Czyszczenie filtra DPF - lepsza alternatywa dla usuwania

czwartek, 17.3.2022 08:17 536

Ostatnie lata pokazały nam, jak ważne jest świadome podejście ekologiczne. Hamowanie wynikających z ludzkiego działania szkodliwych zmian atmosferycznych stało się głównym tematem politycznym oraz społecznym w ostatnich dwóch dekadach. Nic dziwnego – poprawiając nasz klimat, jesteśmy w stanie poprawić jakość życia naszego, jak i również następnych pokoleń. Jednym z ważnych aspektów świadomego podejścia ludzi stał się aspekt ograniczania emisji spalin dla wszystkich branży, w tym dla branży motoryzacyjnej.

Do branży motoryzacyjnej wprowadzone zostały ustawodawczo szeregi wymogów. Bezkompromisowe normy spowodowały znaczne zmiany w procesie produkcyjnym oraz wyposażeniu samochodów. Narzucane normy możliwe są do spełnienia dzięki zastosowaniu specjalnych filtrów, które mają za zadanie wstrzymywanie emisji szkodliwych cząstek powstających podczas spalania do atmosfery. Najważniejszy z nich to filtr DPF, który ma za zadanie wyłapywanie cząsteczek stałych. Cząstki stałe osadzają się na nim, co powoduje konieczność usuwania ich co pewien czas. Tym właśnie tematem zajmiemy się w poniższym artykule.

Czym jest DPF - filtr cząsteczek stałych?

Pierwsze samochody wyposażone w filtr cząstek stałych pojawiły się w Europie na początku XXI wieku. Były one wyposażone w jednostki wysokoprężne. Rozwijająca się nieustannie technologia sprawiła, że dziś mamy do czynienia z dwoma rodzajami filtrów: suchymi (filtr DPF – z ang. diesel particulate filter / FAP – z fr. filtre à particules) oraz filtrami przeznaczonymi do pojazdów z silnikiem benzynowym (GPF – z ang. gasoline particulate filter).
Jakie zadanie mają takie filtry? Zatrzymują one niekorzystne dla środowiska naturalnego cząstki powstające podczas spalania: drobiny węgla, popiołu, azotu, oraz siarczanów. Dzięki temu nie dostają się one na zewnątrz, do atmosfery w tak olbrzymich ilościach jak kiedyś.

Dlaczego filtry DPF ulegają zapychaniu?

Filtr cząstek stałych posiada oczywiście ograniczoną możliwość zatrzymywania cząstek w swojej powierzchni, ponieważ jego pojemność jest ograniczona. W wyniku eksploatacji pojazdu zatrzymywane cząstki gromadzą się w coraz większej ilości, z czasem zapychając filtr. Na to, jak długo posłuży nam filtr cząstek stałych, ma widoczny wpływ jakość stosowanego paliwa, jak i styl jazdy oraz ogólny stan techniczny samochodu.
Większość pojazdów jest w stanie wytworzyć warunki tzw. „pasywnej regeneracji”, w których zachodzi katalityczne spalanie cząstek w temperaturze ponad 600 stopni Celsjusza. Niestety cząstki popiołu nie zostają w tym procesie wypalone, dlatego też filtr po dłuższym użytkowaniu i tak może ulec zapchaniu.

Czyszczenie DPF

Zapchany DPF – niebezpieczeństwo dla działania silnika

Wspomniana powyżej pasywna regeneracja to proces, który może zaistnieć tylko w określonych warunkach. Musimy bowiem przez określony czas poruszać się z odpowiednią prędkością, przy średnich obrotach silnika i bez zmiany biegów. Takie warunki możliwe są np. na drodze szybkiego ruchu, ale niestety w warunkach miejskich nie jest to już możliwe. Prowadzi to do coraz większego stopnia zapychania filtra, co powoduje przedostawanie się do oleju silnikowego nadmiaru niezużytego paliwa. To z kolei powoduje pogorszenie smarowania jednostki napędowej i stworzenie obciążenia dla jej pracy.

Nie warto usuwać filtra – sprawdź, jakie może to mieć konsekwencje

Jeszcze niedawno problemy z filtrem kojarzone były z ogromnym wydatkiem. Dlatego też część kierowców, obawiając się wysokich kosztów naprawy lub wymiany, decydowało się na usunięcie filtra z samochodu. Jest to jednak nielegalne i grozi mandatem oraz odebraniem dowodu rejestracyjnego pojazdu, a także niedopuszczeniem pojazdu do ruchu. Przede wszystkim jednak ważne są konsekwencje dla środowiska oraz nieustanne pogarszanie jakości powietrza, którym oddychamy! Dodatkowo warto wspomnieć o tym, że nowoczesne metody wcale nie muszą oznaczać wysokich kosztów! Nie warto zatem usuwać filtra cząstek stałych.

Regeneracja DPF

Metody czyszczenia i regeneracji filtrów cząstek stałych

W większości przypadków, jeśli filtr nie został uszkodzony mechanicznie, można zregenerować go i uzyskać doskonałe parametry. Jednym ze sposobów na zapchany DPF jest wymuszone wypalanie sadzy, a następnie wymiana oleju. Wymuszone wypalanie odbywa się z wykorzystaniem komputera diagnostycznego, który wprowadza sterowniki w odpowiedni tryb pracy. Pozwala to na pozbycie się większości zabrudzeń.
Inną metodą jest czyszczenie hydrodynamiczne DPF, inaczej wodne. To dużo bardziej skuteczna metoda, która pozwala na wymycie wszystkich zanieczyszczeń, nie tylko większych cząstek sadzy. W tej metodzie podaje się odpowiednie dawki specjalnego czyszczącego preparatu chemicznego, a następnie czyści się filtr wodą pod podwyższonym ciśnieniem. Taka opcja nie niesie za sobą ryzyka uszkodzenia filtra i jest w pełni bezinwazyjna dla jego budowy.

Koszty regeneracji DPF

Koszt regeneracji filtra DPF, jeśli porównamy go do wymiany elementu na nowy, jest zdecydowanie bardziej korzystny – możesz zapłacić nawet 10 razy mniej! Do tego skuteczność jest niemalże taka sama. Nie wolno też zapominać o tym, że w przypadku usunięcia filtra z układu, nie tylko zapłacisz za samą operację usunięcia, ale również ryzykujesz mandatami lub innymi sankcjami, w tym karnymi. Nie warto zatem usuwać, lepiej zregenerować!