Jak sprawdzić i naprawić automatyczną skrzynię biegów?

piątek, 22.3.2024 21:24 153

Jak sprawdzać i naprawiać automatyczną skrzynię biegów? W artykule skupimy się na omówieniu najczęstszych problemów z automatyczną skrzynią biegów oraz na metodach diagnozowania i naprawy tych usterek. Dzięki zrozumieniu podstawowych zasad działania skrzyni biegów oraz technik naprawczych, czytelnicy będą w stanie podejść do problemu z większą pewnością siebie i skutecznością, minimalizując potencjalne koszty naprawy oraz czas przestoju pojazdu. Skupimy się też troszkę na częściach, czy naprawiając automat koniecznie trzeba użyć oryginalnych podzespołów, czy może użyć zamienników.

Co lepiej wybrać manualny czy automatyczny rodzaj skrzyni biegów?

Wybór pomiędzy tzw. manualem a automatyczną skrzynią biegów zależy od preferencji osobistych, potrzeb użytkownika oraz konkretnych warunków jazdy. Oto kilka czynników, które warto wziąć pod uwagę przy podejmowaniu decyzji:

  • komfort jazdy - automatyczne skrzynie biegów zapewniają wygodniejszą jazdę, ponieważ kierowcy nie muszą ręcznie zmieniać biegów. Jest to szczególnie przydatne w przypadku jazdy w zatłoczonych obszarach miejskich lub w korkach. 

  • łatwość obsługi - automatyczne skrzynie biegów są zazwyczaj łatwiejsze w obsłudze, ponieważ nie wymagają kierowcy angażowania się w zmianę biegów. Automat to naprawdę świetne rozwiązanie

  • efektywność paliwowa - w przeszłości manualne skrzynie biegów zazwyczaj oferowały lepszą efektywność paliwową niż ich automatyczne odpowiedniki. Jednak współczesne automatyczne skrzynie biegów często są zaprojektowane z myślą o oszczędności paliwa i mogą być równie efektywne jak skrzynie manualne lub nawet lepsze w niektórych przypadkach.

  • koszty - automatyczne skrzynie biegów zazwyczaj są droższe w zakupie i mogą wymagać droższych napraw, jeśli dojdzie do uszkodzenia. Skrzynie manualne często mogą być tańsze w zakupie i wymagają mniej kosztownych napraw.

Ostateczny wybór pomiędzy manualną a automatyczną skrzynią biegów zależy od Twoich osobistych preferencji, stylu jazdy oraz warunków, w których będziesz używać pojazdu. Warto również rozważyć, że na rynku dostępne są również skrzynie biegów półautomatyczne (np. easytronic), które łączą zalety obu typów skrzyń biegów. Warto jednak dobrze przemyśleć zakup półautomatu. Skrzynie te są dość awaryjne a ponad to mało który warsztat chce je naprawiać. 

W jakiej sytuacji automatyczna skrzynia biegów może się popsuć?

Automatyczne skrzynie biegów mogą ulec awarii z różnych powodów. Wśród najczęstszych powodów awarii automatycznej skrzyni biegów są:

  • brak regularnej konserwacji  - skrzynia biegów wymaga regularnej konserwacji np. wymiana oleju, sprawdzanie uszczelek, sprawdzanie poziomu oleju, 
  • uszkodzenie mechaniczne np. zużycie części, uderzenie w przeszkodę, niewłaściwe użytkowanie
  • przegrzanie- nadmierne przegrzewanie skrzyni biegów może spowodować uszkodzenie jej części, w tym uszczelnień, uszczelki i innych komponentów. Niedostateczna ilość oleju przekładniowego lub intensywne obciążenie pojazdu może przyczynić się do przegrzania. Doskonałym rozwiązaniem są dodatkowe chłodnice oleju Dodatkowa chłodnica oleju C405 (sunautomatic.com) 
  • wycieki oleju - wycieki oleju przekładniowego mogą prowadzić do niedostatecznego smarowania lub utraty płynu, co z kolei może spowodować uszkodzenie skrzyni biegów.
  • problemy z elektroniką- współczesne automatyczne skrzynie biegów wykorzystują zaawansowaną elektronikę do kontroli i sterowania procesem zmiany biegów. Problemy z czujnikami, sterownikami lub innymi elementami elektronicznymi mogą prowadzić do awarii.
  • zużycie części- po długim użytkowaniu części skrzyni biegów, takie jak tarcze sprzęgła, łożyska w CVT, mogą ulec zużyciu. Jeśli nie zostaną one wymienione na czas, może to prowadzić do awarii całej skrzyni biegów.
  • nadmierne obciążenie - nadmierne obciążenie pojazdu, na przykład ciągnięcie zbyt ciężkich przyczep lub przewożenie dużych ładunków, może spowodować nadmierne obciążenie dla skrzyni biegów, prowadząc do jej uszkodzenia.

