Park handlowy przy ul. Prochowej w Dzierżoniowie zaburza zabytkową architekturę?

wtorek, 11.7.2023 14:40 26359 140

Niedawno otwarty park handlowy przy ul. Prochowej w Dzierżoniowie ma ożywić handlowo południową część miasta. Nie wszystkim jednak przypadła do gustu architektura sąsiadującego ze starówką obiektu. "Nowa galeria okazała się architektonicznym koszmarkiem, kompletnie nieprzystającym do miejsca, w którym została wybudowana –zabytkowego młyna, murów obronnych, plant, parku" - argumentuje czytelniczka w liście do redakcji.  - Miasto nie jest skansenem, a tkanką urbanistyczną, w naturalny sposób rozwijającą się dzięki działalności człowieka - przekonuje z kolei konserwator zabytków, który wydał zgodę na budowę. O gustach się nie dyskutuje?

Treść listu: "Szanowna Redakcjo, końca dobiega budowa tzw. Galerii Dzierżoniowskiej przy ulicy Prochowej. Galerii, która okazała się architektonicznym koszmarkiem, kompletnie nie przystającym do miejsca, w którym została wybudowana – zabytkowego młyna, murów obronnych, plant, parku. Nie jestem w stanie zrozumieć, jak Miasto mogło dopuścić do budowy tej makabryły w takim miejscu. Wydajemy miliony złotych na rewitalizację ul. Pocztowej czy Mostu Niepodległości, a z drugiej strony nie umiemy ochronić tego, co już mamy. Rozumiem, że jest to inwestycja prywatna i właściciel działki mógł nią rozporządzić jak co chciał. Ale jest przecież, albo przynajmniej powinien być, miejski plan zagospodarowania przestrzennego, który wytyczać powinien warunki zabudowy w obrębie ścisłego centrum miasta, żeby zadbać o jego estetykę. Tymczasem wielki szary moloch zniszczył piękną panoramę Dzierżoniowa widoczną od strony Bielawy. Nie jest to tylko moja opinia – wystarczy spojrzeć na komentarze w Internecie. Zachwytów brak".

 Pozwolenie na budowę obiektu budowlanego pod nazwą Park Handlowo-Usługowy „Prochowa” zostało wydane w oparciu o obowiązujący miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego oraz pozwolenie właściwego wojewódzkiego konserwatora zabytków, a więc Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków we Wrocławiu, Delegatura w Wałbrzychu.

- Plan zagospodarowania przestrzennego określa podstawowe kwestie związane m.in. z rodzajem prowadzonej działalności w obiektach (mieszkalnictwo, usługi, handel itp.) czy wysokość i wielkość budynków. Natomiast decyzja o budowie konkretnego obiektu, jego kształtu oraz zgodności z najbliższym otoczeniem należy do konserwatora zabytków, jeśli znajduje się on w strefie ochrony konserwatora. Tak właśnie jest w tym przypadku. Jedyny wpływ na formę architektoniczną prywatnego obiektu miał wojewódzki konserwator zabytków - informuje Rafał Pilśniak, rzecznik prasowy Urzędu Miasta w Dzierżoniowie.

Konserwator zabytków: miasto nie jest skansenem

- Przedmiotowa inwestycja realizowana jest na terenie układu urbanistycznego Przedmieść Dzierżoniowa, wpisanego do rejestru zabytków. Analiza dostępnego materiału ikonograficznego i kartograficznego wykazała, że teren wzdłuż rzeki Piławy historycznie nie był zabudowany. Po 1939 roku funkcjonował tam dworzec PKS. W zakresie ochrony konserwatorskiej układu urbanistycznego wpisanego do rejestru zabytków ochronie podlega założenie miejskie zwierające zespoły budowlane, pojedyncze budynki i formy zaprojektowanej zieleni - odpowiada Anna Nowakowska, kierowniczka Delegatury w Wałbrzychu Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków we Wrocławiu. 

Jak zauważa konserwator, na tym terenie nie ma zespołów budowlanych, pojedynczych budynków czy form zaprojektowanej zieleni podlegających indywidualnie ochronie konserwatorskiej, a to oznacza, że wszystkie tamtejsze inwestycje podlegają uzgodnieniu z wojewódzkim konserwatorem zabytków, ale stosuje się standardy dostosowane do przedmiotu ochrony .

- W przypadku powstawania nowej zabudowy na terenie chronionego układu urbanistycznego każdorazowo badane są uwarunkowania dla poszczególnych lokalizacji. Nadrzędną zasadą, zgodną z Kartą Wenecką, jest kształtowanie nowej zabudowy o identyfikowalnych cechach współczesnych. Inne uwarunkowania występują przy uzupełnianiu luk zabudowy, gdzie historyczna zabudowa uległa zniszczeniu, inne uwarunkowania występują w przepadku naturalnego rozwoju miasta i zabudowy terenów, które historycznie nie podlegały zabudowie. Nadmienić trzeba w tym miejscu, że miasto nie jest skansenem, a tkanką urbanistyczną, w naturalny sposób rozwijającą się, dzięki działalności człowieka. Proces ten jest procesem ciągłym i zachodzącym od lokacji miasta, gdzie pierwsza zabudowa była drewniana, później wymieniana była na murowaną, również systematycznie wymienianą, rozbudowywaną i przebudowywaną. Miasta rozrastały się, najbardziej w XIX wieku, kiedy wyszły poza mury miejskie i proces ten trwa - przekonuje Anna Nowakowska.

