Wagon i elementy torów pomogą zachować pamięć o historii kolei
Wagon-szatnia zostanie muzealnym eksponatem, a elementy torów pozwolą stworzyć ciekawe miejsce wystaw. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przekazały niewykorzystywane już materiały organizacjom promującym kolejowe tradycje. Dzięki współpracy kolejarzy dużej i małej kolei, „wysłużony” sprzęt jest ciekawą informacją i atrakcją wielu ekspozycji.
Klub Sympatyków Kolei we Wrocławiu otrzymał od PLK historyczny wagon. Jest to wagon typu 101A, wyprodukowany przez Zakłady Przemysłu Metalowego H. Cegielskiego w Poznaniu w 1963 roku. W Polskich Liniach Kolejowych przez 30 lat był częścią Specjalnego Pociągu Ratownictwa Technicznego. Służył jako szatnia dla zespołu do usuwania skutków zdarzeń na sieci kolejowej w województwie warmińsko-mazurskim. Na co dzień wagon ten stacjonował w Iławie.
Wagon uzupełni muzealną kolekcję 4-osiowych wagonów pasażerskich. Będzie on atrakcją i źródłem informacji o historii kolei. Wartość przekazanej darowizny to ok. 16 tys. zł. To kolejna darowizna PLK dla Klubu Sympatyków Kolei we Wrocławiu. Wcześniej organizacja otrzymała od zarządcy infrastruktury kolejowej wagon kryty, wagon techniczno-gospodarczy typu 209C oraz dwa radiotelefony Radmor FM 3006.
– Pielęgnowanie pamięci o historii kolejnictwa w Polsce to niezwykle ważne zadanie, z którego świetnie wywiązują się liczne muzea i skanseny kolejowe. Wspieramy tę działalność przekazując zabytkowe elementy taboru oraz infrastruktury kolejowej. Mam nadzieję, że dzięki darowiźnie PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., Klub Sympatyków Kolei we Wrocławiu oraz Grodziska Kolej Drezynowa wychowają kolejne pokolenia miłośników i pracowników kolei w Polsce – mówi Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
– Kolejarze wiedzą, jak ważne jest przekazywanie następnym pokoleniom historii o kolei, dlatego wspieramy instytucje i organizacje zajmujące się ochroną zabytków kolejowej techniki oraz promujące wiedzę o kolei. Dzięki współpracy PLK z samorządami, szkołami i jednostkami kulturalno-oświatowymi „wysłużony” sprzęt zyskuje drugie, nie mniej ważne, życie i pomaga przyszłym pokoleniom poznać historię kolei – mówi Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Historia kolei w regionie
Do Grodziskiej Kolei Drezynowej trafiły elementy torów - szyny, podkłady kolejowe, śruby, wkręty. Materiały o wartości ponad 33 tys. zł zostaną wykorzystane na stacji w Ujeździe Wielkopolskim. Stowarzyszenie planuje wybudowanie bocznicy o długości 200 m, na której będą eksponowane zabytkowe pojazdy.
Tegoroczna darowizna dla Grodziskiej Kolei Drezynowej nie jest jedyną w historii współpracy z PLK. Dzięki przekazanym w zeszłym roku podkładom kolejowym wyremontowano most w Bonikowie, co podwyższyło poziom bezpieczeństwa podróży drezynami na trasie Grodzisk Wielkopolski – Kościan.
Darowizny od PLK – korzyść dla historii, tradycji oraz atrakcja pasjonatów, uczniów i turystów
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przekazały ponad 100 darowizn instytucjom, które dbają o historię i tradycję kolei. W tym roku PLK wsparły elementami infrastruktury lokalne kolejki: z Gminy Czernice Borowe oraz Przeworską Kolej Dojazdową „Podgórzanin”. Natomiast Towarzystwo Kolei Wielkopolskiej, organizator Muzeum Parowozowni Jarocin, otrzymało od PLK wagon oraz przyczepę wózka motorowego. W zeszłym roku materiały torowe trafiły m.in. do Średzkiej Kolei Powiatowej, Żuławskiej Kolei Dojazdowej i Koszalińskiej Kolei Wąskotorowej. Wysłużony sprzęt kolejowy został przekazany również szkołom. W 2020 r. Politechnika Wrocławska otrzymała m.in. semafory, tarczę manewrową i dźwignię zwrotnicową, a do Zespołu Szkół Komunikacji im. Hipolita Cegielskiego w Poznaniu trafiła nastawnica mechaniczna scentralizowana.
Dodaj komentarz
Komentarze (0)