Kolej Aglomeracyjna nie dla wschodniego Wrocławia. Mieszkańcy nadal będą stali w korku

piątek, 8.1.2016 14:37 5285 0

Wracamy do sprawy problemu mieszkańców osiedli Swojczyce, Wojnów i Strachocin, czyli do permanentnego korka, w którym stoją wrocławianie dojeżdzający ze wschodniego Wrocławia do centrum miasta. 

Fot. Kuba - Czytelnik Doba.pl 

Przypomnijmy, że o sprawie zrobiło się głośnio, gdy w październiku ubiegłego roku stworzono na Facebooku wydarzenie "Zrób sobie selfie z hardKORKIEM", gdzie mieszkańcy Strachocina, Swojczyc i Wojnowa robią sobie selfie w korku, aby "zwizualizować" władzom miasta, jak komunikacyjnie dramatyczna jest sytuacja w tej części Wrocławia.

Mieszkańcy skierowali wówczas również apel do prezydenta Wrocławia, wydziału inżynierii miejskiej, wydziału transportu, marszałka Dolnego Śląska oraz komendy policji i firmy Skanska.

- Nasze kłopoty komunikacyjne są Państwu doskonale znane, borykamy się z nimi od wielu lat, odbyliśmy z Państwem w tej kwestii wiele rozmów i spotkań. W lutym tego roku - podczas spotkania w RO Kowale - sygnalizowaliśmy Państwu, że dalsza eskalacja problemu nastąpi po wakacjach, kiedy to w toku będą duże inwestycje związane z przebudową mostów, ulicy Miłoszyckiej, Kowalskiej a także zamknięciem alternatywnej dla nas drogi przez Blizanowice. Obraz dnia dzisiejszego jest taki, że w porannym i popołudniowym szczycie komunikacyjnym, trasa z Wojnowa na Plac Grunwaldzki to 2 godziny. Sytuacja taka jest niedopuszczalna, ze względu na obowiązki które czekają na naszych mieszkańców w centrum miasta: tam się uczymy, tam pracujemy, tam załatwiamy mnóstwo spraw codziennych. Do Zarządu Osiedla wpływa codziennie po kilkadziesiąt próśb o interwencję. Sprawa jest szeroko komentowana na forach osiedlowych, mieszkańcy oraz Rada osiedla są zniecierpliwieni takim stanem rzeczy - apelowała wtedy rada osiedla Swojczyce - Wojnów - Strachocin.

CZYTAJ WIĘCEJ: Wschód Wrocławia robi sobie selfie z korkiem

Odpowiedzi od żadnego z adresatów jednak nie otrzymali. To jednak nie koniec problemów, gdyż od początku grudnia 2015 roku mieszkańcy wschodniego Wrocławia zostali postawieni w jeszcze gorszej sytuacji - na ponad rok zamknięto ulicę Miłoszycką.

Jak mówiła nam Renata Piwko-Wolny, przewodnicząca zarządu osiedla Swojczyce-Strachocin-Wojnów, urzędnicy są głusi na prośby mieszkańców, zaś sytuacja na Strachocinie, Wojnowie i Swojszycach jest dramatyczna. 

My chcielibyśmy, aby powstała Trasa Swojczycka, która jest w planach już od ponad 30 lat. Obecnie jednak sytuacja jest patowa. Nawet obwodnica Łany-Długołęka czy kolei aglomeracyjna nie rozwiążą naszych problemów. Najbardziej boimy się sytuacji awaryjnej, gdy wszyscy stoją w korku, a musi przejechać straż pożarna czy karetka. Chcielibyśmy również sprawnie działającej komunikacji zbiorowej, jednak jest tylko jedna linia autobusowa, która też stoi w korku - wylicza przewodnicząca rady osiedla. - Dziecko, aby zdążyć na godzinę 8.00 do szkoły, musi wstać około 5.30, gdyż jazda autobusem zajmuje prawie dwie godziny. W normalnych warunkach trasę Wojnów - pl. Grunwaldzki można pokonać w 12 minut. Dzieci mogłyby wstawać wtedy o godzinie 7.00 - podsumowuje Piwko-Wolny.