Nowa zabudowa powinna mieć cechy współczesne, będą jeszcze nasadzenia zieleni

Według konserwatora rozwój miasta nie stoi w sprzeczności z przepisami ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, a nowa zabudowa powinna mieć identyfikowalne cechy współczesne.

 - Nie jest tak, że nowa zabudowa na terenie zabytkowego układu urbanistycznego podlega tylko i wyłącznie przepisom ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami. Proces inwestycyjny zaczyna się zawsze na etapie planistycznym a podstawowym organem uprawnionym do planowania przestrzennego w mieście jest Rada Gminy - wyjaśnia konserwator Anna Nowakowska i argumentuje, że zasady kształtowania nowej zabudowy, wszelkie parametry i wskaźniki oraz możliwości inwestycyjne na omawianym terenie określają zapisy miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

- Uchwała dzierżoniowskiej Rady Miejskiej z 2010 ustala przeznaczenie terenów nieistniejącego dworca autobusowego pod zabudowę usługową, w tym handel wielkopowierzchniowy o powierzchni sprzedaży powyżej 2000m², co w konsekwencji umożliwia i dopuszcza inwestorom budowę wielkogabarytowego obiektu budowlanego. Zabudowa wielkopowierzchniowego obiektu nie może pozostać bez wpływu na przestrzeń i panoramę miasta, niemniej jednak decyzyjność w zakresie tej konkretnej inwestycji i uzgodnienia konserwatorskiego, nie mogła być sprzeczna z zapisami prawa miejscowego. Koncepcje budowy galerii handlowej na omawianym terenie były przedmiotem parokrotnych analiz organu ochrony zabytków. Realizowany aktualnie projekt zabudowy handlowo-usługowej Park Handlowy Prochowa przy ulicy Prochowej w Dzierżoniowie został uzgodniony pozytywnie przez organ ochrony zabytków w 2021 roku. Realizowany projekt jest kompromisem uwzględniającym szereg uwarunkowań wynikających z różnych przepisów, w tym Warunków Technicznych i przepisów ustawy - Prawo budowlane - wyjaśnia konserwator i zapewnia, że budowa galerii jest w trakcie realizacji wraz z zagospodarowaniem terenu, a w ramach zatwierdzonego projektu zagospodarowania terenu zaplanowano szereg nasadzeń, które mają "złagodzić" bryłę w krajobrazie miasta. Nasadzenia będą ostatnim elementem inwestycji. 

Parki handlowe: szybkie zakupy w małych miastach bez kina i restauracji

Od lat 90. w Polsce zaczęto budować galerie handlowe z hipermarketami. Tego typu obiekty w naszym regionie powstały w Świdnicy, Kłodzku czy Wałbrzychu. W swojej ofercie galerie mają dodatkowo lokale gastronomiczne, ofertę rozrywkową - kina, kręgielnie. W ostatnich latach, zwłaszcza w miastach  średniej wielkości,  przybywa parków handlowych - centrów o mniejszej powierzchni, z osobnymi wejściami do lokali, bez wspólnych ciągów komunikacyjnych, toalet czy gastronomii.  Na kształtowanie się rynku wpłynęła także pandemia - sklepy z osobnymi wejściami, bez ciągów komunikacyjnych ograniczają kontakt klientów ze sobą.  

Koncepcje centrum handlowego przy ul. Prochowej powstały już w 2007 roku. Jeden z projektów zakładał budowę obiektu z cegły, podobnie jak budynek sąsiedniego marketu Netto. Inny projekt zakładał wzniesienie w tym miejscu białego budynku o obłych kształtach, z dużymi przeszkleniami. Wówczas jeszcze były to projekty dwukondygnacyjnych galerii handlowych. 

Inwestor: widok na nasz budynek od strony Bielawy uważam za świetny przykład prawdziwie nowoczesnego, europejskiego podejścia 

- Trudno dyskutować o gustach, ale naszym zdaniem trend wprowadzania nowoczesnej architektury obok historycznych miejsc to jednak powszechny w świecie architektury kierunek - łączenie starego z nowym - a nie zawsze proste odtwarzanie zabudowy z dawnych lat, oczywiście przy dużym szacunku do dokonywania rewitalizacji tam, gdzie jest co rewitalizować - wyjaśnia Piotr Wisłocki z zarządu Partner Development Sp. z o.o.  - Rozumiemy, że nie każdy może czy chce mieć takie zdanie – ale jest to jeden z wiodących trendów w architekturze. Z drugiej strony - czy na przykład budynek dawnego „Hilife” stojący obok, jest bardziej estetyczny od naszego? Czy może stojące po drugiej stronie ronda biurowce, na wjeździe od strony Bielawy i kilka innych budynków w promieniu kilkuset metrów cechuje wysoka estetyka? Każdy może mieć swoje zdanie. Osobiście widok na nasz budynek od strony Bielawy uważam za świetny przykład prawdziwie nowoczesnego, europejskiego podejścia do kształtowania przestrzeni i łączenia starego z nowym, naprawdę bardzo mi się podoba i nie jestem w tym odosobniony, choć prace dotyczące estetyki elewacji jeszcze się nie zakończyły.

Inwestor zwraca uwagę, że projekt nawiązuje do dawnego dworca PKS, a w założeniach architektonicznych było odniesienie się w nowoczesny sposób do tego, co było wcześniej.
- Tu nie stały kamienice, młyny ani fabryka. Stworzyliśmy w miejscu dawnego dworca nowoczesną architekturę - większą, ale celowo nawiązującą do dawnego, oszczędnego w formie, prostego, dwukondygnacyjnego budynku z aluminium i szkła. Dworzec PKS w Dzierżoniowie otwarty w 1972 to była awangarda w skali Polski jeśli chodzi o architekturę. To jest realne nawiązanie do historii miejsca.

