Smary rowerowe - dlaczego każdy rowerzysta powinien je stosować

wtorek, 9.8.2022 13:29 198

Rowery są pojazdami używanymi nie tylko w celach rekreacyjnych, coraz częściej stają się codziennymi środkami komunikacji. Aby przedłużyć ich sprawność i żywotność na długie lata, należy o nie odpowiednio zadbać. Na pewno jednym z niezbędnych, podstawowych zabiegów jest dobre smarowanie jego licznych ruchomych elementów.

Dlaczego smarowanie jest tak ważne?

Nasmarowane łożyska rowerowe w znacznym stopniu wpływają na zachowanie pojazdu w dobrym stanie technicznym przez długie lata, przedłużają sprawne "życie" roweru. Smar rowerowy skutecznie ochrania przed szkodliwym działaniem wielu czynników atmosferycznych, czy nawet mechanicznych, na które bezpośrednio są narażone części roweru, zwłaszcza niczym nie zabezpieczony łańcuch. Biorąc pod uwagę fakt, że styka się on ze wszystkimi warunkami zewnętrznymi, jak słońce, deszcz, woda, błoto oraz różnego rodzaju zanieczyszczenia, a przy tym jego dużą eksploatację, konieczne jest szczególne zadbanie o ten element pojazdu. Nasmarowany, nie tylko on pracuje dłużej bez uszkodzeń, ale rzutuje również na pracę innych części roweru. Wpływa na zmniejszenie oporu i daje gwarancję komfortu płynnej, bezkolizyjnej i cichej jazdy, pozbawionej zbędnych zgrzytów, skrzypień i pisków.

Rodzaje smarów rowerowych

Smary przeznaczone do rowerów muszą spełniać określone kryteria i parametry. Ich zadaniem jest przede wszystkim zmniejszenie tarcia, co wydatnie wpływa na żywotność smarowanych łożysk oraz wyciszenie ich pracy. Oferta dostępnych na rynku smarów rowerowych jest bardzo rozbudowana, ale zasadniczo można podzielić je na trzy podstawowe grupy:

  • suche,
  • mokre,
  • uniwersalne.

Każdy z tych wariantów ma nieco inne zastosowanie, a ich użycie powinno być dostosowane do rodzaju jazdy rowerem, oraz warunków, w jakich się ona odbywa. Grupa smarów suchych sprawdzi się na rekreacyjnych wyjazdach przy dobrej pogodzie, zabezpieczy przed osiadaniem kurzu i innych drobinek. Smary mokre są odporne na wymywanie ich przez wodę i błoto, natomiast uniwersalne są dostosowane do pracy w większości warunków pogodowych. Smary rowerowe dostępne są w wielu różnych sklepach, m.in. warto rozważyć ofertę w sklepie internetowym https://iroman.pl/Smary-rowerowe-c54.

Smary zawierają w składzie politetrafluoroetylen, potocznie określany teflonem i oznaczone są skrótem PTFE. Obecność teflonu, środka charakteryzującego się dużą przyczepnością przy równoczesnym braku przywierania do niego i rozpuszczania się w nim innych substancji, jest bardzo istotna. Buduje on bowiem wokół smarowanych elementów cienką powierzchnię ochronną, zwaną filmem, ściśle przywierającą i redukującą tarcie. Ważnym jest również wzbogacenie środków smarujących w różnego typu substancje ceramiczne, dodatkowo zabezpieczające ogniwa roweru.

Jak używać smarów rowerowych?

Na skuteczność użytych smarów rowerowych wpływa nie tylko ich rodzaj, ale również sposób ich aplikacji. Przede wszystkim smarowane części muszą zostać bardzo dokładnie oczyszczone, najlepiej za pomocą odpowiednio dobranego środka, a następnie wytarte. Dopiero tak przygotowane, czyste i suche elementy są gotowe do użycia środków smarujących. Kolejnym ważnym krokiem jest przed zastosowaniem smaru wstrząśnięcie buteleczką w celu dokładnego wymieszania się jego składników. Środek smarujący aplikowany musi być w taki sposób, aby znalazł się po wewnętrznej stronie ogniw, a jego nadmiar musi zostać usunięty.

Konserwacji nie należy wykonywać bezpośrednio przed jazdą, bowiem struktura smaru nie zdąży wtedy odpowiednio przylgnąć do powierzchni i tym samym nie zapewni właściwej ochrony. Optymalnym okresem jest doba przed planowanym wyjazdem, a minimum to 3-4 godziny. Wszystkie te warunki są decydujące o końcowym efekcie smarowania, dlatego warto poświęcić na to zadanie odpowiednią ilość czasu i wkładu pracy.