„Kurpiński, Dobrzyński, Moniuszko” – premiera nowego albumu wydanego przez Narodowe Forum Muzyki
12 lutego 2021 roku ukaże się nowy album Narodowego Forum Muzyki Kurpiński, Dobrzyński, Moniuszko, nagrany przez Wrocławską Orkiestrę Barokową pod dyrekcją Jarosława Thiela. Na płycie znalazły się premierowe nagranie Elegii c-moll Karola Kurpińskiego, zarejestrowana po raz pierwszy na instrumentach historycznych II Symfonia c-moll „Charakterystyczna” Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego oraz uwertura Bajka Stanisława Moniuszki. Nagrania dokonano w doskonałej akustycznie Sali Głównej Narodowego Forum Muzyki.
Płytę można kupić w Kasie NFM, w księgarni Niskie Łąki oraz online w NFM Shop.
Tytuł: Kurpiński, Dobrzyński, Moniuszko
Wykonawcy:
Jarosław Thiel – dyrygent
Wrocławska Orkiestra Barokowa
Program:
Karol Kurpiński (1785–1857)
1. Elegia c-moll* 8'19
Rekonstrukcja brakujących fragmentów partytury – Jarosław Thiel
Ignacy Feliks Dobrzyński (1807–1867)
II Symfonia c-moll op. 15 „Charakterystyczna”** [38'03]
2. Andante sostenuto – Allegro vivace 13'33
3. Andante grazioso 8'04
4. Minuetto alla Mazovienna: Allegro ma non troppo 7'58
5. Vivace assai 8'28
Stanisław Moniuszko (1819–1872)
6. Bajka (Baśń zimowa)** – uwertura fantastyczna na wielką orkiestrę 13'14
Czas całkowity [59'57]
* Światowa premiera nagrania
** Pierwsze nagranie na instrumentach historycznych
Nagrano w Sali Głównej Narodowego Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu, w dniach 17–20 września 2020 roku.
Reżyseria nagrania, montaż, mastering: Andrzej Sasin, Aleksandra Nagórko
NFM 72, ACD 282
Patronat medialny: Program II Polskiego Radia
Projekt „Wolność słyszana dźwiękami” dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017–2022.
Bohaterowie naszego nagrania żyli i tworzyli w kraju, który oficjalnie nie istniał, uzależnieni od kaprysów raz mniej, kiedy indziej bardziej surowych cenzorów, przepełnieni marzeniami o karierze w wielkiej, wolnej Europie, a jednocześnie skazani na walkę o podniesienie
mizernego poziomu lokalnego życia kulturalnego. Los nie oszczędził także ich spuścizny – w kolejnych historycznych zawieruchach znaczna część ich dorobku uległa zniszczeniu lub daleko idącej fragmentaryzacji. I chociaż nagrywaliśmy niniejszą płytę 75 lat po zakończeniu II wojny światowej – najtragiczniejszej wyrwy w historii kultury polskiej – i ponad 30 lat po obaleniu komunistycznej dyktatury, to skala spustoszeń wciąż jest tak wielka, że nadal nie udało się jeszcze odtworzyć i przywrócić do życia koncertowego znacznej części twórczości nawet tych, których uważamy za największych po Chopinie kompozytorów pierwszej połowy XIX stulecia.
Jarosław Thiel, fragment tekstu zamieszczonego w booklecie dołączonym do płyty
Komentarze (0)