Piotr Wisłocki podkreśla, że wszelkie prace są wykonane na podstawie niezbędnych uzgodnień i pozwoleń – w tym wydanych przez właściwego Konserwatora Zabytków, zgodnie z wszelkimi, w tym miejscowymi, obowiązującymi przepisami, które trzeba czytać całościowo z uwzględnieniem ich części szczegółowej i odniesień do innych przepisów.
- Co do estetyki samego budynku - zwracam uwagę, że jeszcze będą trwać prace z nią związane. Obecnie, zgodnie z życzeniem Konserwatora Zabytków, planujemy nasadzenia zieleni od strony ul. Kopernika, która z czasem przysłoni ścianę, na której znajdują się reklamy najemców. Obecnie nie jest to docelowa forma ukształtowania tej przestrzeni. Materiały użyte do budowy nie są zwykłymi materiałami, jakie stosuje się do tego typu obiektów, są szlachetniejsze, droższe, w szczególności fasada budynku wykończona niestandardowo wysokimi witrynami ze szkła i aluminium z wykończeniami z materiałów aluminiowych a nie płyt warstwowych - przy czym wykończenie elewacji, w tym również fasady, będzie jeszcze modelowane od strony estetycznej. To, co widzimy nie jest to efekt finalny. Każdy kto na tego typu inwestycjach się zna, zauważy, że ta była bardzo wymagająca i kosztowna - mówi inwestor.

- Dodatkowo, uwzględniając stanowisko Miasta Dzierżoniów, wymieniliśmy za kilka milionów złotych mur oporowy podpierający ulicę Prochową, który dotychczas był w bardzo złym stanie technicznym, uniemożliwiającym korzystanie z niej. Mogliśmy go tylko wyremontować, ale chcieliśmy, żeby było to zrobione najlepiej jak się da. Cieszymy się, że dzięki naszej inwestycji będzie możliwe przywrócenie ruchu na tej ulicy. Mogę zdradzić, że właśnie w Dzierżoniowie będzie jeden z pierwszych w Polsce i być może pierwszy na Dolnym Śląsku, sklep Woolworth, który wybrał nasz obiekt i sam Dzierżoniów również z uwagi na formę budynku. Mamy też pierwsze Hebe w Dzierżoniowie, które również, mimo że mogło być w kilku innych miejscach wybrało nasz obiekt, będzie także wprowadzony pierwszy sieciowy fitness klub a od strony ul. Prochowej małe podmioty z Dzierżoniowa. Jestem pewien, że większość mieszkańców Dzierżoniowa po zakończeniu wszystkich prac dotyczących estetyki, będzie miała pozytywną opinię na temat naszego budynku i doceni wielomiesięczną pracę kilkuset osób – w tym wielu ludzi i firm z Dzierżoniowa, którym bardzo dziękujemy - poświęconą na realizację obiektu. Że nie zadowolimy wszystkich – niestety wiemy, ale oczywiście wszelkie poglądy przyjmujemy z szacunkiem - zapewnia Piotr Wisłocki. 

Aneta Pudło-Kuriata

Przeczytaj komentarze (140)

Komentarze (140)

