Piława Górna: razem możemy wszystko
Szkoła w Piławie Górnej propagowała wiedzę o autyzmie. Już drugi rok z rzędu współtworzyła kampanię społeczną wzbudzającą tolerancję dla odmiennych potrzeb i możliwości ludzi unikających kontaktu ze światem zewnętrznym.
Autyzm pochodzi od greckiego słowa „autos” oznaczającego „sam”. Pojęcie to wprowadził do psychiatrii Eugen Bleuler w 1911 roku dla określenia braku umiejętności utrzymywania relacji z otoczeniem.
Dziecko autystyczne zamyka się w swoim świecie. Nie widzi potrzeby rozmowy z ludźmi, a jeśli mówi, to w sposób zaburzony, nielogiczny. Zazwyczaj ciągle powtarza pewne słowa. Zdarza się też, że macha rękami lub kręci się w kółko. Źle znosi zmiany w codziennych czynnościach. Nadmiernie przywiązuje się do niektórych przedmiotów. Lubi chodzić tą samą drogą, jeść z tego samego talerza itd.
Mimo że istnieje wiele czynników zwiększających ryzyko autyzmu, nadal nie są znane konkretne przyczyny powstawania tego zaburzenia, jednak za główne uważa się środowisko i sporą grupę genów.
Uczniowie szkoły podstawowej w Piławie Górnej przez tydzień poznawali, jak funkcjonują ludzie ze spektrum autyzmu. W starszych klasach odbyły się pogadanki z wykorzystaniem specjalnie przygotowanej prezentacji. Nieco młodsze dzieci oglądały filmy edukacyjne o odmiennym postrzeganiu otoczenia przez osoby z zaburzeniami w komunikacji i interakcjach społecznych.
Nauczycielki wspomagające kształcenie, Malwina Olbert i Agnieszka Gnyl, 18 kwietnia zorganizowały Niebieskie Igrzyska, by włączyć placówkę w obchody Światowego Miesiąca Wiedzy na Temat Autyzmu. - Niebieski to kolor autyzmu. Symbolizuje m.in. czystość i nadzieję, że nigdy nie zapomnimy, jak ważna jest akceptacja i wzajemna pomoc - wyjaśnia Malwina Olbert. Koordynatorka Niebieskich Igrzysk podkreśla integracyjny charakter zawodów sportowych przeprowadzonych w kwietniu. - Chłopcy i dziewczęta mogli docenić, że zawsze są jedną drużyną i razem mogą wszystko - dodaje na koniec.
UM Piława Górna
Przeczytaj komentarze (1)
Komentarze (1)