Na czym polega marketing wirusowy?

czwartek, 20.1.2022 10:05 874
źródło: https://stock.adobe.com/

Odpowiednia strategia marketingowa to współcześnie sprzedażowe być albo nie być. Warto zwrócić uwagę na to, że nie ma uniwersalnych rozwiązań, które mogą się sprawdzić w przypadku każdej firmy. Wiele zależy od jej możliwości finansowych, charakteru oferowanych produktów lub usług oraz potrzeb i oczekiwań grupy docelowej, dlatego współcześnie do dyspozycji marketerów jest wiele ciekawych instrumentów, których celem jest przede wszystkim zwiększanie liczby i wartości transakcji sprzedażowych oraz budowanie określonego obrazu danej marki. Oryginalnym, a jednocześnie relatywnie tanim sposobem na dotarcie do możliwie jak największej liczby konsumentów jest marketing wirusowy. Na czym on polega? Jakie są jego podstawowe zalety? Wyjaśniamy.

Co to jest marketing wirusowy?

Marketing wirusowy oznacza samowolne rozpowszechnianie określonych materiałów promocyjnych przez konsumentów. Dla lepszego wyjaśnienia posłużmy się przykładem: załóżmy, że marka samochodów nagrała ciekawe, bardzo oryginalne wideo, które na tyle przypadło do gustu odbiorcom, że zaczęli je udostępniać na swoich profilach w mediach społecznościowych, a liczba udostępnień masowo się zwiększa w relatywnie krótkim czasie. Taki film określany jest mianem viralu. Sama nazwa – marketing wirusowy – odnosi się do tego, że przekaz reklamowy rozprzestrzenia się tak jak robią to wirusy.

Jako narzędzia marketingu wirusowego można wykorzystać wiele różnych rodzajów contentu: wspomniane już filmy wideo, memy, hasła reklamowe, zdjęcia itp. Jak zadbać o to, żeby stworzona przez daną markę treść była viralowo udostępniana? Niestety, nie ma na to jednej recepty. Wręcz przeciwnie, czasami bardzo trudno przewidzieć reakcje odbiorców i treści, które teoretycznie nie są interesujące, w praktyce wzbudzają szczególną ciekawość. Warto jednak pamiętać o tym, że tworząc content z zamierzeniem, że będzie on elementem marketingu wirusowego należy uruchomić twórcze myślenie, postawić na oryginalne rozwiązania i przede wszystkim, nie przesadzać z udostępnianiem treści na swoich profilach.

Podstawowe zalety marketingu wirusowego

Marketing wirusowy cieszy się obecnie bardzo dużą popularnością, ponieważ viralowo udostępniane treści oznaczają dla marki bardzo dużą oszczędność pieniędzy. Firma nie musi ponosić kosztów na dystrybuowanie określonych treści – robią to za nią odbiorcy. Poza tym, to reklama spontaniczna, co powoduje, że jest dobrze odbierana przez konsumentów. Właściwie jedną z najważniejszych zalet marketingu wirusowego jest fakt, że potencjalni klienci nie poczują się przytłoczeni tą formą promocji.

Poza tym, dzięki temu, że odbiorcy samodzielnie decydują się na udostępnienie contentu danej marki, firma może dotrzeć do zupełnie nowej grupy potencjalnych klientów. Jednocześnie należy jednak pamiętać o tym, żeby tworząc treści zachować bardzo dużą ostrożność. Viralowe udostępnianie w przypadku tych treści, które z różnych powodów stanowią wpadkę wizerunkową firmy, może okazać się przysłowiowym gwoździem do trumny. Z racji tego, że podobny content jest bardzo szybko udostępniany, firma może mieć duży problem z cofnięciem skutków swoich działań.

PODSUMOWUJĄC: marketing wirusowy jest dzisiaj możliwy dzięki upowszechnieniu się dostępu do Internetu. To Internet pozwala na błyskawiczne dzielenie się ciekawym contentem. Viralowo udostępniane treści mają wiele zalet, ale przede wszystkim warto podkreślić, że pozwalają na zwiększenie świadomości marki bez dużych nakładów finansowych, ponieważ dystrybucją contentu zajmują się sami użytkownicy.