wtorek, 01.08.2023 14:33
Woolworth jest wykończany, w Dzierżoniowie będzie szybciej niż we Wrocławiu! Warszawa, Kraków, Poznań i Dzierżoniów :)
Mieszkaniec środa, 12.07.2023 00:51
A co zostało zrobione z adworcem PKP całą fasada budynku przecięta jakimś niewiadomo czym, i jeszcze te betonowe ławki .Spróbuj na tym usiąść jak pada lub jest chłodno, to jest pato budowla. I jeszcze cały skwerek w betonozie.
środa, 12.07.2023 11:22
Na zwykłej, drewnianej lawcy są małe marże, jak zrobią betonowego albo kamiennego klocka, to zawyżają cenę i więcej biorą dla siebie do podziału. To oczywiste.
sRomek z Bielawy niedziela, 16.07.2023 10:44
to jest galeria czy stodoła wciąż sklepy do kitu kiedy w DDZ będzie coś ????
stadion to dno odnowiono nic nie zmieniono kolorowy nic poza tym !!!!
basenu nie ma normalnego itd co tu jest Nowoczesny hahaha
Galeria ha ha ha ha !!!!!
niedziela, 16.07.2023 11:33
wtedy sRomku będzie, jak coś postawisz, bierz się do roboty, rób basen i COŚ, DDZ czeka na Twoje działania. Tylko, że ty to klocka chyba najwyżej możesz postawić.
niedziela, 16.07.2023 22:39
Park handlowy przy ul. Prochowej w Dzierżoniowie zaburza zabytkową architekturę? -TAK. Ile jeszcze sklepów wybuduje ddz?
wtorek, 18.07.2023 00:56
Właśnie, że nic nie zaburza. DDZ nic nie buduje, to prywatna inwestycja.
Justyna niedziela, 16.07.2023 22:49
Łączenie nowego ze starym potrafi eksponować detale i bryły i może być pomostem historii ze współczesnością, ale nie w tym przypadku. Naiwnie wierzyłam, że Centrum zrówna się z ul. Prochową lub że ostatnia kondygnacja będzie przeszklona z drzewami, jako miejsce spotkań I relaksu. Nie mogę uwierzyć, że konserwator zabytków wydał wyrok "nieistnienia" dla najpiękniejszej wizytówki miasta. Ciekawe czy w ogóle był u nas czy wydał go zza biurka. Tym bardziej dziwię się włodarzom, którzy pewnie z nostalgią niejeden raz wracali do Dzierżoniowa od strony Bielawy ciesząc się widokiem starego miasta wyesponowanwgo na wzgórzu. Mam nadzieję, że kiedyś galeria podzieli los Solpolu choć szkoda lat czekania. To już nie jest to samo Miasto. Piszę to również w imieniu 25letniego syna, który po każdorazowym powrocie ogląda zmiany w mieście, który ściąga innych młodych ludzi, by opowiadać jego historię i ostatnio galeria rozczarowała go potwornie. Teraz pozostał mi tylko bojkot zakupów w nowym centrum handlowym, do którego zachęcam innych. Cenę za trasakcję wiązaną za mur oporowy zapłaciliśmy WSZYSCY za wysoką:-(
wtorek, 18.07.2023 00:55
Insynuację i brednie. Każdy rozczarowany jest cudzym działaniem samemu nie robiąc nic. Typowe polskie i dodatkowo internetowe czyli anonimowe biadolenie specjalistów od życiowych rozczarowań.
Bogdan sobota, 15.07.2023 13:11
Wielki kloc…. i tyle.
Tutaj pozwolenia zawsze są wydawane po znajomosci , tak jak budynek Pani P… przy tęczowym. Na około domki jednorodzinne a ona stawia kolos dwu piętrowy napewno nie jednorodzinny…
Dzierzoniow miasto układów…
Przy wyjeździe Dzierzoniow ŻEGNA czyli żegnaj
I nie wracaj
fdg niedziela, 16.07.2023 19:11
tak, bo stary pks z plyty był ładniejszy... co za róznica. paniskom teraz wszystko przeszkadza
renata niedziela, 16.07.2023 11:39
Kiedy otwarcie Woolwartha lepiej ustalcie. I co jeszcze będzie???
Edek sobota, 15.07.2023 13:13
Proponuje Pani Konserwator podróż do Gdańska czy Warszawy tam mimo tego iż są zabytki nowe budynku są wkomponowane wręcz w idealny sposób. Wszystko tworzy ład architektoniczny a w tym przypadku jest KICZ architektoniczny
niedziela, 16.07.2023 11:37
Z Gdańska to właśnie skansen trochę robią, a Warszawa to jest dramat ze swoją sztuczną starówką i jeszcze absurdalnymi pomysłami odbudowy pałacu saskiego w formie z XIX wieku. Tak się na świecie od dawna nie robi, to prowincjonalne jest na maksa.
czwartek, 13.07.2023 12:47
Wszystkim zrzędom nikt nie dogodzi. Na szczęście galeria już stoi.
Kolo sobota, 15.07.2023 13:18
Tak kolejna „atrakcja” śle CZAD
środa, 12.07.2023 07:12
A parkingu jak na Nowoczesny Dzierżoniów z prawdziwego zdarzenia nie ma dalej w mieście.....No ale lepiej zrobić płatny artykuł pochwalający Blacharnia DDZ i wszyscy zadowoleni
Bozena czwartek, 13.07.2023 17:38
Po wyburzeniu koszmarnego budynku dworca pks odkryl sie piekny widok na mury obronne wieze itp. Nie moglam sie napatrzyc. A 5eraz zniwu ten koszmarek. Naorawde nie bylo innych miejsc na galerię? Miasta z takimi pieknymi murami i architektura pekaly by z dumy. Najwidoczniej cos jest nie tak z wlodarzami Dzierzoniowa. Dodam ze jestem z bielawy ale przecież my zyjemy jak w jednym miescie.
