10 rzeczy, które powinieneś sprawdzić, zanim wybierzesz bank

wtorek, 8.3.2022 08:23 250

Instytucji finansowych jest na rynku mnóstwo, a wybór banku staje się przez to jeszcze bardziej skomplikowany. Zwłaszcza że, mamy w sobie dziwną niechęć do zmian i zazwyczaj, kiedy założymy rachunek osobisty w jednym banku, podamy numer konta naszemu pracodawcy, aby to właśnie tam wpływało nasze wynagrodzenie trudno nam dokonać zmiany.

Przywiązujemy się do wybranej instytucji na lata i nawet nie sprawdzamy innych ofert. Dlatego wybierzmy dobrze już na samym początku.

1. Bezpłatne konto
Zwykle konta nie są bezwarunkowo bezpłatne i aby takie były musi na nie wpłynąć co miesiąc określona kwota. Jeśli to twoje podstawowe konto, to zazwyczaj nie na sprawi Ci to żadnego problemu, natomiast jeśli to rachunek dodatkowy, sprawdź, czy wystarczy ci pieniędzy, aby zasilać konto. Warto pod tym kątem wybrać darmowe konto bankowe bez wpływów, dzięki czemu nie będziemy musieli co miesiąc zasilać rachunku dodatkowym środkami. Wbrew pozom, takie darmowe bezwarunkowe konto osobiste można jeszcze znaleźć w ofercie krajowych banków.

Aby wybrać odpowiedni rachunek osobisty w banku, warto korzystać z rankingów kont osobistych, jakie co miesiąc publikują popularne portale finansowe jak np. Banki24 - https://www.banki24.com.pl/

2. A także karta
Tu także banki stawiają pewne warunki, tylko mogą być dla ciebie banalne do spełnienia. Jeśli wystarczy, że płacisz kartą, np. używając jej trzy razy w miesiącu, a ty i tak regularnie się nią posługujesz, nie ma kłopotu. Gorzej jest, jeśli masz zwyczaj wypłacania gotówki z bankomatu i po kartę sięgasz od wielkiego dzwonu, a bank wymaga np. dziesięciu transakcji. Dokładnie sprawdź warunki, jeszcze zanim podpiszesz umowę.

3. Prosty regulamin
Bankowcy mają to do siebie, że uwielbiają bawić się językiem. To, dlatego regulaminy to wielostronicowe dokumenty, których nie tylko nie chce się nam czytać, ale też, które napisane są takim językiem, którego zupełnie nie rozumiemy. Prosty, jasny i krótki regulamin to podstawa, aby bank był przyjazny człowiekowi.

4. Intuicyjny serwis i aplikacja
Naprawdę, piękne grafiki to w dzisiejszych czasach zbyt mało. Serwis bankowy powinien być przyjazny, a wykonywanie operacji mało skomplikowane. Apka ma być fajna i przyjazna, a dodatkowo intuicyjna. System powiadomień o transakcjach naprawdę znacząco wzmaga bezpieczeństwo. Zanim zdecydujemy się na konto, sprawdźmy opinie innych użytkowników.

5. Dodatkowe usługi
Banki dają nam bardzo wiele usług dodatkowych, tylko my nie zawsze umiemy z nich korzystać. Częstym dodatkiem do karty są ubezpieczenia podróżne, ubezpieczenia bagażu czy assistance. Czasem to komfortowe usługi concierge (Konsjerż), które zorganizują nam wiele: od usług hydraulika po zakup biletów na koncert. Warto zainteresować się, co daje nam bank.

6. Wielowalutowość
Jeszcze kilka miesięcy temu moglibyśmy sądzić, że to usługa przydatna tylko dla tych, którzy często podróżują i robią zakupy w zagranicznych sklepach. Dziś, gdy czasy są niespokojnie wart nie tylko mieć konto walutowe, ale też prosty dostęp do niego.

7. Bankomaty
Gotówka jest potrzebna. Bez niej nie zrobimy zakupów na targu i nie opłacimy drobnych usług. Warto mieć dostęp do bankomatów i to bezwarunkowo bezpłatnych.

8. Placówki stacjonarne
Rzadko, bo rzadko, ale jednak zdarza się, że musimy skorzystać z placówki stacjonarnej, choćby w sytuacji paniki, gdy w bankomatach brakuje pieniędzy. Dobrze wybrać bank, który ma palcówki stacjonarne, bo nawet jeśli z nich nie korzystamy, myśl o tym, że to możliwe jest uspokajająca. Czasem kontakt z „żywym człowiekiem” jest bezcenny.

9. Inwestowanie
Pieniądze nie mogą leżeć bezużytecznie na oprocentowanym koncie, warto więc wybrać bank, który ułatwia nam inwestowanie. Naprawdę miło, jeśli z tej samej aplikacji możemy nie tylko sprawdzić stan konta, ale też to, co dzieje się na naszym koncie maklerskim, czy w stanie oszczędności emerytalnych. Opłacalne oferty IKE i IKZE to podstawa dobrego konta.

10. Kontakt
Kontakt z bankiem musi być prosty i to niezależnie od tego, gdzie przebywasz. W sytuacji zdarzają się niespodziewane sytuacje: bankomat, który nagle połknął naszą kartę czy brak możliwości wypłaty z powodu choćby pomylonego kilka razy PIN. Musimy móc dodzwonić się do naszego banku czy skorzystać z aplikacji i to w każdym momencie, nieważne czy w dzień, czy w nocy.