Zarząd dróg wydał już na zimowe utrzymanie 6 razy więcej niż w ubiegłym sezonie. Rozmowa ze Stanisławem Jurcewiczem
O kosztach tegorocznej "Akcji Zima" na drogach powiatowych, planowanych inwestycjach i niezbędnych robotach rozmawiamy z dyrektorem Zarządu Dróg Powiatowych w Ząbkowicach Śląskich, Stanisławem Jurcewiczem.
1 października 2020 roku objął pan stanowisko dyrektora Zarządu Dróg Powiatowych w Ząbkowicach Śląskich. Po tych kilku miesiącach pracy, jaka jest pana opinia o stanie dróg w powiecie ząbkowickim? Które drogi wymagają najpilniejszego remontu?
Stanisław Jurcewicz: Na terenie powiatu w utrzymaniu jest ponad 390 km dróg, ponad 860 przepustów, 115mostów i 8 wiaduktów. Na tak dużą ilość dróg stan techniczny jest zróżnicowany od dobrego do awaryjnego. Są drogi o różnym natężeniu ruchu, obciążeniu ciężkim transportem oraz drogi, po których odbywają się przewozy pasażerskie, jak w gminie Ząbkowice Śląskie, i tymi przede wszystkim trzeba się zająć w pierwszej kolejności. Bywa też tak, że nagle dojdzie do poważnego uszkodzenia jezdni, które należy pilnie naprawić. Taka sytuacja miała miejsce w ostatnim czasie na odcinku drogi wojewódzkiej pomiędzy Sosnową a Płonicą. Wystąpiły tam bardzo duże wgłębienia i nierówności, które utrudniają ruch. Jestem po rozmowie z dyrektorem Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei, na miejscu był specjalista z DSDiK, który oceni szkody, które powstały. My, jako ZDP już rozpoczęliśmy prace odwadniające i pogłębianie rowów, gdyż to między innymi woda była tu czynnikiem szkodliwym. Wkrótce mamy zamiar przystąpić do naprawy tego około 3 kilometrowego odcinka.
Czy epidemia wpłynęła w jakiś sposób na inwestycje drogowe realizowane w 2020 roku, na przykład opóźniając je? Czy może pokrzyżować tegoroczne plany remontowe, utrzymaniowe?
S.J.: Kumulacja inwestycji do przeprowadzenia wystąpiła w ostatnim kwartale 2020 roku. Pandemia utrudniała realizację, ale wszystkie zadania inwestycyjne zostały wykonane.
Wystąpił problem przede wszystkim dotyczący prac utrzymaniowych na drogach powiatowych, ponieważ przez tydzień na kwarantannie przebywała cała załoga w obwodzie drogowym nr 2 w Ziębicach.
Początek tego roku przyniósł nam intensywne opady śniegu, niespotykane w latach ubiegłych. Jak w pana ocenie poradziliście sobie z utrzymaniem dróg w tym trudnym okresie?
S.J.: Od 10 lat nie było tak intensywnych opadów śniegu. Był to bardzo trudny czas, staraliśmy się utrzymać przejezdność dróg i moim zdaniem praktycznie to zostało wykonane. Było kilka sytuacji, w których ze względu na teren i specyficzne warunki atmosferyczne, mimo odśnieżania, mogły wystąpić krótkotrwałe problemy. Jako ZDP odpowiadamy za zimowe utrzymanie dróg wojewódzkich i moim zdaniem to zadanie wykonaliśmy dobrze. W tym miejscu chciałbym podziękować mieszkańcom powiatu za wyrozumiałość, a pracownikom za zaangażowanie w tym trudnym okresie.
Ile Zarząd Dróg kosztowała akcja odśnieżania dróg powiatowych i wojewódzkich, czy kwota ta mieści się w tegorocznym budżecie zaplanowanym na takie działania i ile kosztowało odśnieżanie w 2019 roku?