piątek, 14.07.2023 13:52
Lepszy był krater po PKS-e. Proponuję iść do okulisty.
piątek, 14.07.2023 08:00
Budynek zaburza architekturę? Czyli że co, postawili na kościele i zaburzyli? Budynek jak budynek, co by nie powstało to bandzie nieudaczników będzie coś zaburzać.
marek czwartek, 13.07.2023 10:17
Inwestycja bardzo potrzebna z tej strony miasta, może i szkoda, że nie na Silesianie, ale widać tam są jakieś problemy, skoro nikt nic nie postawił. Brawa dla burmistrza, że wymusił na inwestorze zrobienie muru pod Prochową, robi solidne wrażenie. Sam budynek może budzić kontrowersje, ale robi wrażenie rozmachu i nie wygląda jak zwykłe pudło jak w Bielawie na przykład. Dobra inwestycja dla Dzierżoniowa.
piątek, 14.07.2023 06:45
Inwestor (nota bene ten sam co tutaj) uzyskał zgodę na budowę na terenie byłej Silesiany. Głównym problemem zapewne jest brak chętnych do wynajęcia lokali, przynajmniej na razie tak to wygląda. Podejrzewam, że ruszą z budową, jak znajdą najemców na wszystkie lokale w istniejącego CH.
Barbara piątek, 14.07.2023 07:32
Nie sądzę aby dotychczasowe "chaszcze" pełne śmieci były lepsze. Konieczność postawienia muru oporowego dla walącej się ulicy Prochowej i zagospodarowanie terenu przyniesie korzyści miastu - choćby z podatków.
Kryśka czwartek, 13.07.2023 20:08
Bardzo udane połączenie starego z nowym. Super inwestycja, bardzo potrzebna po mojej stronie miasta, nie musze jeździć do Diory.
mieszkaniec tego śmierdzącego mi czwartek, 13.07.2023 20:11
Ma Pani rację, ale w tym mieście Homo sovieticus , trzyma się mocno
czwartek, 13.07.2023 12:42
Odrapany PKS był ładniejszy.
Ja środa, 12.07.2023 16:00
Szkoda tylko że nie pomyśleli o wejściu do góry dla niepełnosprawnych i rodziców z wózkami dziecięcymi i o jakieś kawiarnii
czwartek, 13.07.2023 09:47
Na górze jest osobny parking nad Rossmannem, jak otworzą Prochową to będzie można podjechać wózkiem i samochodem pod same drzwi.
wtorek, 11.07.2023 20:54
Nie da się ukryć galeria jest brzydka i nie pasuje tam chcieli zaoszczędzić to mają paskude
środa, 12.07.2023 15:32
Nowoczesne dziadostwo do niczego nie pasuje
środa, 12.07.2023 16:10
Zabórzanów unas mnogo a teraz 1000 więcej
czwartek, 13.07.2023 06:54
Jak już chcesz być taki ruski inteligent to: zaburzanów.
abc123 piątek, 14.07.2023 15:03
Zabużan! Od rzeki Bug! Jak się kogoś poucza to warto chociaż sprawdzić, czy ma się rację.
GS wtorek, 11.07.2023 18:51
A mnie się podoba .ta pani pewnie chciała by wrócić do 19 wieku
wtorek, 11.07.2023 20:33
W XIX wieku architektura było po stokroć lepsza niż teraz. Popatrz na zabytkowe budynki głąbie zanim się wypowiesz i zrobić z siebie idiotę.
odp czwartek, 13.07.2023 14:00
Ci co bardziej krytykujący muszą zaraz wyjeżdżać z głąbem i idiotą, od razu widać kto jest kim dzięki temu. W XIX wieku budowało się inaczej, dziś buduje się inaczej, inne czasy, inne funkcje to i inne formy. Ta nie jest zła.
Alina M środa, 12.07.2023 10:51
Podzielam opinię czytelniczki .Konserwatora zabytków i zwolenników budowli odsyłam do Legnicy -tam idealnie ,architektonicznie wkomponowano budynek galeri do zabytkowego zamku . w tle..
czwartek, 13.07.2023 12:44
Przestań śmierdzieć. Ważne że coś ktoś miał chęć tutaj postawić w miejsce tego krateru. Jeszcze brakowało, żeby się zawali mur oporowy, bo nieuchronnie chylił się ku upadkowi.
autor wtorek, 11.07.2023 21:53
Nie powinni budować taki szary kloc na tle zabytkowego Kościoła. Mogli wybudować konstrukcje stalową z elewacją ceglaną Ale konserwator zabytków daleko, burmistrz Kucharski i Rada miejska włącznie z inspektorem budowlanym nie ma pojęcia o architekturze krajobrazu. Kto miał zatrzymać ten projekt? Ludziom też jest to obojętne.
Gucio środa, 12.07.2023 02:05
Ludzie dajcie na luzz z tym przysłanianiem kościoła wszyscy o tym a na pewno nie odwiedzają tego miejsca, tak to już jest nowoczesność wkracza między starymi budynkami a nawet stare remontują aby nie było jak kiedyś w prlu...... Wszyscy jesteście architekci jsk z koziej .....
Marek czwartek, 13.07.2023 08:06
Ludzie nie rozumieją, że stare budynki, pięknie się starzeją, tworzą przemyślany układ uli, placów i skwerów. Natomiast ta bryła, wykonana z najtańszych okładzin, i materiałów i nijaka będzie jeszcze przez wiele lat straszyć. Szkoda, że to powstało. Cóż oczy będą cierpiały.
czwartek, 13.07.2023 09:45
Tiaaa, Ty wszystko rozumiesz i musisz ludziom wytłumaczyć, że głupie są. Specjalista od architektury i przemyślanych skwerów. Za robotę się wziąć jakąś a nie ględzić.
