GRZEGORZ MACKO: Jeszcze w tym roku pojedziemy kolejną częścią obwodnicy Dzierżoniowa

środa, 11.10.2023 18:25 2981

Rozmowa z Grzegorzem Macko, wicemarszałkiem województwa dolnośląskiego, o budowie obwodnicy Dzierżoniowa.

 

Panie Marszałku, jak ocenia Pan mijającą kadencję pod kątem inwestycji w naszym regionie?

Każdy region i każda gmina w Polsce ma prawo do rozwoju. Na przestrzeni lat południe Dolnego Śląska pozbawione było szans rozwojowych – transformacja gospodarcza wiązała się z upadkiem całych gałęzi przemysłu, a w ich miejsce nie powstawały żadne istotne alternatywy, wokół których można byłoby tworzyć wartość dodaną dla gmin. Upadek Diory, zakładów włókienniczych czy w końcu kopalń w Wałbrzychu i Nowej Rudzie przyniósł naszemu regionowi niepowetowane straty. Dziś mozolnie się z nich dźwigamy, a jest to możliwe także dzięki polepszającej się infrastrukturze, którą tworzymy przy wsparciu środków rządowych i europejskich.

Przechodząc do inwestycyjnych konkretów - na jakim etapie jest budowa obwodnicy Dzierżoniowa? Kiedy możemy spodziewać się otwarcia kolejnych odcinków drogi?

Wybudowana obwodnica Dzierżoniowa docelowo będzie liczyła prawie 12 kilometrów długości. Jej dokończenie jest w tej chwili dla nas najwyższym priorytetem. Budowa obwodnicy Dzierżoniowa w I etapie rozpoczęła się od skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 383 ul. Jana Kilińskiego wraz z rondem do włączenia w drogę wojewódzką nr 382 ul. Świdnicka. Długość odcinka I (zrealizowanego w terminie do 28 lipca 2021r.) liczy 3,1 km, a całkowita wartość projektu zamknęła się w kwocie ponad 42 mln zł – na tę kwotę składały się środki unijne, budżetu państwa i budżetu województwa.

Długość odcinka II w ciągu drogi wojewódzkiej nr 382 ciągnie się od skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 384 od ul. Batalionów Chłopskich (włącznie ze skrzyżowaniem) do skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 383 ul. Jana Kilińskiego (bez ronda) i liczy 2,8 km. Prace na tym odcinku mają być zakończone 30 listopada 2023 roku. Koszt budowy tej części obwodnicy wynosi 45 683 209 zł.

I wreszcie III odcinek obwodnicy Dzierżoniowa będzie miał długość 5,9 km. Termin prac obejmuje okres od 22 września 2022 r. do 22 września 2026 r. Wciąż brak jednak decyzji środowiskowej, więc rozpoczęcie prac na tym odcinku planowane jest z początkiem 2024 roku. Obwodnica Dzierżoniowa etap III w ciągu drogi wojewódzkiej nr 382 przebiega od skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 382 w Piławie Górnej (włącznie ze skrzyżowaniem) do skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 384 ul. Batalionów Chłopskich w Dzierżoniowie (bez skrzyżowania). Koszt budowy III etapu wyniesie 92 mln zł.

Przy budowie tych trzech odcinków zmieniony zostanie bieg dróg lokalnych, które przejdą pod wiaduktami. Ponadto powstaną trzy obiekty mostowe nad potokiem Brzęczek, potokiem Rogoźnica i rzeką Bielawica, a także nowe drogi dojazdowe, kanalizacja deszczowa wraz z urządzeniami oczyszczającymi, a także oświetlenie węzłów. Zadanie obejmuje przebudowę jezdni wraz z budową chodników, przebudowę zatok autobusowych, przebudowę skrzyżowań oraz usunięcie kolizji i budowę urządzeń bezpieczeństwa ruchu.

Dolny Śląsk to też region w którym bardzo dynamicznie rozwija się sieć połączeń kolejowych. Jakie plany w zakresie rozwoju kolei ma Urząd Marszałkowski?

Na Dolnym Śląsku konsekwentnie realizujemy strategię zmniejszania wykluczenia komunikacyjnego mieszkańców regionu. Przejmujemy i remontujemy istniejące niegdyś szlaki kolejowe. Przywracany jest na nich ruch pociągów, a na tory wjeżdżają nowoczesne składy, także na południu województwa.

Linia kolejowa nr 310 relacji Łagiewniki – Piława Górna została wybudowana w latach 1888 – 1900. W 1996 roku podjęto decyzję o zawieszeniu ruchu pasażerskiego, a zamknięcie linii dla ruchu kolejowego nastąpiło 26 czerwca 2001r. Potem nawierzchnia torowa została zdemontowana. To przykre, ale podkłady zostały częściowo zutylizowane, a szyny trafiły na złom. Pozostała jedynie nawierzchnia na przejazdach kolejowych i mostach. Ostały się charakterystyczne obiekty inżynieryjne na linii 310, które są typowymi przedwojennymi konstrukcjami niewielkich rozpiętości.

Przedmiotem przetargu, ogłoszonego w grudniu 2022r., było wykonanie robót budowlanych dla zadania pn. „Rewitalizacja linii kolejowej nr 310 Kobierzyce – Piława Górna na odcinku Łagiewniki Dzierżoniowskie – Piława Górna – II etap”. Linia kolejowa nr 310 Łagiewniki – Piława Górna, od km 21,300 do km 38,645 zlokalizowana jest w powiecie dzierżoniowskim. Okazało się, że postępowanie cieszyło się naprawdę sporym zainteresowaniem, bo wpłynęło aż 19 ofert.

