Ponad 5,5 miliona na rewitalizację trasy kolejowej Bielawa - Srebrna Góra. Włodarze już myślą o następnych krokach
Sejmik Województwa Dolnośląskiego w budżecie na 2023 rok przeznaczył ponad 5,5 miliona złotych na "Rewitalizację linii kolejowej nr 318 na odcinku Bielawa Zachodnia - Srebrna Góra". Włodarze Stoszowic, Bielawy i Radkowa już rozmawiają o przywróceniu ruchu pociągów na całej historycznej trasie, co znacznie uatrakcyjniłoby połączenie.
Pierwsze, formalne działania związane z przywróceniem ruchu pociągów do Srebrnej Góry rozpoczęły się jeszcze w 2019 roku od podpisania listu intencyjnego, w którym Cezary Przybylski - Marszałek Województwa Dolnośląskiego oraz przedstawiciele kilku innych gmin zadeklarowali współpracę w kontekście przejmowania i rewitalizacji przez Samorząd Województwa Dolnośląskiego linii kolejowych, aby m.in. wspólnie przeciwdziałać wykluczeniu komunikacyjnemu i zadbać o rozwój turystyki i potencjału gospodarczego regionu.
Realizując zapisy zawarte w liście intencyjnym, Województwo Dolnośląskie przejęło od PKP S.A. sześć linii kolejowych o łącznej długości ponad 100 km wśród nich znalazła się także trasa relacji "Bielawa Zachodnia – Srebrna Góra". W ostatnich dwóch latach Dolnośląska Służba Dróg i Kolei we Wrocławiu opracowała dokumentację techniczną, która ma umożliwić odtworzenie linii kolejowej nr 318 relacji Bielawa Zachodnia - Srebrna Góra.
15 listopada 2022 r. Sejmik Województwa Dolnośląskiego zatwierdził uchwałę budżetową samorządu wojewódzkiego na rok 2023, gdzie jednym z zadań jest Rewitalizacja linii kolejowej nr 318 na odcinku Bielawa Zachodnia - Srebrna Góra" na kwotę 5 529 530 zł.
Środki te mają być wkładem własnym Dolnego Śląska do projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej z perspektywy programowej 2021 - 2027.
- 22 lutego br. spotkałem się z włodarzami Bielawy oraz Radkowa w zakresie kontynuacji działań w zakresie odbudowy trakcji Kolei Sowiogórskiej, która kilkadziesiąt lat temu była jedną z głównych atrakcji turystycznych naszego subregionu. Realizacja pełnego zakresu rzeczowego przedmiotowego zadania stworzyłaby możliwość połączenia linii nr 318 z systemem sieci kolejowej, położonej po drugiej stronie Gór Sowich. W efekcie byłaby możliwość stworzenia połączenia kolejowego do Srebrnej Góry, ale także do Nowej Rudy, Radkowa, Narodowego Parku Gór Stołowych, a nawet do czeskich miast Broumov i Mezimesti - mówi Paweł Gancarz, wójt gminy Stoszowice.
źródło tekstu i zdjęć: FB Paweł Gancarz
Przeczytaj komentarze (16)
Komentarze (16)
-Złoty Stok co internauci na to???