WIĘCEJ: 7 kilometrów do szkoły w 2 godziny autobusem. Wschodni Wrocław w potężnym korku

Dziś, po trzech miesiącach od apelu skierowanego do urzędników, mieszkańcy doczekali się oświadczenia wicemarszałka województwa, Jerzego Michalaka. 

Wicemarszałek stwierdza, że niemożliwy jest przebieg połączenia kolei aglomeracyjnej przez Wojnów w kierunku Wrocławia Głównego. Powód? Zły stan infrastruktury linii kolejowej nr 292 Jelcz Miłoszyce – Wrocław Sołtysowice. - Prędkość szlakowa nie przekracza 40 km/h, a infrastruktura przystankowa jest zdewastowana. Obecny stan linii wyklucza stworzenie atrakcyjnej z punktu widzenia pasażera oferty przewozowej - twierdzi Michalak.

TREŚĆ OŚWIADCZENIA WICEMARSZAŁKA MICHALAKA 

Szanowni Mieszkańcy osiedla Strachocin-Swojczyce-Wojnów,

serdecznie dziękuję za wysłane przez Państwa pisma drogą elektroniczną. Informuję, że odpowiedzi na poszczególne pisma zostaną udzielone Państwu niezwłocznie po zakończeniu analiz i opracowań na poruszone przez Państwa kwestie w celu przekazania kompleksowej odpowiedzi. 
Niemniej już teraz, nie chcąc trzymać Państwa w niepewności, udzielę odpowiedzi na pytania, które pozostają w kompetencjach Zarządu Województwa Dolnośląskiego, szczególnie Departamentu Infrastruktury, którym zarządzam.

Pierwsza kwestia dotyczy budowy północnego odcinka drogi Bielany – Łany – Długołęka. Dolnośląska Służba Dróg i Kolei ogłosiła w dniu 29.12.2015 r. przetarg na budowę drogi wojewódzkiej od ronda w Łanach do DK98 w Długołęce. Prace zostaną wykonane w systemie "zaprojektuj i wybuduj". Zadanie to zostało zgłoszone do Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata 2014-2020 w celu pozyskania dofinansowania ze środków unijnych. Przewidywany koszt prac i wypłaty odszkodowań za grunty to 150 mln zł. Planowana droga wojewódzka będzie przebiegała w korytarzu zgodnym z miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego.

Drugą kwestią jest uruchomienie kolei aglomeracyjnej. Informuję, że zadaniem województwa, jako organizatora wojewódzkich przewozów kolejowych jest przede wszystkim uruchamianie i finansowanie pociągów o charakterze regionalnym, łączących powiaty oraz stolicę województwa. Uruchomienie wnioskowanych przez Państwa połączeń przebiegających przez Wojnów w kierunku Wrocławia Głównego jest obecnie niemożliwe ze względu na zły stan infrastruktury linii kolejowej nr 292 Jelcz Miłoszyce – Wrocław Sołtysowice. Prędkość szlakowa nie przekracza 40 km/h, a infrastruktura przystankowa jest zdewastowana. Obecny stan linii wyklucza stworzenie atrakcyjnej z punktu widzenia pasażera oferty przewozowej. Doceniając potencjał linii w obsłudze połączeń kolejowych w aglomeracji wrocławskiej podjęto decyzję o przeprowadzeniu jej modernizacji w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego na lata 2014-2020. Projekt będzie realizowany w trybie pozakonkursowym w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Wrocławskiego Obszaru Funkcjonalnego (ZIT WrOF). W ramach planowanych prac modernizacyjnych zostaną wybudowane nowe oraz zmodernizowane istniejące przystanki kolejowe wraz z infrastrukturą towarzyszącą (parkingi, drogi dojścia, itp.) oraz zostanie podwyższona prędkość szlakowa tej linii kolejowej. Obecnie trwają pracę nad podpisaniem stosownych umów pomiędzy samorządami a spółką PKP PLK S.A.

Pozostałe poruszone przez Państwa kwestie leżą w kompetencjach Prezydenta Miasta Wrocławia.

 

Adriana Boruszewska Doba.pl

Dodaj komentarz

Komentarze (0)