środa, 12.07.2023 06:54
Prostokąt to nie Est żadna nowoczesna konstrukcja, tym bardziej prostokątna blacha. Co tym nowoczesnego? Popatrz na stare budynki i kamienice w Dzierżoniowie, to są uwagi warte budowle a nie szary, prostokątny, blaszany klocek.
andrzej środa, 12.07.2023 11:16
Był taki czas kiedy zdewastowano zabudowę rynku.Koło kręci się dalej.
Arek czwartek, 13.07.2023 09:49
Ale tu syf był i malaria, krzaczory i potłuczone butelki a nie dewastowana zabudowa. Dobrze, że w końcu ktoś to zagospodarował.
środa, 12.07.2023 16:16
Kler ma władzę
środa, 12.07.2023 09:22
Tak, ty masz wybitne pojęcie o architekturze krajobrazu.
Jatopisałem środa, 12.07.2023 09:34
Wyburzyć kościół i problem rozwiązany.
środa, 12.07.2023 16:14
Kościół stary nie pasuje do otoczenia zburzyć i postawić dino
Arek czwartek, 13.07.2023 09:51
Co Wy ludzie z tym burzeniem, PKS zburzono lata temu i plac leżał odłogiem, zamiast barachła jest coś co żyje i działa i bardzo dobrze.
środa, 12.07.2023 17:15
Ma służyć ludziom
środa, 12.07.2023 17:20
W kościele nic nie kupisz a stracisz kasę
czwartek, 13.07.2023 06:51
Najważniejsze są te rzeczy w życiu, których kupić nie można.
Gość wtorek, 11.07.2023 20:58
,, Dzierżoniów pozytywnie nastraja'' jak Burmistrz takie miasto
Vv środa, 12.07.2023 02:09
Cwoku o czym ty masz pojęcie
ronin202 środa, 12.07.2023 22:09
Ludzie, wy sie kłucita, a tam promocje som !!! ...
środa, 12.07.2023 11:30
A dziurę na ul. Kilińskiego, wyjazd z ul.podwalnej przed torami niema kto załatać.Lepiej zniszczyć auto.
środa, 12.07.2023 17:18
Zrobić objazd przez Gniechowice i po problemie
Koło historii środa, 12.07.2023 22:24
Długo przed dworcem PKS, w okresie powojennym ( a może i przed?) był tam plac targowy. Popularnie zwany targowicą. Można było pójść, coś kupić, coś sprzedać. Handel kwitł aż miło. I teraz też tam handel powraca.
środa, 12.07.2023 22:10
Zróbcie coś z tym smrodem że śmietniska ECO!!! Śmierdzi w całym Dzierżoniowie. Nie da się już tego wytrzymać. Nawet okien w domu nie można otworzyć w takie upały bo na rzyganie bierze!
Mika środa, 12.07.2023 18:57
Ktoś postawił przysłowiowego kloca i ma to w dupie, bo chce robić hajs, a jak wiadomo po tym jak cudownie się robi inwestycje w Ddz to wystarczy choćby podczas deszczu zajrzeć na osiedla, np. Kolorowe ...
środa, 12.07.2023 17:56
Wy się kłócicie nad obiektem który już stoi a doba się cieszy bo się klika:)
środa, 12.07.2023 11:21
Zamiast tyle gadać i pisać, podajcie kiedy droga będzie uruchomiona. Ciężko tyle czasu jeździć objazdami. A centrum spoko - przyzwyczają się ludzie. Zachowanie zabytków to w centrum murów musi być pilnowane. No i mury z przyległościami. Za prochową śmiało można taką inwestycję dopuścić.
stefan środa, 12.07.2023 10:08
Tytuł trochę tendencyjny. To tak, jakby po donosie, że Kowalski bije żonę zrobić artykuł "Czy Kowalski bije żonę" i gawiedź wie, że bije, mimo zaprzeczeń żony i Kowalskiego. Zdjęcia też trochę złośliwe, jak się idzie drugą stroną ulicy, szczególnie Batalionów to wygląda całkiem fajnie. No i zrobiony w końcu ten nieszczęsny mur, który od kilkunastu lat podpierany jakimiś szynami wyglądał jak z filmu grozy.
Aa środa, 12.07.2023 11:23
A mnie się aż serce raduje jak widzę jak kolejne miejsce jest zagospodarowane.
Athe... środa, 12.07.2023 11:12
Dostał w łape to wydał pozwolenie
tubylec wtorek, 11.07.2023 17:28
można było zbudować to centrum na ogromnym i straszącym pustką terenie po silesianie
środa, 12.07.2023 11:15
Tam będzie inne centrum.
lewak na 100% środa, 12.07.2023 07:47
Argentia to dopiero stodoła paskudna .
środa, 12.07.2023 08:54
Argentia - to kopia baraku obozowego - tylko krematorium tam brakuje...
środa, 12.07.2023 10:45
ale szlabany są :)
wtorek, 11.07.2023 21:05
Od razu wiadomo, że pisała to stara, trzasnieta emerytka. Do przychodni! Kolejke zajmować, a nie się w architekta teraz bawić
Adam B środa, 12.07.2023 01:20
To jest spisek który ma na celu likwidacje Dzierżoniowa. Cały piękny ryneczek zostanie zamieniony na korporacje i sklepy. Najpierw Sylesiana potem Diora a teraz PKS? Piękny PKS nikomu nie przeszkadzał gdyż był on symbolem wielkiego rozwoju. Oby architekta znalazło i zaaresztowało ZOMO.
Mruuuu wtorek, 11.07.2023 23:42
Stał w ruinie PKS ,paniusi nie przeszkadzało.Był pusty plac z chwastami , też była cisza. Powstał park handlowy,wielkie oburzenie....ah , przecież chodź o konkurencję....
Marek środa, 12.07.2023 08:32
Nowoczesny, europejski... chyba w latach 80-tych z taką architekturą.
wtorek, 11.07.2023 20:49