S.J.: Po rozpoczęciu przeze mnie pracy od pierwszego października, okazało się, że nie było wykonawców na usługę zimowego utrzymania dróg, a zima tuż, tuż. Po otwarciu ofert w pierwszym przetargu okazało się, że propozycje na drogi powiatowe są wyższe o ponad 67% i ponad 53%, a na wojewódzkie także ponad 53% w stosunku do przeznaczonych środków finansowych. Postępowanie unieważniłem. Usługa zimowego utrzymania dróg powiatowych na dzień 28.02.2021 kosztowała ponad 750 tys. zł - jest kwota wyższa od planowanej, a dróg wojewódzkich ponad 333 tys. zł. W 2019/2020 roku koszty zimowego utrzymania dróg powiatowych wyniosły ponad 123 tys. zł.
Wszelkimi siłami utrzymywaliśmy przejezdność dróg, mając też na uwadze służby ratunkowe - pogotowie czy straż pożarną- aby mogły dotrzeć do mieszkańców, gdyby zaistniała taka potrzeba.
Czy wiadomo już, jak śnieg i niskie temperatury wpłynęły na stan dróg? Jak duże są ubytki na jezdni i czy może wiadomo, gdzie są największe?
S.J.: Niestety, ta zima spowodowała bardzo duże uszkodzenia na niektórych drogach powiatowych i odcinkach dróg wojewódzkich. W tej chwili przeprowadzamy dokładne sprawdzanie, gdzie występują największe ubytki. Rozpoczęliśmy likwidację powstałych uszkodzeń. Niestety zima momentami powraca i utrudnia prace utrzymaniowe.
Jakich dużych inwestycji drogowych potrzebuje powiat i czego można się spodziewać w najbliższych latach?
S.J.: W dalszym ciągu będziemy realizować zadania inwestycyjne, na które są i będą zawarte porozumienia pomiędzy Zarządem Powiatu i Gminami, w tym dokumentacje. Po tej zimie przygotujemy aktualizację propozycji remontów i modernizacji dróg.
A jakie inwestycje drogowe będą realizowane w najbliższym czasie czy też w 2021 roku? Czy udało się już pozyskać jakieś dotacje?
S.J.: ZDP przygotowuje propozycje modernizacji dróg, natomiast o dotacje ze względów proceduralnych występuje Zarząd Powiatu. Jest dotacja na przebudowę drogi na odcinku Stary Henryków - Wilamowice. W ramach porozumienia będziemy realizować przebudowę odcinka drogi w Rudnicy. Złożona została dokumentacja o dotację na: drogę w Bobolicach, remont mostu w Laskach, 36 odcinków dróg na terenie powiatu z tak zwanych "powodziówek". Planujemy realizację chodników w Ząbkowicach Śląskich i Przyłęku.
Czy aktualnie tworzona jest dokumentacja na kolejne modernizacje dróg lub infrastruktury drogowej? I o jakie środki na jakie inwestycje zamierzacie aplikować?
S.J.: Jak wspomniałem, już przygotowaliśmy dokumentację na dotację na: remont mostu w Laskach, dokumentację na 36 odcinków dróg z tak zwanych "powodziówek", a zleciliśmy opracowanie dokumentacji na: przebudowę drogi do Wilamowic, przebudowę drogi Ożary-Laski, chodnik w Sieroszowie i chodnik w Ząbkowicach Śląskich.
Jakie są pana zawodowe marzenia i cele jako dyrektora ZDP?
S.J.: Chciałbym wraz z pracownikami ZDP realizować znaczącą poprawę stanu dróg w powiecie ząbkowickim. Poprawa ta wiąże się przede wszystkim z posiadanymi środkami. Obecna sytuacja – covid i zima, która przyniosła niskie temperatury i intensywne opady śniegu – powoduje, że te środki nie będą w takiej wysokości, jakbyśmy chcieli. Natomiast chciałbym, żeby działanie utrzymania sieci drogowej wykonywać efektywnie i chciałbym także położyć duży nacisk na możliwość pozyskiwania środków. Ważna jest dla mnie współpraca z Zarządem Powiatu, Radnymi powiatu oraz z Gminami, w porozumieniu z którymi i przy ich dofinansowaniu wykonujemy wiele zadań.
Dziękuję za rozmowę.
Przeczytaj komentarze (18)
Komentarze (18)