Pod koniec lutego 2023r. Dolnośląska Służba Dróg i Kolei we Wrocławiu zakończyła postępowanie przetargowe na wykonawcę rewitalizacji linii kolejowej nr 310. Na linii kolejowej nr 310 Kobierzyce – Piława Główna ruch pociągów został wstrzymany w 2001 roku. Staraniami samorządu wojewódzkiego, na linii przejętej od PKP PLK, ruch po rewitalizacji szlaku ma zostać wznowiony.

Celem tych niespotykanych w skali kraju projektów, związanych z rewitalizacją szlaków kolejowych, jest udostępnienie mieszkańcom możliwości korzystania z transportu szynowego wszędzie tam, gdzie jest to możliwe, m.in. w codziennych przejazdach do pracy czy szkoły. Lepsza dostępność pociągów z pewnością zachęci także gości spoza Dolnego Śląska do zwiedzania i podróżowania koleją. To przełoży się na pewno na wzrost liczby osób, jadących w góry i odwiedzających ciekawe miejsca, muzea i zabytki, z których słynie region, a także na wzrost liczby gości korzystających z usług gastronomicznych czy noclegowych. To z kolei może napędzać rozwój Dolnego Śląska, zwiększając wpływy z turystyki, stanowiącej istotny element gospodarki regionu.

Wracając do kwestii drogowych – jeżeli budowa obwodnicy Dzierżoniowa szczęśliwie się zakończy, jakie wówczas kolejne zadania powinien wziąć na swoje barki samorząd lokalny?

Prawie sto inwestycji drogowych i kolejowych na Dolnym Śląsku znalazło się na liście przedsięwzięć rekomendowanych do realizacji do 2026 r. Umieszczenie ich w zestawieniu priorytetowych inwestycji dla regionu otworzyło drogę do pozyskania funduszy na dużą skalę.

Wśród tych priorytetów znalazła się wyczekiwana od wielu lat Trasa Sudecka w ciągu drogi wojewódzkiej nr 382. Ten szlak komunikacyjny ma zbliżyć do siebie mieszkańców okolicznych gmin, tj. Świdnica, Dzierżoniów, Łagiewniki, Piława Górna, Ząbkowice Śląskie i Kamieniec Ząbkowicki. Droga posłuży do codziennej komunikacji, ale też będzie wykorzystywana przez turystów, przyjeżdżających podziwiać piękno regionu.

Łączna długość odcinków drogi wojewódzkiej nr 382 do przebudowy obejmuje 25,53 km, a budowa całego szlaku ma potrwać do lipca 2026 roku. Całkowity koszt zadania wyniesie 105 891 240 zł. Inwestycja współfinansowana jest w kwocie 64 600 000 zł z Rządowego Funduszu Polski Ład - Program Inwestycji Strategicznych oraz ze środków europejskich. Przebudowa drogi wojewódzkiej nr 382 od Świdnicy do Paczkowa będzie realizowana odcinkami w formule zaprojektuj i wybuduj. Droga w całości będzie stanowić połączenie węzłowe od miejscowości Jaworek (węzeł Jaworek S8) do granicy województwa dolnośląskiego i opolskiego. Wykonawca w pierwszej kolejności – w 2023 r. przystąpił do robót na odcinku DW 382 od m. Boleścin do miejscowości Grodziszcze (2,07 km). W chwili obecnej trwają prace projektowe.

Podsumowując – inwestycje wojewódzkie w powiecie dzierżoniowskim trwają, a za chwilę może być ich jeszcze więcej. Nasz region dzieli się umownie na bogatszą północ i nieco biedniejsze południe. Czy istnieje szansa na zniwelowanie tych różnic?

Polska musi być Polską równych szans, dotyczy to również Dolnego Śląska. W kwestiach tworzenia infrastruktury na wysokim poziomie pozostajemy w ciągłym kontakcie i bardzo dobrze współpracujemy zarówno z samorządowcami lokalnymi – wójtami, burmistrzami – jak i z administracją rządową, która rozdysponowuje środki na inwestycje, a tych w ostatnim czasie jest bardzo dużo. Chcemy tworzyć warunki do inwestowania dla przedsiębiorców i do tworzenia nowych miejsc pracy w taki sposób, aby młodzi nie musieli wyjeżdżać za pracą do większych ośrodków. Jako Zarząd Województwa Dolnośląskiego w kooperacji z rządem Mateusza Morawieckiego robimy wszystko, aby kryzys, który Putin i Rosja nam zgotowały nie doprowadził do wzrostu bezrobocia, nie doprowadził do poważnych perturbacji gospodarczych. Jako wicemarszałek województwa dolnośląskiego mam świadomość, że w warunkach, jakie były zrobiliśmy maksymalnie dużo, aby region mógł wykorzystać szansę. Świadczą o tym dane dotyczące kondycji województwa w najważniejszych obszarach. Dolny Śląsk idzie w dobrym kierunku, już dziś jesteśmy statystycznie najbogatszym regionem Polski obok województwa wielkopolskiego. Warto ten trend kontynuować.

Materiał wyborczy KW Prawo i Sprawiedliwość