W każdym przypadku, aby uniknąć problemów z automatyczną skrzynią biegów, ważne jest regularne przeprowadzanie konserwacji pojazdu, reagowanie na wszelkie nietypowe dźwięki lub objawy awarii oraz unikanie nadmiernego obciążenia i przegrzewania skrzyni biegów. Jeśli jednak pojawią się problemy, należy niezwłocznie skonsultować się z mechanikiem koniecznie specjalizującym się w dziedzinie ASB, aby zdiagnozować i naprawić problem.

BMW, Honda, Mazda, Civic, Opel, Chrysler czy Mercedes-Benz - jaki automat jest najlepszy?

Istnieje wiele świetnych automatycznych skrzyń biegów na rynku, które różnią się specyfikacją, wydajnością i technologią. Wybór najlepszej skrzyni biegów może zależeć od preferencji kierowcy, rodzaju pojazdu oraz oczekiwanej wydajności. Kilka powszechnie uznawanych za najlepsze automatyczne skrzynie biegów to:

  • ZF 8HP- ZF 8HP to jedna z najbardziej uznanych automatycznych skrzyń biegów na rynku. Jest szeroko stosowana przez różnych producentów samochodów, w tym BMW, Audi, Jaguar, Land Rover i inne. ZF 8HP charakteryzuje się płynną pracą, szybkimi zmianami biegów i efektywnym wykorzystaniem mocy. Jedyną wadą jaką należy wymienić jest błąd jaki koncern ZF popełnił naszym zdaniem jest wykonanie zabieraków oraz układów planetarnych częściowo ze stopu aluminium. Może ma to wpływ na lepsze osiągi auta, ale wytrzymałość tych podzespołów pozostawia wiele do życzenia.

  • Aisin  - te przekładnie są również cenione za swoją płynność działania i szybkie zmiany biegów. Często spotykane w autach takich jak Toyota, Lexus, Opel czy Volvo.

  • Porsche PDK - Porsche Doppelkupplung (PDK) to skrzynia biegów opracowana przez Porsche. Jest znana z błyskawicznych zmian biegów, co przekłada się na doskonałą wydajność i dynamikę jazdy. 

  • Ford/GM te skrzynie biegów są stosowana w modelach Forda, Chevroleta i wielu innych autach rodem z USA. Znane są z płynnych zmian biegów oraz zdolności do optymalizacji zużycia paliwa i wydajności pojazdu.

  • Mercedes-Benz 9G-TRONIC- ten system Mercedes-Benz oferuje płynne zmiany biegów oraz zaawansowane funkcje, takie jak szybkie reakcje na zmienne warunki drogowe i oszczędzanie paliwa. 

  • Honda  - stworzona przez Hondę,  skrzynia biegów oferuje szybkie zmiany biegów i płynne przyspieszenie. Jest używana w  modelach Hondy, Acura oraz innych marek należących do grupy. Naszym zdaniem konstrukcja Hondy oferuje zdecydowanie najmniejszą awaryjność na rynku ASB. Potrafi się czasem zepsuć, ale po naprawie u dobrego fachowca, można zrobić kilkaset tyś km.

  • Volkswagen DSG-  Volkswagen's  (DSG) jest znaną i cenioną skrzynią biegów, oferującą szybkie i płynne zmiany biegów. Jest dostępna w wielu modelach Volkswagen, Audi, Skoda i innych marek koncernu Volkswagen Group. Występują w wersjach 6 biegowych ze sprzęgłem mokrym oraz 7 biegowych  ze sprzęgłem suchym

Wybór najlepszej automatycznej skrzyni biegów może zależeć od indywidualnych preferencji kierowcy, jego doświadczenia z danymi markami samochodów oraz oczekiwań co do wydajności i komfortu jazdy. Każda z wymienionych skrzyń biegów ma swoje zalety i cechy charakterystyczne, które mogą sprawić, że będą odpowiednie dla różnych użytkowników i pojazdów.

