Oświadczenie Zarządu Województwa Dolnośląskiego w sprawie planów wyburzenia zabytkowego mostu

poniedziałek, 27.7.2020 14:15 995 2

W imieniu Zarządu Województwa Dolnośląskiego informujemy, że stwierdzenia prezentowane przez p. Roberta Golbę - prezesa firmy Alex Stern, odnośnie braku planów uruchomienia linii kolejowej przebiegającej przez most w Pilichowicach nie są prawdziwe.  

Linia kolejowa nr 283 Jelenia Góra – Lwówek Śląski, na której znajduje się zabytkowy most nad Jeziorem Plichowickim, jest planowana do rewitalizacji celem uruchomienia na niej przez samorząd województwa dolnośląskiego przewozów kolejowych. W chwili obecnej trwa procedura przejmowania tej linii kolejowej na majątek województwa dolnośląskiego. Uruchomienie jej jest istotnym elementem realizowanego przez samorząd województwa planu przywracania ruchu kolejowego i walki z wykluczeniem komunikacyjnym w regionie.

Celem działań samorządu w tym zakresie jest jednocześnie zachowanie i pielęgnowanie oryginalnych wartości dziedzictwa kulturowego regionu, jakie reprezentuje wspomniany most będący unikatowym zabytkiem techniki. Most nad Jeziorem Pilchowickim jest ważnym świadectwem historii rozwoju przemysłu i techniki w regionie. Dlatego samorząd województwa w pełni popiera działania podjęte przez wojewódzkiego konserwatora zabytków zmierzające do wpisania tego obiektu do rejestru zabytków. Jednocześnie w planowanych przez siebie działaniach rewitalizacyjnych zobowiązuje się do pełnego zachowania oryginalnej substancji budowli.

Przejmowanie przez samorząd województwa od PKP S.A. nieużywanych linii kolejowych jest jednym z najważniejszych elementów umowy koalicyjnej zawartej blisko dwa lata temu w dolnośląskim Sejmiku między Bezpartyjnymi Samorządowcami,  a Prawem i Sprawiedliwością. Do dziś samorząd wszedł w posiadanie tras o łącznej długości ponad 150 km z planowanych do przejęcia ponad  350 kilometrów linii.

Jednocześnie przejmowane przez samorząd odcinki linii kolejowych stanowią ważny element strategii rozwoju sieci usług Kolei Dolnośląskich. Dzięki konsekwentnie realizowanej strategii samorządowy przewoźnik z każdym rokiem poszerza swoją ofertę oraz bije kolejne rekordy ilości przewiezionych pasażerów. Dzięki temu coraz więcej mieszkańców regionu zyskuje dostęp do bezpiecznego i komfortowego transportu kolejowego umożliwiającego zarówno codzienne dojazdy do pracy, jak i wygodny dojazd do atrakcji turystycznych.

Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego

Przeczytaj komentarze (2)

Komentarze (2)

poniedziałek, 27.07.2020 18:36
O co tu w ogóle biega ? Przecież magicy na komputerach są w stanie zrobić cały film bez odchodzenia od biurka. Po co wysadzać coś co jest świadectwem historii ? Rozumiem że tu chodzi o koszta - taniej wysadzić most w Polsce niż zmontować film w USA, tylko po co te zapewnienia że zostanie odbudowany, skoro koszt szacowany jest na 40 mln zł ? To za tyle kasy nie da się jednej sceny zmontować ? Dziwne....
poniedziałek, 27.07.2020 20:52
Ta cała sprawa wygląda na jakiś zabieg marketingowy w celu narobienia szumu wokół filmu. To znaczy próba napędzenia jakiejś grubej międzynarodowej afery, przecież "nie ważne co mówią, ważne aby mówili dużo". Nawet nie wiadomo co oni w końcu chcą wysadzać, most, makietę pociągu, czy jedno i drugie? Może jednak nic? Co osoba to inne zdanie. Urząd wydaje oświadczenie, ale póki co jeszcze (chyba) nie jest właścicielem rzeczonego mostu, więc ciągle jest możliwy czarny scenariusz, czyli zrobią swoje i postawią resztę "zainteresowanych" przed faktem dokonanym, bo chyba faktycznie taniej wysadzić sobie jakiś tam most w jakiejś tam Polsce, niż zużywać drogocenne roboczogodziny amerykańskich magików od efektów specjalnych.