Rozebrać to
środa, 12.07.2023 09:42
Sam się rozbierz, na pewno ktoś zwróci na ciebie w końcu uwagę.
Guxii środa, 12.07.2023 02:06
Śmiechu warte
Nana 00 środa, 12.07.2023 08:17
"przykład nowoczesnego, europejskiego podejścia".. A nie pomyślał Pan, Panie Wisłocki, że mieszkańcy lubią swój nienowoczesny, nieeuropejski Dzierżoniów?
Anna środa, 12.07.2023 09:14
Zależy którzy mieszkańcy Dzierżoniowa. Mi się podoba, szczególnie, że to powstało w miejscu gdzie były tylko chaszcze, śmietnik, rozpadający się mur i waląca się zamknięta droga. I generalnie Ci, którym się podoba się nie wypowiadają się przecież na forach.
Wołyń środa, 12.07.2023 08:33
Dlaczego nie można komentować rocznicy krwawej niedzieli?!
Kochanek środa, 12.07.2023 01:11
Rzeczywiście, przysłania piękne patologiczne kamienice (wiem o czym mówie mam tam zioma).
Gucio środa, 12.07.2023 02:00
Dobre hehe
środa, 12.07.2023 06:58
Kamienica nie może być patologiczna, patologiczni mogą być ludzie którzy tam mieszkają ; ty i twoi znajomi na przykład.
wtorek, 11.07.2023 17:03
Tylko ciekawe kto wziął w łapę
wtorek, 11.07.2023 18:49
Jack Daniels.
wtorek, 11.07.2023 16:02
No nie sposób się nie zgodzić z autorem listu.
Anna środa, 12.07.2023 09:29
No sposób jest - wystarczy się nie zgodzić. Ja się nie zgadzam, dobrze że w końcu coś powstało, ludzie zagłosują nogami, już widać zresztą.
wtorek, 11.07.2023 17:36
i oczywiście stały zestaw sklepów. Nic nowego
Anna środa, 12.07.2023 09:08
Jak to nic nowego, piszą, że Woolworth ma być pierwszy na Dolnym Śląsku, fitness, jest pierwsze Hebe w Dzierżoniowie, materace z Bielawy widać że będą, trudno żeby jakieś marki się nie powtarzały. A Biedronka jest w super standardzie w stosunku do tego co było na Kopernika.
Andrzej wtorek, 11.07.2023 21:47
Pisanie artykułów w gazecie, bo ktoś napisał anonimowy list do redakcji, że mu się nie podoba coś, co ktoś sobie na swojej działce wybudował to dziwna sytuacja. Jak ja napiszę, że mi się podoba, to też napiszecie artykuł i to jeszcze z równie absurdalnym tytułem? A co miał wybudować kościół? A mi się podoba ta inwestycja, powiew powietrza w tym naszym grajdole nikomu nie zaszkodzi. To najlepsza inwestycja w Dzierżoniowie!
KG wtorek, 11.07.2023 22:05
Andrzej, ale ty gł*pi jesteś.
Andrzej środa, 12.07.2023 07:52
Jasne, jak ktoś ma inny pogląd od Twojego to jest głupi, stanowisko typowe dla wielkomiejskich niesfrustrowanych życiem tytanów intelektu. Wyrazy współczucia dla rodziny i znajomych.
Burzymy wtorek, 11.07.2023 22:07
Andrzej Racja w 100 % Kosciól mi tam tylko nie pasi jakos "nie gra"ze wszystkim
Z wtorek, 11.07.2023 21:59
Architektoniczny koszmar zasłaniający piękną panoramę. Podobnie jak równie paskudny budynek Argentii zasłaniający ten sam rzut z dalszej perspektywy. Tragedia..
środa, 12.07.2023 06:59
Ta Argentie powinni wysadzić w powietrze, betonowy, architektoniczny kloc. To jest tragedia.
środa, 12.07.2023 07:11
Możesz wykupić na otodom....
wtorek, 11.07.2023 22:05
sie jedzie to na droge sie patrzy a nie to co dalej
Mieszkanka Dzierżoniowa wtorek, 11.07.2023 17:56
Blachownia DDZ!
Codziennie przejeżdżam i płacze
Ktoś jest temu winie
Ruda wtorek, 11.07.2023 23:06
Dlaczego koszmarek bo zaslania kosciol no i co z tego dosc napatrzylismy sie na ten twor
Gucio środa, 12.07.2023 02:02
Bedzue widzieć swoją świątynie
wtorek, 11.07.2023 15:52
Byle , żeby kasę wydawać
środa, 12.07.2023 00:27
To nie wydawaj
wtorek, 11.07.2023 21:46
No przecież jest wypowiedź inwestora. Wybudowali praktycznie od podstaw mur i zrobili ulicę, więc włodarze zachwyceni i reszta ich nie interesowała. Kłopot z walącym się murem z głowy.
wtorek, 11.07.2023 22:51
Dyskusja już nie ma sensu. Takie rozważania to przed budową powinno się robic a nie teraz.
KG wtorek, 11.07.2023 22:06
Architekt płakał jak projektował, jakie miasto, taka architektura.
Ooo wtorek, 11.07.2023 22:58
A gdzie były władze miasta przed budową i architekci nie wiedzieli że zabytki bendzie zasłaniać na pewno wiedzieli tylko kasa się liczy niektórzy ludzie to dla kasy zrobią wszystko poćwiartować by się dało żeby tylko kasę zrobić na czymś i to nie małą.
Ewa wtorek, 11.07.2023 21:26
Co za naród, jak zawsze jęki. W końcu zamiast syfu jaki był tu od trzydziestu lat i walącego się muru normalny, nowoczesny budynek i będzie można otworzyć ulicę. To nie jest skansen jak się niektórym wydaje. Bardzo dobra inwestycja, brawo.
mieszkanak Dzierżoniowa wtorek, 11.07.2023 20:55
Zgadzam się w 100% z autorką listu, ta pseudo galeria pasuje tam jak kwiatek do kożucha. Jest koszmarna ze sklepami też się nikt nie wysilił ciągle te same marki.
