklada do kosciola. To nie jest grzech? truc innych. na auta, posesje maja a pala cholera wie czym. Smrud taki, codziennie rano dzieci zaprowadzam do szkoly to ul.Witosa przejsc nie mozna. Ciag dymu
środa, 16.01.2019 13:00
Straż miejska jeszcze niech sprawdzi czym palą na Kościuszki w hurtowni z artykułami papierniczymi ! Z komina kopci się i leci prosto na okna ludziom masakra
środa, 16.01.2019 12:30
PIESZYCE TO JEDEN SMOG
środa, 16.01.2019 12:38
Zakłady zlikwidowane to smogu nie ma .
RJ środa, 16.01.2019 11:22
Walka ze smogiem to pozory.Niech się zajmą smogiem na Kościuszki.
mieszkaniec DDZ środa, 16.01.2019 11:03
Generalnie smog zimą w Dzierżoniowie występuje silnie w bezwietrzne mroźne dni. Wtedy najgorsze miejsce to ulica Batalionów Chłopskich. Przejechać ciężko autem tamtędy a co dopiero pieszo. Ze wszystkich szeregowych domów ulicy Batalionów wydobywa się aż ŻÓŁTY dym ! Tam palą dosłownie byle czym nawet nie węglem najgorszej kategorii tylko odpadami domowymi. Straż miejska powinna od dawna działąć w tej sprawie i na tej ulicy !!!