Elektronika, sterownik, siłownik, mechatronika - co może się popsuć w automatycznej skrzyni biegów?

W automatycznej skrzyni biegów, jak w każdym skomplikowanym systemie mechanicznym, istnieje wiele elementów, które mogą ulec awarii. Wśród głównych części, które mogą ulec uszkodzeniu, znajdują się:

  • elektronika - współczesne automatyczne skrzynie biegów wykorzystują zaawansowaną elektronikę do kontroli i sterowania procesem zmiany biegów

  • sterownik hydrauliczny - sterownik skrzyni biegów jest centralną jednostką kontrolną, która odbiera sygnały z różnych czujników i podejmuje decyzje dotyczące zmiany biegów oraz pracy całej skrzyni. Uszkodzenie sterownika może prowadzić do nieprawidłowej pracy skrzyni biegów, problemów z przełączaniem biegów lub nawet całkowitej utraty możliwości jazdy.

  • mechatronika - mechatronika odnosi się do połączenia mechaniki i elektroniki w jednym systemie. W automatycznych skrzyniach biegów, mechatronika obejmuje m.in. hydraulikę sterującą, elektrozawory oraz inne mechanizmy kontrolujące przełączanie biegów. Uszkodzenia w tym obszarze mogą prowadzić do niestabilnej pracy skrzyni biegów, problemów z przełączaniem biegów lub nawet całkowitej awarii.
  • czujniki - automatyczne skrzynie biegów wykorzystują różne czujniki do monitorowania parametrów takich jak prędkość obrotowa silnika, prędkość pojazdu, obciążenie silnika, temperaturę oleju przekładniowego i inne. Uszkodzenie czujników może prowadzić do nieprawidłowych sygnałów, co może wpłynąć na pracę skrzyni biegów.

  • elektrozawory -elektrozawory są odpowiedzialne za kontrolę przepływu oleju przekładniowego w różnych częściach skrzyni biegów. Uszkodzenie elektrozaworów może prowadzić do problemów z przełączaniem biegów, opóźnień w zmianach biegów lub nawet całkowitej awarii

  • Converter , tu najczęściej dochodzi do uszkodzenia tarczy lock-up, hamulca jednokierunkowego oraz uszczelnień, łożysk i ślizgów.

Wszystkie te elementy mogą ulec awarii z różnych powodów, dlatego ważne jest regularne przeprowadzanie konserwacji skrzyni biegów oraz reagowanie na wszelkie nieprawidłowości, które mogą wskazywać na potencjalne problemy. 

Na czas działania skrzyni ma także wpływ sposób jazdy. Dynamiczny sposób prowadzenia auta prowadzi do szybszego powstawania usterek skrzyni biegów lub jej podzespołów.

Na czym polega konserwacja skrzyni biegów?

Konserwacja skrzyni biegów jest kluczowa dla zapewnienia jej prawidłowego działania, wydajności i trwałości. Obejmuje ona szereg działań mających na celu utrzymanie skrzyni biegów w optymalnym stanie np.

  • wymiana oleju przekładniowego w skrzyni
  • sprawdzanie poziomu i stanu oleju
  • diagnostyka komputerowa
  • sprawdzanie uszczelnień i uszczelek
  • badanie stanu mechanicznych komponentów
  • naprawa wycieków
  • unikanie nadmiernego obciążenia

Wykonując regularną konserwację skrzyni biegów i reagując na wszelkie nieprawidłowości, można przedłużyć jej żywotność, uniknąć kosztownych napraw i zapewnić sobie bezpieczną i płynną jazdę.

Jak sprawdzić, czy automatyczna skrzynia jest sprawna i dobrze działa?

Sprawdzenie, czy skrzynia biegów działa prawidłowo, wymaga zrozumienia jej charakterystyki pracy oraz obserwacji zachowania pojazdu podczas jazdy. Oto kilka sposobów, aby sprawdzić, czy wszystko jest w porządku ze skrzynią oraz jej komponentami.