wtorek, 11.07.2023 20:14
Akurat z estetyką to nie ma nic wspólnego. Nie powinno być zgody na obiekt wystający mocno ponad barierę muru oporowego i byłby luz.
. wtorek, 11.07.2023 19:43
Nie ma problemu wystarczy iść drogą polną na Bielawę kawałeczek za miasto i mają Państwo piękny widok na kościółek. Mamy problem z wysypiskiem, bo jak wiatr zawieje to ten odór może człowieka zabić. Odnośnie centrum handlowego jest ok, ruch będzie duży, mur piękny. Poczekam na drzewka i ładną ławeczkę.
Okrutnik wtorek, 11.07.2023 17:27
Bryła budynku na pewno się wyróżnia względem innych podobnych obiektów. Z frontu wygląda ok, problemem są gołe ściany z tyłu i na bokach, nawet pokolorowanie ich w różne barwy już by coś dało. Osobiście wolałbym jedną większą galerię z kinem i lodowiskiem oraz strefą gastro na terenach po Silesianie (gdzie jest planowany kolejny park handlowy i już są podpisane umowy najmu, m.in. z New Yorkerem) a teren po dworcu zagospodarować jako powiększenie parku bądź uzupełnienie oferty rozrywkowej. A tak mamy dwa markety dosłownie koło siebie i trzeci w przygotowaniu (Lidl)
wtorek, 11.07.2023 20:22
gdzie ten trzeci Lidl ma byc ?
wtorek, 11.07.2023 21:20
Na placu kościelnym
Okrutnik wtorek, 11.07.2023 22:00
Na ruinach Silesiany. Będzie park handlowy i dwa osobne budynki, jeden pod Lidl i drugi pod restaurację (pewnie zostanie pusty skoro kfc buduje się koło aldi.
super wtorek, 11.07.2023 22:03
Okrutnik dzieki za normalna odpowiedz ! Zdrowia i pozdro
Pzg wtorek, 11.07.2023 18:11
Stary dworzec autobusowy był gorszy. Idzie NOWE nie znaczy to że trzeba wszystko burzyć, ale taka jest kolej rzeczy i trzeba się z tym pogodzić.
wtorek, 11.07.2023 20:57
To jest 21 wiek a ciemnota to watykan
wtorek, 11.07.2023 21:30
Ale wszędzie można było dojechać wygoda a teraz pielgrzymki do domu
autor wtorek, 11.07.2023 21:54
Trzeba sobie kupić rower, może być elektryczny, skuter albo auto.
wtorek, 11.07.2023 17:26
Przesłonięto najpiękniejszy widok na miasto. Zawsze podziwiałam ten widok jadąc od strony Bielawy. Teraz to jakaś porażka jest. Ale cóż...kasa się liczy.... A po piękne widoki jedźmy do innych miejscowości.
wtorek, 11.07.2023 21:09
Idiota ma prawo oceniać
tatuś Rydz' yk wtorek, 11.07.2023 16:06
Ta pani pewnie by wolała 20-ty kościół w Dzierżoniowie...
wtorek, 11.07.2023 21:03
O 5 za dużo ich jest w tym 12 pasożytów
Jon. B. wtorek, 11.07.2023 15:58
Jak można otworzyć biedronkę bez pozwolenia nadzoru budowlanego
Ktos wie ???
wtorek, 11.07.2023 21:00
W pinbie ddz ?
bilo wtorek, 11.07.2023 16:06
wytrychem
100 % Racji wtorek, 11.07.2023 15:47
tez mi ten kósciólek tu nie pasuje
wtorek, 11.07.2023 21:00
To ten kościółek rozebrać i postawić między Dobrocinem a Kołaczowem
Henryk wtorek, 11.07.2023 19:16
A Netto to dla Pani było ok?
Aga wtorek, 11.07.2023 19:08
Uważam, że obecnie jest dużo lepiej. Estetyczniej i przede wszystkim czysto. Teraz żaden żul czy inny kaszojad nie rzuca dookoła śmieci, nie ma potłuczonych butelek, między którymi się lawirowało, gdzie psa trzeba było wziąć pod pachę, żeby sobie łap nie pokaleczył o to wysypisko śmieci. Jasne, wygodniej jest stękać na brzydki widok szarej bryły, bo pani jadąc z Bielawy miała lepszy widok. Nie widziała już jednak tej wylęgarni odpadów i zapuszczonego chaszczami terenu. Jak chcecie sobie kościół pooglądać to sobie do niego idźcie, a nie podziwiacie z daleka, cwaniaki.
wtorek, 11.07.2023 19:03
Po tyle sklepów , ileż można kupować.
wtorek, 11.07.2023 19:23
Dobrze jest.Nie trza psuć jak to mówił....
Baby yaga wtorek, 11.07.2023 18:28
Wszystko po staremu..ratusz umywa raczki,ludziska trochę pokrzyczą ,głównie na konserwatora zabytków z zewnątrz.. aż sprawa ucichnie..ktoś dobrze posmarował a szkaradlo zostanie i będzie wam biło po oczach
Polska a.d. 2023 lol
Tomasz wtorek, 11.07.2023 17:11
Następna betonoza
miki wtorek, 11.07.2023 17:42
była moda na pasteloze, teraz czas na szare klocki
wtorek, 11.07.2023 17:35
Szara kostka. W Bielawie to samo. Kto co lubi.
wtorek, 11.07.2023 16:51
Wspaniałe miejsce niezwykle urokliwe , ta nowoczesna bryła budynku bardzo mi się podoba .Moim zdaniem podkreśla zabytkowy charakter innych elementów krajobrazu. Czekam na zakończenie budowy i drogi od strony parku. Będzie pięknie...
po co pisac teraz te wypociny wtorek, 11.07.2023 15:47
wzieli łapowki wóda zapili i kazdy zadowolony rozszedł sie w swoja strone !!!! obiekt juz stoi nic pozosaje go tylko rozeb.ac w takim badz razie