  • sprawdź płynność zmiany biegów
  • sprawdź czy są opóźnienia w zmianie biegów
  • sprawdź reakcję na przyspieszenie
  • sprawdź zachowanie przy jeździe na wzniesieniach
  • sprawdź, czy skrzynia biegów nie przegrzewa się
  • zwróć uwagę na hałasy, szumy i wibracje
  • sprawdź, czy są drgania w trakcie jazdy
  • sprawdzenie koloru i zapachu oleju
  • sprawdzenie czy nie jest "zapocona" obudowa przekładni 

Jeśli zauważysz jakiekolwiek nieprawidłowości podczas sprawdzania automatycznej skrzyni biegów, skonsultuj się z mechanikiem lub specjalistą ds. skrzyń biegów, aby zdiagnozować i naprawić potencjalne problemy. Regularne przeglądy i konserwacja skrzyni biegów mogą również pomóc w utrzymaniu jej w dobrym stanie i zapobieganiu awariom.

Jak często konieczna jest wymiana skrzyni automatycznej?

Wymiana całej automatycznej skrzyni biegów nie jest zazwyczaj konieczna, o ile skrzynia biegów jest regularnie konserwowana i użytkowana w sposób odpowiedni. Automatyczne skrzynie biegów są zwykle zaprojektowane, aby działać przez długie lata, pod warunkiem, że są prawidłowo obsługiwane i konserwowane.

Konieczność wymiany całej skrzyni może być spowodowana np. uszkodzeniem mechanicznym np: podczas wypadku, brakiem konserwacji, wielokrotnymi naprawami, zużyciem po wielu latach użytkowania.

Ostateczna decyzja o wymianie skrzyni biegów zależy od wielu czynników, takich jak koszty naprawy, wartość pojazdu, jego wiek i stan ogólny. W niektórych przypadkach, zwłaszcza, gdy koszty naprawy są wysokie, może być bardziej opłacalne zastąpienie skrzyni biegów nową lub zregenerowaną.

Jak często wymieniać olej napędowy w skrzyni?

Częstotliwość wymiany oleju w automatycznej skrzyni biegów zależy od kilku czynników, takich jak model i marka samochodu, warunki eksploatacji, a także zalecenia producenta. W różnych autach różne są zalecenia. Zazwyczaj zaleca się regularną wymianę oleju co około 40000 - 80 000 kilometrów lub co około 3-5 lat.

Jeśli prowadzisz samochód głównie w warunkach miejskich lub ciężkich warunkach eksploatacji, np. częste jazdy na krótkie odległości, holowanie, jazda w terenie, zalecana częstotliwość wymiany oleju może być niższa, nawet co 30 000 - 60 000 kilometrów.

Zawsze warto przeczytać, co dokładnie zaleca producent Twojego samochodu, ponieważ zalecenia często różnią się w zależności od modelu i rocznika pojazdu. W razie wątpliwości, zawsze lepiej skonsultować się z doświadczonym mechanikiem lub serwisem samochodowym. Regularna wymiana oleju w skrzyni biegów może pomóc w zachowaniu jej sprawności i przedłużeniu jej żywotności.

Ile powinna kosztować regeneracja lub naprawa skrzyni biegów i serwis?

Koszt regeneracji lub naprawy skrzyni biegów może znacznie się różnić w zależności od kilku czynników, takich jak model i marka pojazdu, rodzaj usterki, zakres prac do wykonania oraz lokalizacja warsztatu i doświadczenie fachowca. Oto kilka czynników, które mogą wpłynąć na koszt regeneracji lub naprawy skrzyni biegów:

  • rodzaj usterki
  • zakres prac
  • wiek i stan skrzyni biegów
  • lokalizacja warsztatu

Ogólnie rzecz biorąc, koszt regeneracji lub naprawy skrzyni biegów może wynosić od kilkuset do kilkunastu tysięcy złotych, w zależności od wyżej wymienionych czynników. Dlatego warto porównać oferty różnych warsztatów specjalizujących się w naprawie automatów, zasięgnąć opinii innych użytkowników oraz dokładnie omówić zakres prac i koszty z wybranym serwisem przed podjęciem decyzji.